Rymdkapsel

Rymdkapsel

Å administrere en romstasjon er ikke alltid like lett. Terje har forelsket seg i et spill som er langt dypere og mer oppslukende enn man skulle tro ved første øyekast...

Rymdkapsel er et strategispill i sanntid fra svenske Martin Jonasson, og i sin enkelthet er det ganske så fantastisk hva han har fått til. Konseptet i Rymdkapsel er nemlig lett å få fatt i, selv om det kan virke litt snodig første gang du ser det. Du tar kontroll over en romstasjon, og målet er å utvide denne mens du forsvarer deg mot angripere. Disse kommer i bølger med økende vanskelighetsgrad, og gjør det vrient for deg å forske på de fire monolittene som befinner seg i hvert av hjørne av spillområdet. Hensikten med utbyggingen av stasjonen er nemlig å nå disse. Heldigvis har du et knippe hvite rektangler ved din side. Disse er dine undersåtter, og du er avhengig av å holde dem i live. Hvis de dør er spillet over, og det gjelder derfor å forvalte resursene dine riktig.

Oppskriften er altså veldig enkel og strippet for overflødige elementer. Likevel byr Rymdkapsel på en utfordrende og ikke minst utlgivelig spilleropplevelse. Når din siste undersått takker for seg må du tenke deg frem til hva du gjorde galt denne gangen. Strakk du deg for tynt? Hadde du ikke nok rom av riktig type på stasjonen din? Brukte du ressursene for fort? Hva skjedde egentlig nå? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har stilt meg selv akkurat disse spørsmålene. Det kan fort føles urettferdig og frustrerende, men det er alltid din egen feil om du mislykkes. Tar du en dum avgjørelse må du betale dyrt. Man må derfor endre strategi for hver gjennomspilling, og den ene runden er aldri helt lik den andre.

Rymdkapsel

Gameplayet er simpelt og kontrollene er enkle, men samtidig er dette en utrolig dyp opplevelse. Det er faktisk et av få spill jeg kan forsvinne helt i. Det er mørkt, mystisk, ensomt og fiendtlig. Det er, til tross for det utrolig enkle designet og det tydelige fraværet av en historie, et stilfullt og kompleks spill med en upåklagelig atmosfære.

For at du skal skjønne hva som foregår trenger du en kort gjennomgang av det viktigste elementene. En slik gjennomgang får du i starten av hver eneste runde, på godt og vondt, men noen flere forklaringer må du lete lenge etter. Hva er hensikten med disse monolittene? Hvorfor blir du angrepet? Hvorfor er du egentlig her? Du får ingen svar, men det er helt greit. Det bidrar bare til mystikken, den ensomme følelsen og den fantastiske atmosfæren. Her må jeg også nevne musikken. Den er utrolig passende og forsterker virkelig den trykkende følelsen av å være alene i rommet. Den hever hele opplevelsen til et nytt nivå.

RymdkapselRymdkapsel

Det samme gjelder også grafikken, selv om den er veldig enkel. Fraværet av detaljene man finner i mange andre strategispill forsterker faktisk opplevelsen. Jeg vil ikke gå så langt som å si at den enkle grafikken og gameplayet gjør at andre strategispill føles nedlasset av unødvendige detaljer, da jeg er en stor tilhenger av god grafikk. Likevel er Rymdkapsel på sin egen måte et av de penere spillene jeg har spilt. Det er elegant med sitt enkle design.

Det er i det hele tatt nesten bare positive ting å si om Rymdkapsel. Det eneste negative for meg er spillets tilgjengelighet. Dette er et spill utviklet med mobile plattformer i tankene. Du burde da kunne ta det frem til enhver tid og fortsette der du slapp. Den muligheten har du i Rymdkapsel, men på grunn av den hurtig økende vanskelighetsgraden blir det veldig overveldende å hoppe tilbake i spillet etter en lengre pause enn en dotur. I hvert fall hvis du har spilt et kvarters tid før avbrekket. Jeg vil også nevne at en runde ofte varer i 30 minutter eller mer, før man enten dør eller fullfører runden. Det er for undertegnede lenger enn en gjennomsnittlig busstur gjennom Oslos gater, så spillet har for min del begrenset til sofaen. Dette er synd, da Rymdkapsel er så fordømt bra at jeg skulle ønske det var lettere å hoppe inn og ut av det. Spillet til Martin Jonasson viser at du ikke trenger et team på hundrevis av utviklere og et enormt budsjett for å lage noe magisk. Noen ganger holder det med én person og en skikkelig god idé.

Rymdkapsel
RymdkapselRymdkapselRymdkapselRymdkapsel
9 / 10