Rugrats: Totally Angelica

Rugrats: Totally Angelica

Små rollingene er tilbake på Game Boy Color med et spill, som er forbudt for gutter.

Angelica, fra Rugrats, har den altdominerende hovedrollen i Rugrats: Totally Angelica og det er selvfælgelig noe, hun nyter hvert sekund av. Spillet henvender seg til den yngre generasjon og handler om mote, make-up og catwalks. Alt det som gutter i den alderen rynker på nesen av, men som jentene i samme aldersklasse, antagelig vil bruke timer på.

Hvis man har set Rugrats, så har man sikkert også lagt merke til, at Angelica har et meget nært forhold til sin dukke Cynthia. Derfor er katastrofen også stor, når Cynthia blir borte på det lokale storsenteret. For å få fatt i sin elskede dukke, må Angelica begi seg rundt til storsentrets forskjellige butikker for å samle motetæy, make-up, sko og smykker. Dem skal hun så bruke til å sette sammen sitt eget moteshow for Tommy og resten av Rugrats gjengen. Hvis de liker det de ser, får Angelica lov til å gå en etasje opp i senteret helt til hun til slutt når Fantasy World-butikken, hvor Cynthia på en eller annen måte har forlagt seg.

Alternativ innkjæpsmetode
Det centrale i Totally Angelica er jakten på moteklær og diverse former for moteriktig ting og tang. Normalt ville hun nok ha kjæpt de tingene hun skulle bruke men Angelica har ikke fått lommepenger på lenge, så hun må klare det på en annen måte. For å få fatt i de nædvendige delene til modeshowet, har Angelica derfor fått hjelp fra resten av gjengen. Hver gang hun går inn i en av forretningene i storsenteret, blir hun stilt overfor en utfordring i form av et lite minispill. Hver enkelt forretning har sitt eget minispill, som igjen er noe helt eget. For å nevne noen få, så blir Angelica utfordret av Tommy til en omgang kortspill, hvor man skal trykke på A når Tommy snur to like kort, mens Phil og Lil ber om hjelp i deres evige sæken etter insekter. Hvis Angelica så vinner, får hun en premie i form av en træye, et par bukser, smykker eller annet.

Det hele foregår i flotte og fargerike omgivelser, som setter den begrensede fargeskjermen i Game Boy Color på en hard præve. Den klarer det allikevel virkelig bra ettersom lyden også fortjener ros. Angelicas jakt på moteriktige kluter ledsages av en velkomponert melodi, som distanserer seg selv en god del fra det larmet man normalt må tåle i GBC spil.

"The right stuff"
Kritiske stemmer vil kanskje mene, at Totally Angelica er en like lovlig risikabel satsning fra THQ. Vi har tidligere sett spill reservert utelukkende for jenter men de har aldri blitt noen spesiellt stor suksess. Totally Angelica er kanskje et av de spillene, som kan forandre dette. Konseptet er godt gjennomtenkt og virker heller ikke malplasert i Rugrats universet. Totally Angelica er et meget morsomt spill, hvis man altså er av "den rette typen".

7 / 10
+
Morsom ide, de små minispillene er bra lagd.