Norsk
Gamereactor
forspill
Rising Storm

Rising Storm

Tripwire Interactive har laget et nådeløst skytespill. Adrian har testet Rising Storm, og han liker at det er så brutalt rettferdig...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ved begynnelsen av forrige tiår var spillmarkedet mettet av skytespill om andre verdenskrig. Det ble så ille at jeg følte nazistene mistet det universelle fiendestempelet som alle disse spillene baserte seg på. Og hvis man ikke lenger har et prinsipielt hat mot dem man slåss mot, hva er poenget da? Denne mettheten førte til at utviklere måtte tenke nytt og mange valgte å bevege seg over på konseptet moderne krig, en bølge som Call of Duty 4 startet og som ikke ser ut til å ha blitt helt ferdig enda. Utrolig nok blir det derfor forfriskende å igjen få spille et skytespill satt til andre verdenskrig, spesielt når det blir gjort rett.

Onlinespillet Red Orchestra fra Tripwire Interactive startet som en modifikasjon til Unreal Tournament 2003, med et fokus på realisme og usminket krigføring. Dette gjorde spillet voldsomt populært og ble videreført i de senere utgivelsene, senest med Red Orchestra 2 som kom ut i 2011. Formelen som gjorde Red Orchestra til en suksess er lik tv-seriene Band of Brothers og The Pacific. Vi ble transportert ned på bakkenivå med soldatene, i gjørmen og røyken, der et vådeskudd kunne ende et liv og sårede ble liggende å blø istedet for å regenerere liv på noen sekunder som i visse andre krigsspill.

Rising Storm

Tripwire Interactive sitt nyeste tilskudd til serien er Rising Storm, som tar for seg konflikten i stillehavet mellom USA og Japan. Selv om det gikk mot slutten av krigen, var det her noen av de mest brutale og blodige kampene ble utkjempet. Og Rising Storm fanger denne desperasjonen perfekt. På mange måter er det som å spille i en episode av The Pacific. Man løper over en åskam med sine medsoldater. En rolig, nesten sørgmodig melodi spiller i bakgrunnen. Man hopper ned i en skyttergrav og runder hjørnet. En fiende snur seg og man fyrer av uten å sikte. Fienden faller så uelegant at det nesten er litt trist. Ingen gratulasjonstekst spretter opp på skjermen og forteller deg hvor mange erfaringspoeng du nettopp tjente opp. Du skjøt og fienden døde. I nesten sekund får du en kule i pannen fordi du ikke var rask nok til å komme deg i dekning.

Dette er en annonse:
Rising Storm

Realisme og høy vanskelighetsgrad har alltid vært de største salgsargumentene til Red Orchestra, og det er Tripwire klar over. I betaversjonen som jeg fikk teste var absolutt alle serverene satt til såkalt Realism Mode, hvor ett enkelt skudd på rett plass er nok til å drepe, man blør i hjel hvis sår ikke blir behandlet og få visuelle hjelpemidler utover egne øyne og geværsiktet. Idet jeg logget meg på tok til og med spillet seg bryet med å påpeke at serveren var satt til realistisk, og at dette var synonymt med det som andre spill beskriver som "Hardcore". Jeg regner med dette betyr at Tripwire vil tilby servere for mindre entusiastiske spillere, men at den sanne Red Orchestra opplevelsen likevel blir å finne i de realistiske serverene.

Spillmekanikken er enkel og kan sammenlignes med Battlefield 1942. To lag kjemper om å overta posisjoner. Et lag forsvarer og et angriper. Hvis nok soldater av det ene laget kommer seg inn på en posisjon, overtar de den og presser videre. Man vinner enten når tiden renner ut eller når man har tatt alle postene. Det er en modell som mange lignende skytespill har brukt før og det fungerer. Spesielt når Rising Storm presenterer disse postene som strategiske oppdrag som lagledere kan utpeke. Å skulle angripe punkt A blir plutselig mer interessant når du får vet at det er en bunker med mitraljøse som må settes ut av spill for å sikre fri tilgang fra forsterkninger, eller et antiluftsskyts.

Rising Storm
Dette er en annonse:

Det må påpekes at Rising Storm er i beta og at den versjonen jeg testet ikke alltid fungerte helt slik den skulle. Trege kontroller, seig dekningsmekanikk, visuelle hikk, folk som ble sittende fast i bakken, treff som ikke blir registrert med en gang og lignende. Jeg opplevde også at Punkbuster som spillet bruker kastet meg ut av servere rett som det var om maskinen min brukte litt for lang tid med å prate med deres server, selv om jeg aldri opplevde treg netthastighet når jeg først var inne i spillet.

Men småfeil til side. Rising Storm var en fryd å spille. Jeg fikk hjertet i halsen av å vite at et feiltrinn kunne bety døden, og det gjorde det til et ekstra adrenalinkick når jeg hadde overlevd ganske lenge og klarer å overraske en fiende, vel vitende om at det fort kunne gått den andre veien. Det blir ikke den samme løp-og-skyt-holdningen som Battlefield og Call of Duty har, og til tider opplevde jeg at en kamp kunne ende opp som en stillingskrig fordi begge lagene vegret seg mot å springe ut fra dekning.

Rising Storm

Grafikken er fenomenalt bra med røyk- og lyseffekter som fikk meg til å kaste meg i bakken når tungt artilleri dundret løs rundt meg. I innstillingene var det også et valg for å legge til etter-effekter som fikk spillet til å se ut som en gammel krigsfilm, noe jeg satte veldig stor pris på. Lydeffektene er også krystallklare. Det er ganske deilig å ikke få beskjed når man er tom for skudd i magasinet, men heller å høre at man går tom.

Rising Storm

Rising Storm gjør ikke spilleren noen tjenester, og det er et mye bedre spill nettopp av den grunn. Det er brutalt og vanskelig å komme inn i. Om du er vant til spill som tilgir feil og gir deg flere sjanser, så kommer læringskurven i Rising Storm til å være bratt. Du må tenke som om du selv skulle være i krig, og holde hodet nede deretter. Jeg er veldig spent på hvordan Rising Storm kommer til å bli seende ut når det er helt ferdig, for allerede er det et fantastisk skytespill med en rå tilnærming til andre verdenskrig.

Rising StormRising StormRising StormRising Storm

Relaterte tekster

0
Rising Storm

Rising Storm

FORSPILL. Skrevet av Adrian Berg

Tripwire Interactive har laget et nådeløst skytespill. Adrian har testet Rising Storm, og han liker at det er så brutalt rettferdig...

3
Spill Rising Storm allerede nå!

Spill Rising Storm allerede nå!

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vi har fått et begrenset antall betanøkler til Tripwire Interactives Rising Storm, og vi vil la deg få mulighet til å prøve skytespillet allerede i dag. Hvis du er...

5
Dobbel Dose Rising Storm

Dobbel Dose Rising Storm

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Skytespillet Rising Storm beskrives best som det neste spillet i Red Orchestra-serien, og på årets Game Developers Conference fikk vi sjansen til å se spillet i full...



Loading next content