Resistance: Retribution

Resistance: Retribution

En av de største og mest actionfylte seriene på PS3 har blitt oversatt til lommeformat. Richard Imenes har gjennomtestet Resistance: Retribution og satt karakter!

Plottet til Resistance Retribution ligger tidsmessig bare noen uker etter Fall of Man og er ment til å knytte sammen historien i de to Resistance-spillene på PS3. Vi følger en svært gretten engelskmann som må drepe sin Chimera-infiserte bror, noe som gjør karen en tanke ustabil. Han setter ut på en personlig vendetta der han er ute etter å ramponere så mange Chimera konverteringssentre som menneskelig mulig. Men han kommer på kant med det britiske militæret og ender i fengsel for desertering. Men Marquis - en europeisk motstandsstyrke - viser sin interesse for Graysons kompetanse i destruksjon av Chimeras konstruksjoner og får han ut av fangenskap. Når de når Europa legger Grayson merke til at Chimera har funnet en ny måte å konvertere mennesker til monstre, og hjelper gladlig til for å slå Chimera ut av kontinentet en gang for alle.

Selv om jeg av og til syntes det er spennende å se på klær som tørker, så mister jeg raskt lysten til å følge med på plottet Resistance Retribution maler opp for meg. Det fortelles, tegnes, animeres, spilles musikk og lyder - mens jeg tenker på om jeg kanskje skal pusse PSPens blanke overflate en gang til. Når fortellingen stilner (og jeg slutter å polere PSPen), skal det lastes. Sonys fantastiske UMD sørger for at spillopplevelsen blir utsatt i 30-45 sekunder, og selv om man blir tilbudt en tekstbit som skal utbrodere plottet enda mer, så blir det lenge å vente. Jeg skal dog innrømme at nivåene som lastes inn er svært store og det går raskt en del tid til neste gang man trenger å laste inn et brett. Selv om noen av teksturene er en tanke gjentagende og noen av animasjonene hakker, så blir totalinntrykket imponerende. Det ser faktisk veldig bra ut.

Å kontrollere hovedpersonen er ganske likt det vi er vant med fra Syphon Filter på PSP. Styrespaken beveger Grayson, trekant, firkant, sirkel og X flytter synsfeltet, mens piltastene er funksjonstaster. Begge skulderknappene brukes som skyteknapper, siden de fleste våpnene i Resistance Retribution har to moduser. Kontrolloppsettet bærer preg av at spillet kunne passet bedre til PS3, men på sett og vis fungerer det greit. Så fort man får kontrollen over Grayson legger man merke til to ting. Dette er ikke et FPS, slik som de andre Resistance-spillene - det er et tredjeperson-skytespill. Og man har introdusert en form for autosikte.

Dette siktet fungerer ved at man i HUDen har introdusert fire hjørner som til sammen utgjør en boks. Alt inni denne boksen vil Grayson sikte på automagisk. Problemet med slike løsninger har alltid vært prioritering av fiender. Det sies at et Apache-helikopter kan identifisere 256 fiender på en stridsmark og finne de 16 målene som utgjør en størst trussel og eliminere dem i løpet av et halvt minutt. Jeg skal ikke klage på Graysons evne til å identifisere fiender, for det gjør han godt. Men når han prioriterer å pepre løs på fiender som befinner seg bak en søyle i periferien, mens et satans svært troll bare en meter unna pynter veggen med Graysons hjernemasse - får jeg lyst til å stikke et skrujern gjennom PSPens nypolerte LCD-skjerm. Men så lenge fiendene er sånn noenlunde nærme hverandre, så går prioriteringen stort sett bra.

Nivåenes utforming er variert og man kommer til å løpe gjennom mange forskjellige omgivelser. Det legges opp til at man benytter omgivelsene som skjul når man er i kamp, og Grayson gjemmer seg automatisk bak dem og spretter frem som et troll i eske når man skyter. Hvem skulle vel tro at det faktisk fungerer greit mesteparten av tiden også?

Spillet ber på flere måter om å bli utforsket. Blant annet er det plassert ut "intel" i forskjellige blindveier og kroker som gjør at man innimellom går spillet litt for grundig etter i sømmene for å finne dem. Usynlige vegger og usannsynlige små hindringer setter noen ganger en stopper for slike skattejakter, som dessverre ofte resulterer i at man må starte relativt lange og tidkrevende biter av spillet på nytt fordi man blir fanget i omgivelsene og dør. Heldigvis hører dette til sjeldenhetene.

Resistance Retribution byr også på svært god musikk som gir spillet akkurat den stemningen det er ute etter. Bakgrunnslyder er også med på å gjøre stemningen mer spent, selv om spillet baserer seg på actionfylte sekvenser. Men lyden ellers er søppel. Stemmeskuespillet er horribelt og til tider pinlig. Alle Chimera-våpnene høres like ut og hagla høres ut som en ertepistol. Greit at det er et PSP-spill, men noen av oss syntes faktisk det er kult å spille med lyden på.

Som noen Resistance 2-eiere har oppdaget er det mulig å koble til PSPen med Resistance Retribution til PS3en. Om man gjør dette kan man oppnå to nye features - der en av dem strengt talt ikke burde vært nødvendig om kontrolloppsettet hadde fungert 100%...

Den første jeg vil nevne er Plus-mode. Her får man anledning til å bruke Sixaxis eller Dual Shock 3 for å kontrollere Grayson, noe som helt klart gjør at man ikke får så vondt i tomler og håndledd. Men dette gjør jo spillet langt i fra bærbart, da det må være koblet til PS3en til en hver tid. I tillegg er nok dette noe de fant på i siste liten, så zoom-inn-knappen til alle våpen er ikke mappet. Det betyr at man for eksempel må bruke snikskyterrifla på minste zoom... Stort sett får man bedre kontroll, men all auto-aim blir tatt bort, og da vil ikke fiender bli synlige når du bruker Auger-rifla - før du har dem nøyaktig på siktekornet.

Den mer innovative modusen er Infected-mode. Her blir PSPen din infisert, og Grayson får stilige, oransje, lysende øyne. I tillegg regenererer han helse, slik som vår kjære protagonist i Resistance 2, og man kan puste under vann, slik at man kan nå deler av nivåene man tidligere ikke kunne. Dessuten blir man tildelt en Magnum med eksploderende kuler, som helt klart kan komme godt med. All intel er også ny i denne modusen, men den gjør ikke annet enn å utvide det uinspirerte plottet. Infiseringen forsvinner når du avslutter spillet eller går tom for strøm.

Ellers har man de vanlige multiplayer-mulighetene som deathmatch, team deatchmatch og flagg-kapring i tillegg til en form for basekapring. Assimilation er en ny interessant modus som lar en av spillerne være en Cloven - resten av spillerne er Marquis. Oppgaven til Cloven-spilleren er å jakte ned de andre spillerne. Når en spiller blir drept av Cloven-monstret vil vedkomne gjenoppstå som en Cloven og bli med på jakten. Den siste som overlever er vinneren. Så her er det potensiale til masse moro, om man har internett tilgjengelig da.

Overgangen til PSP har ikke gått smertefritt for seg. Men rent teknisk er dette et bra spill. Grafikk, musikk, gameplay... alt spiller på lag og gir deg - tiltross for sine mangler - en god spillopplevelse. Men med jevne mellomrom blir jeg tvunget til å ta en pause i spillet for å ikke gjennombore PSPen med skarpe gjenstander.

Resistance: RetributionResistance: RetributionResistance: RetributionResistance: Retribution
7 / 10
+