Resistance 3

Resistance 3

Chimera har nå har okkupert mesteparten av jorda og utryddet så store deler av menneskeheten at all motstand virker meningsløst.

Joseph Capelli ga opp kampen for fire år siden, da han ble avskjediget i unåde på bakgrunn av begivenhetene vi opplevde i Resistance 2. Nå, august 1957, lever Joseph så normalt at det er mulig å leve sammen med kone og barn i et flyktningsamfunn under jorden.

Den ordinære hverdagen blir avbrutt av et Chimera-angrep av dimensjoner. Alle som er kampdyktige sendes ut for å forsinke angrepet mens resten av landsbyen evakuerer. Doktor Fjodor Malakov dukker opp midt i kaoset og kan fortelle at romvesenene har som mål å senke temperaturen på jorden for å etterkomme deres behov for nedkjøling. Dersom de ikke gjør noe vil kulden til slutt gjøre det umulig å overleve.

Hans løsning er at Joseph reiser sammen med ham til New York for å sabotere den massive konstruksjonen som er ansvarlig for nedkjølingen av planeten. Etter et tårevått farvel med familien, setter de ut på en lang og farefull reise fra Oklahoma til New York.

Historien i Resistance 3 er både actionfylt og uforutsigbar, og reiseplottet legger opp til store miljøvariasjoner, men likevel har jeg vanskelig for å engasjere meg og ha empati med karakterene. Selv ikke støtte for stereoskopisk 3D klarer å gi figurene troverdighet, og mange av de overlevende man møter i spillet føles mer som veiskilt i spillverdenen, enn mennesker. Når i tillegg stemmesynkroniseringen ikke er god for mange av karakterene, reduseres innlevelsesgraden betraktelig.

Resistance 3

Til gjengjeld fungerer skytedelen av spillet ganske godt. Insomniac Games har hentet inspirasjon fra det første spillet i franchisen, og re-introdusert våpenhjulet og helsepakker. Våpenhjulet gjør at man med et tastetrykk og et vipp med tommelstikken kan bytte mellom alle våpnene man har plukket opp. Dette gir kampene en overlegen dynamikk der man lett kan endre strategi når ting begynner å skjære seg.

Våpnene er kreative og kan by på massive sekundæravfyringer som raskt kan gi deg en fordel i intense kamper. Selv om vi har sett mange av våpnene i en eller annen form i tidligere Resistance-spill, er det fortsatt svært tilfredsstillende å fyre av en salve med haglen som antenner monstrene som kommer løpende mot deg. Helt nytt er derimot oppgraderingene man blir belønnet med dersom man bruker våpnene. Dette motiverer ikke bare til å skyte så mye som mulig, men også så variert som mulig.

Resistance 3

Helsepakkene er grønne pakninger som ligger litt rundt omkring. I tillegg er motstandere av og til utstyrt med ekstra helse, så om man har lite grønt igjen på helsemåleren kan det være strategisk smart å knerte en fiende du ser med helsepakke hengende i beltet. Men mekanikken rundt helsepakker er nok likevel en anelse utdatert og gjør deg nok feigere enn hva som er morsomt av og til.

Omgivelsene i Resistance 3 fortjener dog mye skryt. Insomniac har tenkt på det meste og gitt oss alt fra store, åpne områder til trange, tomme fabrikklokaler. Så å si ingen farger på skalaen forblir urørt og variasjonen er utrolig god. Designet på nivåene er gjennomtenkt, slik at det sjelden kun er én måte å komme til målet på. I tillegg er overgangen mellom de forskjellige miljøene godt gjennomført, og det sørger for at man aldri rekker å senke skuldrene før neste skuddveksling finner sted.

Resistance 3

Spillet har kanskje en og annen svak side: Det er utålmodig og drøyer sjeldent lenge for å vise deg indikatoren på hvor ditt neste mål er. Til og med fysikkmotoren er vel ivrig og kan tidvis by på kreative tolkninger av forskjellige objekters gravitasjon. Historien fungerer godt som en rød løper, men er ikke spesielt interessant. Jeg opplevde heller ikke at noen av kampene føltes episke eller minneverdige, men de fungerte bra som underholdning.

Jeg skal ikke komme med noen dristige påstander om at multiplayer-biten av spillet byr på mange forundringspakker, men der er det mange timer med særdeles brukbar underholdning som venter. Man får jo også muligheten til å spille co-op sammen med en ekte eller en virtuell venn, og når man har fått spilt litt kan man etter hvert bruke noe av erfaringen man har opparbeidet seg på å låse opp en del ekstra materiell.

Konklusjon
Resistance 3 er totalt sett en kapabel og actionfylt underholder. Trenger du en kompanjong nå som høsten sniker seg innpå, er nok dette et av de bedre alternativene akkurat nå.

7 / 10