Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Resident Evil: The Mercenaries 3D

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Resident Evil uten skremselsmoment eller historie. Denne varianten av Capcoms skrekkserie mangler de viktigste fundamentene...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I 1996 satt Resident Evil en ny standard for hvordan skrekkspill skulle se ut, der utforsking i skumle miljøer ble blandet med langsomme actionmomenter i perfekt balanse. Hele verden ble skremt og Capcom kunne gni hender med et velfortjent suksesskonsept som skulle vise seg å få en enorm fanskare.

Årene gikk og Capcom fortsatte med å utvikle fantastiske deler i serien som ble mottatt med åpne armer av både presse og fans. Ikke minst Resident Evil 4 som tok serien til et nytt nivå både historiemessig og spillteknisk.

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Med årene var det noen som innså at det går an å utvikle serien, rette seg til alle plattformer og pløye ny mark. Disse tankene førte til en drøss med nyversjoner, alternative versjoner, bærbare varianter samt Wii-eksklusive skinneskytere.

Dette er en annonse:

Residen Evil: The Mercenaries 3D er et av disse spillene. Et biprodukt av et annet spill som har lykkes, og det merkes etter få minutter. Jeg slenges videre fra et skralt menysystem og ut i en treningsdel bestående av en flate med noen pinner. I denne hinderbanen skal jeg lære meg å løpe, gå og hoppe på tid. Litt for vanskelig og uinspirerende for de som ikke spiller mye, men samtidig hakket for enkelt for den som spiller på daglig basis.

Når jeg har kommet meg gjennom hinderbanen låser jeg automatisk opp neste bane der det vanker eksploderende tønner i 3D. Suget etter å skyte noe som rører seg øker betraktelig, så når jeg på bane nummer tre støter på en gjeng med zombier blir jeg nesten overrasket idet jeg etter gammel vane pumper dem fulle av bly helt til de slutter å bevege på seg. Problemfritt, en etter en.

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Mistanken om en stabil og Residen Evil-tro spillkontroll vokser seg stadig frem, og visst stemmer det også. En stund ut i spillet kan jeg med sikkerhet konstantere at Resident Evil: The Mercenaries byr på den beste kontrollen til et bærbart spill i serien noensinne via Nintendo 3DS. Det er dermed ikke sagt at det peker seg ut sammenlignet med sine stasjonære kolleger, men det hadde uansett vært for mye forlangt.

Dette er en annonse:

Grafikken var jeg først skeptisk til, og Resident Evil: The Mercenaries 3D ser ganske ille ut. Ujenv bildeoppdatering og brune fantasiløse miljøer er ikke direkte forlokkende. Det er ganske pent til å være på en håndholdt, tenkte jeg, innen jeg innså at The Legend og Zelda: Ocarina of Time 3D til samme konsoll ser mye bedre ut på tross av at det bygger på en 13 år gammel konvertering.

Det er designet og hvordan man presenterer innholdet som er viktig, og ikke bare å prøve å etterligne de stasjonære kollegene så mye som mulig. Her må Capcom gjøre hjemmeleksen sin.

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Spillopplegget er upåklagelig i sin enkelhet og de som ikke bryr seg nevneverdig om historie kommer nok til å like spillet. Det er perfekt for korte stunder der du bare ønsker å fordrive tiden eller raskt tilfredsstille actionbehovet.

Til syvende og sist kjennes Resident Evil: The Mercenaries 3D som en eneste stor bonusdel. Det mangler momentet av å skremme, utforskning, temposkifte, dialog og et godt menysystem. Det er kult å skyte, men det bør også finnes en motivasjon for å gjøre det.

Dersom man skal utvikle et renspikket skytespill uten historie, er spillet nødt til å inneholde noe mer enn hva spill med en engasjerende historie og action besitter. Overdrevne våpen, humor, et velgjort poengsystem og enorm variasjon. Resident Evil: The Mercinaries besitter ingen av disse egenskapene.

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Tilhører du gruppen som ukritisk elsker å skyte zombier, bærbart i 3D, uten noe som helst annen grunn enn at det er morsomt, kan dette spillet være det du lengter etter. For de av oss som heller lengter tilbake til series røtter kan jeg med glede fortelle at den medfølgende demoen av Resident Evil: Revelations skremte meg til den grad at jeg ble tvunget til å gå på tå hev. På ordentlig.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Nostalgiske referenser til tidligere spill i serien, bra kontroll, underholdende i korte stunder
-
For lite innhold, ensformig, ubalansert, ujevn bildeuppdatering, elendig stemmeskuespill
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • yami kim
    Hvis du har spilt de siste spillene i Resident evil-serien er sjansen stor for at du også har ramlet borti bonusspillet ‘'The Mercenaries''. Dette... 6/10

Relaterte tekster



Loading next content