Norsk
Gamereactor
forspill
Resident Evil: Operation Raccoon City

Resident Evil: Operation Raccoon City

Det nyeste spillet i Resident Evil-serien virker mer som slurvete og utdatert actionfyll enn forfriskende zombieslakt i samarbeid. Ingar har prøvespilt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Resident Evil-serien var viktig for min skolering som spiller. Her lærte jeg meg hva survival horror betydde. Hvilke nervepirrende gleder man kan kjenne på når man saumfarer mørke rom og korridorer, fullt klar over at utenkelige farer kan overmanne deg rundt neste sving. Hvor essensiell hver bidige kule er for din overlevelse. Og ikke minst, hvilken lettelse det er å overvinne horde på horde med rasende zombier, hvis eneste mål på agendaen er å transformere deg til en av sine egne, fortrinnsvis ved hjelp av å spise deg.

Så hvorfor får jeg ikke noen av de samme følelsene når jeg spiller Resident Evil: Operation Raccoon City?

Antakeligvis ligger svaret i at Resident Evil de siste årene har gått ifra å være survival horror til å bli survival action. Man har gått fra den enslige overlevende mot umenneskelige odds og lite ammunisjon til den stadig mer spesialiserte og tungt bevæpnede biovåpen-spesialisten.

Nå er ikke overgangen nødvendigvis feil i seg selv. Resident Evil 4 var spillet som markerte denne overgangen for alvor, og spillet er fremdeles for å regne blant de beste spillene i serien. Men siden den gang har konkurransen innenfor sjangeren blitt sterkere, og serien har gradvis glidd inn i en sterkt redusert alderdomstilstand.

Dette er en annonse:

Spillet tar oss med til seriens sentrum, nemlig Raccoon City anno 1998. Men denne gangen spiller du verken som en enslig overlevende politimann eller et lokalt spesialstyrkemedlem. Denne gangen får du ta kontroll over en spesialistgruppe sendt fra de store slemmingene selv, Umbrella Corp. Som medlemmer av Umbrella Security Service (USS) har du som mål å sikre Umbrellas interesser i Raccoon City, og at ingen overlevende slipper unna for å fortelle verden hva Umbrella har gjort.

Resident Evil 5 gav oss en smak på samarbeidsmodus. Resident Evil: Umbrella Chronicles til Wii gav oss en smak på hvordan det er å spille som et medlem av seriens stygge ulv. Operation Raccoon City forsøker på å lage en kombinasjon av dette. Men to plusser kan fort bli et minus - også i spillbransjen.

Man velger i begynnelen av hvert oppdrag ett av seks medlemmer i spesialstyrken, hver med sin spesifike klasse á la Medic, Assault, Recon etc. Hovedtyngden i spillet ligger på samarbeidsmodusen, hvor fire spillere samarbeider over nett og trosser enhver motstand som møter dem. Høres dette kjent ut? Hørte jeg noen rope Left 4 Dead bakerst i salen? Det var det jeg trodde...

At testversjonen ikke inkluderer noen form for samarbeidsmodus på samme konsoll er i og for seg synd, ettersom dette betyr at vi ikke får testet spillets hovedfunksjon i noen særlig grad. Likevel kjenner jeg at det overhode ikke frister. Dette skyldes så mangt, men dårlig AI fra både fiendenes og samarbeidspartnernes side er en av grunnene. Fiendtlige soldater fra andre interesseorganisasjoner skyter blindt rundt meg, selv på en halvmeters avstand. Samarbeidspartnerne kan fort bli hengende etter, noe som opptil flere ganger betyr at jeg må løpe tilbake og hente dem for at vi skal kunne åpne døra som leder oss videre til neste steg av oppdraget.

Dette er en annonse:

Flere bugs som forårsaker kameraproblemer kan vi bare håpe på at utviklerne rekker å fikse før lansering. Klønete kontroller må man også regne med når man spiller. Opptil flere ganger er det lett for å ta seg i å skyte når man skal sikte (heldigvis har man gått bort ifra seriens klassiske handicap om at man ikke kan skyte og gå samtidig), og møter man på et hinder må man selvsagt løpe rundt fremfor å bare hoppe over. Unnskyld, sa jeg løpe? Den korrekte termen er selvsagt jogge.

Men det viktigst av alt og mitt hovedpoeng er at Resident Evil: Operation Raccoon City ikke er noe moro. Utfordringene er nærmest fraværende. Skrekken er som blåst bort av en granat. Dessuten er det null motivasjon å finne i oppdragene. «Løp dit, trykk der og skyt alt på din vei» er tre grunnprinsipp som oppsummerer hele spillet. Originaliteten mangler, til tross for noen spede forsøk, som at ethvert lagmedlem kan bli forvandlet til zombier selv dersom de blir infisert av T-viruset og ikke får motgift i tide. Det er rett og slett ikke noe i Operation Raccoon City som ikke har blitt gjort bedre før. Skuffende.

Man kan bare håpe på sluttproduktet i mars blir bedre, og at nettsamarbeidet viser seg å bli mer underholdende enn antatt. Skjønt, jeg tviler. For per nå tyder alt på at Operation Raccoon City er mer råttent og hjernedødt enn zombiene det skildrer.

Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City

Relaterte tekster



Loading next content