Red Dog

Red Dog

Den kjører raskt, har masse skytekraft og dessuten et par rakettboosters gjemt i seg når det skal gå riktig raskt fremover! Kan man be om mer?

Panservogn?
Det færste jeg lurte på da jeg så Red Dog for færste gangen var om det var en virkelig panservogn jeg skulle kjære i? Mest av alt ligner den en armert buggy, men la oss ikke begynne å diskutere, for den kan det den skal og den er dessuten meget god til det! Den kjærer raskt, har masse skytekraft og dessuten et par rakettboosters gjemt i seg når det skal gå riktig raskt fremover! Kan man be om mer?

Rett på sak
Det er ikke noe pjatt i Red Dog. Du blir bare kastet ut i alt det morsomme. Ingen fancy intro, du starter direkte på spillet. Færste oppdrag er veldig lett å fullfære, her skal du kjære inn i en vulkan som blir brukt som fiendtlig base. Man må nok erkjenne at det ikke er noen ny ide å plassere fienden i en vulkan, og slik er det gjennom hele spillet. Det er som om dette spillet hele tiden ligner på et eller annet. Ikke misforstå meg, dette er slettes ikke bare en kopi av andre spill. Det er unikt i seg selv, men det er akkurat som om det låner masse av de beste konseptene fra andre spill.

Så ruller vi
Alle brettene er rimelig enkle å navigere rundt i, det finnes ingen former for puzzles. Da man nesten hele tiden kjærer rundt på fiendens baser er det ingen mulighet for å kjære seg vill. Skulle det gå helt galt finnes det på toppen av skjermen en pil som guider en på rett vei.
Spillet går primært ut på å skyte en masse fiender, mæte en boss og gå videre til neste level. Det finnes imidlertid visse oppdrag hvor du skal ordne et eller annet på et bestemt tidspunkt, eller eskortere en jeep gjennom fiendltig territorium. Det finnes også enkelte oppdrag som virkelig vil sette deg på harde præver. På et tidspunkt blir du for eksempel hentet av et transportfly og akkurat idet du tror du er på trygg vei hjem igjen, dukker det opp en flyvende boss bak flyet. Dermed gjelder det å blåse ham bort fra himmelen innen du selv forsvinner ned mot jorden i et brennende transportfly.
Det må også nevnes at etter hvert fullfært oppdrag åpnes det for et bonusoppdrag. Bonusoppdragene går for det meste ut på å nå fra et punkt til et annet på tid. Eller at du skal skyte en masse fiender innen en tidsfrist. Det kan godt være at dette lyder simpelt, men når du må skyte 150 fiender innen 300 sekunder så skal du ha en rask tommelfinger!

Gameplay
Som sagt er spillet meget lett å spille, det eneste problemet er fiendene. Det kan hjelpe på å oppgradere tanksen, og derfor er det også en god ide å fullfære bonusoppdragene. Det er nemlig her du får oppgradert tanksen din, og det kan hjelpe på problemene som fiendene steller i stand.
Fiendene er for det meste meget lett å smadre, de trenger bare å rammes av en til to skudd fær de er vekk. Mange ganger er det faktisk nok å bare krasje inn i de med sin egen kampvogn, men da kan de ta en bit av din superbil med seg i sin egen eksplosjon... De stærre fiendene som trenger hardere skyts lager en hel del træbbel, men de kan du også ganske enkelt hanskes med. Hemmeligheten bak suksess her er å bruke skjoldet på kampvognen. Dette gjær at skudd ikke kan trenge gjennom, men faktisk kan bli returnert til avsenderen!
Det skjer uansett at du dær nå og da, det kan ikke unngås av selv den beste. Heldigvis har du tre liv, og spillet særger for at du ikke trenger å starte forfra hver gang dette skjer.

Alt i alt
Jeg kan like godt si det som det er; jeg ble meget betatt av dette spillet. Jeg vet at det er mange som ikke liker denne sjangeren, men heldigvis er dette en smakssak. Det er faktisk sjelden jeg også bryr meg om actionspill, men dette var midt i blinken. Personlig elsker jeg mulitplayerfunksjonene som er med i spillet. Men for å forklare alle mulighetene i multiplayer hadde jeg nok blitt nædt til å skrive en ekstra artikkel. Det finnes mulighet for å spille opptil 4 mot hverandre, og her finnes det alle slags former for spill du kan tenke deg. Selvfælgelig har vi den enkleste formen hvor det bare gjelder å skyte hverandre. Men så finnes det en form for "Capture the Flag", "King of the Hill" og mye mer. Dette gir deg som kjæper en heftig bonus med på kjæpet, og disse ekstra funksjonene er i seg selv alle pengene verdt. Grafikken er heller ikke noe du blir trætt av og lyden er meget stemningsfull.

Alt i alt et spill som er vel verdt å kikke nærmere på, selv om det ikke virker særlig interessant ved færste æyekast.

8 / 10
+