Raya and the Last Dragon

Raya and the Last Dragon

Den seneste Disney Animations Studios-filmen tar oss til en frodig verden inspirert av Øst-Asia.

Mens studioet ikke helt har den samme rike og stabile historikk som Pixar, har Disneys Animations-avdeling hatt stor finansiell og kritisk suksess med mange av deres animerte filmer i løpet av de siste ti årene. Frozen satte i gang en hel generasjons verdi av beundring og merchandise-salg, og selv Zootopia samlet både imponerende anmeldelser og nådde over en milliard dollar i box office-fortjeneste.

Så selv om filmene kan virke en smule grove og mangler den emosjonelle dybden og tvetydigheten som har gjort Pixar til det velkjente studioet det er i dag, så fortjener de likevel din oppmerksomhet, og Raya and the Last Dragon - deres seneste produksjon - har mange ting som fungerer ganske bra, fra blendende farger til en interessant oppbygd verden.

Men la oss ta et steg tilbake. Raya and the Last Dragon foregår i en frodig øst-asiatisk-inspirert verden ved navn Kumandra, og landet selv er formet som en drage. Etter en stor krig mellom de mystiske Druun og dragene selv, har Kumandra blitt delt opp i en rekke separate nasjoner. Den eneste tingen som holder verden samlet er dragejuvelen, som ble brukt av den siste drage, Sisu, til å forsegle Druun. Men etter juvelen ødelegges av menneskenes grådighet kommer Druun(ene?) tilbake, og for å befri de som har blitt forsteinet av deres onde krefter, blir en ung kvinne ved navn Raya nødt til å finne bruddstykkene av dragejuvelen gjemt i hver nasjon.

Det er altså en klassisk heltereise. Den handler om å lære å stole på andre mennesker igjen, etter at de har gjort så mye for å fohindre deres felles fremskritt, og samtidig en fortelling om mystiske vesener, som bruker krefter til både å skape og ødelegge. Det er ikke noe her som er direkte dårlig eller frastøtende, men det er heller ikke noe som skiller seg ut for å gjøre Raya and the Last Dragon narrativt interessant. Jo da, budskapet er helt klart, og de overordnede leksene som filmen forsøker å lære bort gjennom dens narrativ er effektive, spesielt i siste halvdel, men man også lett si at den er en smule sløv i sin avlevering.

Det hjelper at samtlige krakterer portretteres så livaktig. Både Kelly Marie Tran og spesielt Awkwafina gir en spesiell troverdighet i deres respektive roller, og Benedict Wong er også utrolig morsom som den slitne krigeren Tong. Alle her er i god form, og hjertefølte øyeblikk, spesielt i siste akt, er effektive hovedsakelig på grunn av at skuespillerne gjør karakterende så levende.

Raya and the Last DragonRaya and the Last Dragon

Utover dette fortsetter Raya and the Last Dragon der hvor filmer som Moana, Zootopia, Wreck-It Ralph og Big Hero 6 slapp, og den er flott animert. Okay, dragedesignet er ikke spesielt inspirert, og de virker mer som My Little Piny-karakterer på steroider enn noe imponerende, grasiøst og elegant. Men det til side, så tar reisen oss på tvers av frosne landskap, travle lanterne-opplyste elvemarkeder og sandete grotter, og hver frame er detaljert og utrolig velrealisert. Jeg nevner Zootopia her av en grunn, ettersom Kumandra også er en verden som du får lyst til å tilbringe mer tid i. Den er virkelig fortryllende.

Er det noen flere problemer i tillegg til de tidligere nevnte? Hvis du ikke liker filmer som etablerer regler i en enorm hastighet, er den nok ikke helt for deg. Den er absolutt forståelig, til og med godt koreogravert, men den er også en ordinær film, og den låner ingredienser fra mange bedre fortalte historier ganske mye av tiden. Men disse ingrediensene ender med å bli forvandlet til noe ganske spiselig, og noe som er lett å anbefale til hele familien. Raya and the Last Dragon er ikke i nærheten så tilrekkende som Zootopia, men den er ivrig etter å fornøye, og gjør det regelmessig takket være sterke skuespillerprestasjoner og en livaktig realisert verden.

Jeg ville gjerne ha dykket enda lenger ned i dens sentrale temaer, og ville kanskje ønsket meg en enda lenger spilletid for å gi noen øyeblikk mer pusterom, men ultimativt er dette en perfekt Covid-19-kur for den lidende sjel. Og du kommer kanskje til å felle en tåre eller to til og med, hvilket er all den rosen en film som denne har bruk for.

7 / 10