Pro Evolution Soccer 2017

Pro Evolution Soccer 2017

Da Pro Evolution Soccer 2016 ble sluppet på denne tiden i fjor, gikk det fort gått opp for de som spilte begge spillene at 2016 var året PES og FIFA var likest hverandre i kvalitet - etter flere år med FIFA som sjef. Dermed har arbeidet med å forbedre både PES og FIFA blitt tatt til et helt nytt nivå i år, og så langt kan vi slå fast at PES absolutt leverer. PES 2017 tar det fjorårets utgave gjorde riktig, polerer det enda blankere, finsusterer en formel som fungerte godt i fjor, og bygger videre med en rekke forbedringer. Mens mange av endringene som er gjort er små i den store sammenhengen, er de er alle med på å gjøre spillet bedre.

Det første folk vil legge merke til når de starter opp spillet, er at menyen er forbedret og gjort mer brukervennlig på en rekke måter. Hovedmenyene har fått nytt design, og i tillegg til å være enklere å navigere er det dessuten generelt mer behagelig å se på. Alt er veldig strømlinjeformet og stilig, og PES begynner endelig å bli oversiktlig.

Brukergrensesnittet er forbedret inne i resten av spillet også, men en av de mest kjærkomne endringer er at spilleransiktene er synlige på lagoppstillingen. Selv om bildene er små, føles det nå mer ut som en skikkelig oversikt med mer enn bare kjedelige tall og navn. Det er også enklere å velge taktikker, så nå trenger du bare å foreta noen få tastetrykk for å gå fra alle mann i angrep til å parkere bussen. Dette er et klart og tydelig steg i riktig retning, og noe Konami burde ha innsett for lenge siden.

Pro Evolution Soccer 2017

Den andre tingen folk vil legge merke til er det visuelle på banen, og det er her Pro Evolution Soccer 2017 virkelig skiller seg ut. Kort fortalt er grafikken vakker og animasjonene er jevnere enn noensinne. Det er her mye av pussegarnet har blitt brukt, og reprisene byr på flotte gjensyn med driblemagi, skudd i krysset eller en skikkelig takling. Det hele ser filmatisk og flott ut, og spillernes ansikter holder som vanlig høy standard - spesielt på spillerne til partnerklubber som Barcelona. Det er lett å se hvor stolte de er av den visuelle kvaliteten, for reprisene gjør sitt ytterste for å vise alt fra ulike vinkler. Når det er sagt, er vi ikke helt solgt på feiringene.

Når det gjelder det som skjer på banen, så har det ikke skjedd så mye siden i fjor. De har dog gjort små justeringer for å forbedre oppskriften, men den var veldig god allerede for tolv måneder siden. Animasjonene er realistiske, og selv om vi kunne fått mer variasjon er flyten i spillernes bevegelser upåklagelig. Særlig er skudd på mål av det imponerende slaget, for det finnes en rekke måter å forsøke å score på. Hver avslutning føles unik, og hvert mål føles spesielt. Halve jobben er nemlig å få kontroll på ballen i farlig sone og klemme av et skudd. De datastyrte motstanderne vil gjøre det vanskelig for deg, men det føles aldri urettferdig. Fotball handler ofte om å skaffe seg akkurat nok rom til å avslutte, og dette lykkes Konami med. Målene føles alltid fortjente.

Det har blitt gjort en liten justering tempoet til kampene, og det går nå et skritt bort fra arkaderøttene i retning simulasjon. Dette kan godt være den manglende ingrediensen PES trengte å ta serien til et nytt nivå, og det er nå en sterkere følelse av realisme i hvordan en kamp forløper og føles fra øyeblikk til øyeblikk. Lagene har sterkere identitet takket være mer definerte oppsett, med spillestiler som tilhører laget i nesten like stor grad som spillerens påvirkning. Eksempler på dette er det uanstrengte pasningsspillet Barcelona kjører i angrep (og resten av banen), eller hvordan Giroud kan holde på ballen mens Arsenals midtbane kommer seg i angrep. Det er mer som skjer, mer å holde øye med, og flere muligheter enn noen gang.

Det er også flere valg i angrep ettersom spillet byr på ulike tversoverpasninger, løp og gjennombruddsballer. Forsvarsspillet har også fått noen justeringer, og som tidligere er det ingen enkel oppgave å spille forsvar. Sklitaklinger er fortsatt noe du må time perfekt for å unngå gult kort, men man kan øve seg på å forsvare smartere og bedre enn som så. Vi er imidlertid ikke like overbevist når det gjelder forsvarerens oppførsel på gjennombruddspasninger. Her virker det mange ganger som om han søker ballen blindt, og dermed ikke lar oss dekke rommet. Slik autopilot-oppførsel smaker ikke så godt.

Pro Evolution Soccer 2017

Som nevnt er endringene små, men alle aspektene ved en typisk kamp fungerer nå veldig bra. Selv om noen animasjoner blir brukt litt for ofte, er det ingenting å utsette på selve spillet på matta - og det er det fotball handler om. Pasningene er både nyanserte og nøyaktige nok til at dine valg føles viktige. Angrepsspillet føles også mer riktig i forhold til ekte fotball, og det er forløsende og givende å sette ballen i mål. Selv dommeren virker bedre i år, og så langt har vi ikke sett en uintelligent avgjørelse (bortsett fra alle de gangene motstanderen har fått avgjørelsen i sin favør, sevfølgelig).

Med tanke på modusene er det Master League som har fått de største endringene. Brukergrensesnittet her er nå enklere og bedre forklart med menyer og tutorials, men det er detaljnivået som virkelig imponerer. Du ser manageren eller spilleren du har laget mye mer utenfor banen, og det bidrar til økt innlevelse. I det store og det hele fungerer denne modusen mer som i andre fotballspill med en karrieredel, med overganger, forhandlinger, budsjetter og andre hendelser som er enkle å forholde seg til takket være et ryddig oppsett.

Pro Evolution Soccer 2017

Konami har lisenser til Champions League, Europa League og AFC Champions League, så hver av disse har sin egen modus. I tillegg finner vi en legendemodus der du kan forsøke å fylle skoene til en gammel fotballhelt. Online-moduser som MyClub og andre der man kan spille med og mot hverandre over nett var ikke tilgjengelig da vi testet spillet til denne anmeldelsen, men vi oppdaterer hvis noe skulle vise seg å være galt (eller overraskende riktig). Etter fiaskoen med spilleroverganger i fjor høst, har Konami nå lovet oss at alt dette skal være på plass innen rimelig tid.

Alt i alt er det lite å utsette på Pro Evolution Soccer 2017. Spillmotoren leverer stor fotball som både ser bra ut og føles naturlig, så da er det ikke så ille at de har resirkulert mange av kommentarene fra kommentatorbua. Konami har tatt det som fungerte så godt i fjor, ryddet opp og lagt på et ekstra lag med finpuss. Det er for tidlig å kåre en vinner av høstens fotballduell, men Konami har levert et bunnsolid bidrag.

Pro Evolution Soccer 2017
9 / 10
+