Platformines

Platformines

Magiko Gaming serverer et spill som ser ut som en blanding av et todimensjonalt Borderlands og Terraria, men det er mindre spennende enn det høres ut...

Jeg har litt blandede følelser rundt dette spillet. På en side er det underholdende med enkelt gameplay som er lett å komme inn i, men vanskelig å mestre. På den annen side får man ikke mer enn hva tittelen lover. Det er et plattformspill som foregår i en gruve. Det er virkelig ikke mer enn det. Litt som hvis Call of Duty ble omdøpt til Corridor Shooter.

Platformines er utviklet av Magiko Gaming, og tar utgangspunkt i at man sitter fast i en gruve og ønsker å komme seg vekk derfra. For å få til dette må man samle inn en rekke forskjellige blokke-kanoner som skal brukes til å bygge opp igjen en stor borremaskin som man skal flykte med. Det er spillet. Hopp og skyt gjennom en tilfeldig generert gruve, få tak i alle kanonene, løs et puslespill og du har vunnet!

Platformines

Platformines gjør veldig mye riktig. Det starter rett på sak med plattform- og skyteelementer som føles kjent og kjært. Man samler penger til å oppgradere ryggsekk og helse, og finner nye våpen etter hvert. Det er en fin balanse mellom utforsking, skattejakt og tankeløs skyting som er gøy den første timen. Dessverre merker jeg raskt at førsteinntrykket mitt er hele inntrykket. Fiendene blir byttet ut av de samme fiendene med andre farger, og det samme gjelder de fire forskjellige våpentypene i spillet. Nye områder betyr sterkere motstandere, så alle monstrene man drepte for å oppgradere helsen sin føles som en ganske meningsløs handling. Jeg kunne heller tenkt meg å funnet nye typer våpen og utstyr og finne kreative måter å bruke disse mot helt nye fiender, fremfor å skyte mot de samme monstrene som før, bare med mer helse.

Platformines

Gruven man beveger seg rundt i er enorm med masse kister å oppdage og enkelte stilige topografiske rariteter, som en stor halvmåneformet hule. Dessverre opplever jeg her også den samme repetisjonen. Det er ikke mye forskjell fra de ulike sonene, med unntak av fargepaletten som er brukt. Jeg minnes Terraria, og hvordan ulike soner og tempel der byr på helt nye fiender og utfordringer.

Andre småting som skuffet meg var at man bare kan skyte i fire retninger, og ikke diagonalt, noe som jeg trodde var en ganske åpenbar ting å kunne gjøre i et todimensjonalt skytespill. Der er et utall hatter man kan samle inn i spillet, men disse har liten nytteverdi og med mangelen på en flerspillerdel så får man heller ikke gleden av å vise sin nye hatt til venner.

Platformines

Jeg var veldig optimistisk til Platformines. Ved første øyekast virket det som et todimensjonalt Borderlands, eller et Terraria-skytespill. Realiteten ble et spill som sjeldent klarte å holde meg interessert lenger enn en time av gangen, og som ikke levde opp til potensialet sitt. Selv i sin nåværende form kunne det blitt et veldig gøy spill, hadde det for eksempel inneholdt en flerspillerdel hvor man enten konkurrerer eller samarbeider om å restaurere borremaskinen. I stedet må man alene kjøre på mot horder av flaggermus, og marginalt sterkere flaggermus i en annen farge.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+