Pikmin 3

Pikmin 3

Ingar har brukt sine grønne fingre til å stelle i hagen og leke seg gjennom Shigeru Miyamotos nyeste eventyr.

Det sitter langt inne å skulle si det, men Wii U har dessverre fått tendenser til støvsamling hos meg. Etter lanseringen av Lego City Undercover har det vært få grunner til å finne frem Nintendos nyeste, og i et hardt presset marked er selskapet avhengig av å holde aktive spillere som deg og meg fornøyde og interesserte.

Det kan imidlertid se ut som at vi er i ferd med å bli vitne til nye tider. Forrige uke slapp Nintendo SNES-klassikeren Earthbound, kommende måned får vi se spill som The Wonderful 101, og denne uka slippes Pikmin 3, et spill med selveste sjefen Shigeru Miyamoto ved roret.

Pikmin 3
Ingen kan vel la være å smile av disse sjarmtrollene her, hva?

Pikmin er, for dere uinnvidde, ikke en dårlig Pokémon-kopi. Pikmin er små og sjarmerende planteskapninger som kan gå, bære og kjempe - alt etter hva du måtte behøve. Pikmin er noen ordentlige sjarmtroll så snart man lærer seg å bli kjent med dem, og deri ligger også spillets største appell. Blir du ikke sjarmert etter å ha stiftet personlig bekjentskap med de små Pikmin, så er spillet ganske enkelt ikke noe for deg. Til det er nok spillet litt for lite variert, både enkeltvis og ut ifra serien som helhet. For i Pikmin 3 får man en ordentlig Pikmin-opplevelse, på godt og vondt.

I de to første spillene fulgte man kaptein Olimar på hans romeventyr på Pikmin-planeten. Denne gangen følger man intet mindre enn tre romfarere - Alph, Brittany og Captain Charlie - på deres reise for å redde hjemplaneten Koppai fra sult.

Det sies at Miyamoto fikk idéen til Pikmin gjennom å jobbe i hagen. Dette er lett å forstå. I spillene beveger man seg som meget små skapninger gjennom gress, blomster og rester av menneskelig aktiviter som potteplanter og bøtter. Det er en leken holdning over hele Pikmin-serien som minner om noe man kunne forestilt seg som liten, der man sitter med nesa nedi plenen og ser for seg hvordan det må føles å være bitteliten og karre seg gjennom plenen (tenk gjerne filmer som Honey, I Shrunk the Kids).

Pikmin 3
Passer du ikke på, kan dine små hjelpere gå en hjerteskjærende og grusom død i møte.

I Pikmin 3 kommer nettopp denne tanken til live, og det er et levende og detaljert mikrokosmos vi blir vitne til. Den største forskjellen fra Gamecube-spillene er helt klart grafikkstandarden. Miniatyrverdenen i Pikmin 3 tar seg skrekkelig godt ut i full HD, og der Uncharted-spillene har blitt kjent for vakker natur på et stort og helhetlig plan, er Pikmin 3 et spill som setter standard for hvordan spillnatur skal se ut på mikroplan. Blader og gresstrå er vakkert gjengitt, men også vannanimasjonene fortjener oppmerksomhet. Trolig kan Pikmin 3 være et bra spill å trekke frem i vinterkulden når man savner følelsen av gress mellom tærne...

Rent spillmekanisk er mye det samme som før. Du skal bruke Pikmin til å bekjempe farlige rovdyr, bære frukt tilbake til romskipet Drake og samle blomsterlignende brikker som igjen produserer flere Pikmin. For å kontrollere Pikmin må man blåse i en fløyte og gi dem ordre. Pikmin kommer i forskjellige farger, som gjenspeiler deres unike egenskaper. I Pikmin 3 introduseres vi for to nye varianter: Sorte Pikmin er hard som stein og kan knuse glass og krystall, mens rosa Pikmin har vinger og kan fly. Å sette sammen et team av Pikmin som passer dine mål der og da er viktig for å sørge for best mulig effektivitet og minst mulig tap av Pikmin. For ja, Pikmin kan dø, og du skal være kald om hjertet for å se Pikmin dø i hopetall uten at det skjærer i hjertet.

Føler du at dagsverket ikke gikk helt som det skulle, har man heldigvis valgt å inkludere muligheten for å spille dager på nytt. Funksjonen ble først implementert i Wii-gjenutgivelsene av de to Gamecube-spillene, og særlig for nybegynnere kan det være godt å forsøke seg en gang til på samme dag med en litt annerledes strategi.

Pikmin 3
Sorte Pikmin er steinharde, noe som gjør dem perfekte til å knuse glass og krystall

Når man kan kontrollere tre astronauter, har man også gode muligheter til å fordele arbeidet. Man kan for eksempel sende en astronaut av gårde med blåe Pikmin for å hente en frukt under vann, mens en annen tar med seg en skvadron for å bekjempe rovdyr. Ved hjelp av Wii U Gamepad har man hele tiden kartet lett tilgjengelig, noe som skaper god oversikt og som gjør det lettere å planlegge arbeidsdagen. Andre ganger må man imidlertid bruke alle tre astronautene for å løse oppgaver, noe som er både nytt og spennende.

Ønsker du å spille med Wiimote eller Pro Controller fremfor Gamepad, er dette fullt mulig. Noen ganger, som i bosskampene, er dette nesten å foretrekke. Kontrollene er nemlig ikke helt optimale, uansett hvilken løsning du måtte velge, så hvilken kontroll du bør bruke avhenger av hvor i spillet du befinner deg. Kun på det siste brettet blir du straffet hardt dersom du ikke bruker Gamepad. Uansett hvilken kontroll du velger å spille resten av spillet med, vil du uansett slite med et kamera som som ikke alltid oppfører seg slik det burde.

Når vi først snakker om å ikke oppføre seg skikkelig: Pikmin er ikke spesielt smarte skapninger. Litt for ofte forstår de ikke helt hva som er best for dem, og mer enn én Pikmin har dødd ved solnedgang fordi den ikke skjønte hvordan den måtte gå for å følge etter meg. Særlig stein-Pikmin er til tider steindumme, og du må gi dem klar beskjed før de faktisk gjør noe.

Pikmin 3
"Jeg er stein!" - ikke den skarpeste kniven i skuffen...

Når man har kommet seg gjennom enspillerdelen på ti-tolv timer, har man en variert flerspillerdel med flere moduser. Man kan kjempe med eller mot hverandre i kampen om å samle mest frukt, bekjempe fiender eller en bingo-modus hvor det er om å gjøre å samle de rette gjenstandene på brettet slik at man får bingo først. Dypt er det kanskje ikke, men det tilbyr en ekstra dose med sjarm og moro.

Sjarm og moro er ordene som enkelt oppsummerer Pikmin 3. Spillet mangler kanskje de helt store nyvinningene, men underholdningsfaktoren er absolutt til stede. Får vi flere slike spill til Wii U, er det slettes ingen grunn til å klage.

8 / 10
+
Oser av sjarm, Gamepad-kontrollen gjør det lett å holde orden, en vakker og detaljert verden, muligheten for å kontrollere tre figurer, morsom flerspillerdel.