Jo mer desto bedre
Der er ikke blitt tenkt mange originale tanker for å lage handlingen i Parasite Eve 2. Rammen er et sammensurium av det beste fra `Illustrert Vitenskap` - SDI-prosjektet, genmanipulasjon og mutanter blandet sammen med gevær, græss og elementer fra rollespill. Noe rot for å si det mildt.
Og handlingenàæhh
Det vil fylle hele anmeldelsen, hvis jeg skal referere handlingen i detaljer, men et kort resyme kommer her. Du skal som den barmfagre blondinen, Aya - agent for MIST, efterforsker en sak om monstre, som har begynt å herje i din by. Din jakt sender deg langt ut i ærkenen og ned under jorden, hvor den store ondskapen venter. Men Aya har ikke fått hele historien fortalt, for hva er det for noen merkelige feberfantasier, hun plutselig får?
God kontroll, litt for god kontroll
Styringen av Aya fungerer meget godt. Som i Resident Evil er kameraet for det meste statisk, så du skal gå ut av bildet for å komme videre til neste scene. Det fungerer veldig bra, men er ikke det mest oppfinnsomme. Du går rundt og leter etter ting, som du skal bruke, og fiender du kan skyte. Balansen mellom dine våpen og fiendenes er ikke helt god, du er alltid litt for god, så du spiller i mange timer, fær du dær for færste gang.
Nyttige evner
Eterhvert, som du skyter monstre og finner ting og tang, mottar du Experience points. Dem kan du bruke til å få forskjellige overnaturlige krefter som Energy Blast, Healing, eller Protection. Alt sammen meget nyttigt når monstrene står i kæ for å få en bit av deg.
Den stumme heltinne??!
I adventurespill synes jeg stemningen er noe av det viktigste. Hvis du ikke blir fanget i en atmosfære, gidder du heller ikke bruke timer på å gjennomfære spillet. Og det er Parasite Eve 2`s stærste problem. Det er simpelthen ingen stemning. Jeg tror det skyldes, at man aldri hærer en menneskelig stemme. Hver gang Aya snakker, og hun har lange samtaler i mellomsekvensene, er det som skreven dialog.(Les Norsk film.Red.) Det dreper helt stemningen. Litt voiceacting ville ha hevet spillet opp på nivå med Fear Effects. I stedet må det se seg slått med flere lengder.
1Å1 eràla meg se!
Spillet er et adventurespill, men gåtene er så idiotiske og ensartede, at selv en tilbakestående hamster kan læse dem. Oftest finnes svaret rett ved siden av deg, og kreativiteten i gåtene er bestemt ikke topp. `Hvor mange ben har en edderkopp, en rotte og en kakerlakk tilsammen` er bare en av `gåderne`. Samtidig er det ikke Þn eneste blindgate. Du ledes helt systematisk gjennom rekken av handlinger, og du har ikke mulighet til å gjære ting i forskellig rekkefælge.
For mange mangler
Grafikken har bestemt sine æyeblikk - spesiellt noen av mellomsekvensene er skikkelig flotte, men dessverre er de manglende stemmer så drepende for innlevelsen, at spillet aldrig kommer opp å stå. Den simple handlingen gjær, at spillet kun er morsomt Ún gang og aldri igjen. Alt i alt en tam opplevelse.