Pacific Rim

Pacific Rim

Skaperen av Hellboy og Pans labyrint har laget en film hvor roboter og kjempemonstre gir hverandre juling. Slikt blir det sommerunderholdning av!

Utallige gutter (og jenter) verden over har vokst opp med å leke slåsskamper mellom plastdinosaurer og -roboter. For enhver kinogjenger som har bevart denne siden av seg, må Pacific Rim fremstå som en oppfylt drøm.

Katastrofen og begynnelsen på menneskehetens undergang begynner da en interdimensjonal portal åpner seg i bunnen av Stillehavet. Ut av riftet stiger det frem gigantiske monstre som får våre norske troll til å minne om kosebamser i sammenligning. Monstrene, som får navnet kaiju etter det japanske ordet for giga-monster, har en destruktiv kraft som kan ødelegge hele byer. Når konvensjonelle våpen ikke fungerer, går verdenssamfunnet sammen og lager et nytt våpen kalt Jaeger: Enorme roboter med enorm slagkraft. Jaeger-robotenes store svakhet er at det må to piloter med synkroniserte sinn til for å styre dem. Når kaijuene i tillegg ødelegger Jaegere fortere enn man klarer å bygge dem, blir prosjektet satt til side til fordel for alternative tiltak.

Når Jaeger-prosjektet nærmer seg slutten samtidig som kaiju-hyppigheten øker, kalles den tidligere Jaeger-piloten Raleigh Becket (Charlie Hunnam) tilbake til tjeneste i Hong Kong av marskalk Stacker Pentecost (Idris Elba). Ledsaget av det skarpe sinnet til japanske Mako Mori (Rinko Kikuchi) må Raleigh ta et oppgjør med sin fortid for å gjenvinne menneskehetens fremtid.

Pacific Rim
Raleigh (Charlie Hunnam) og Mako (Rinko Kikuchi) ombord i en Jaeger-cockpit.

Når man går for å se Pacific Rim, vet man på forhånd akkurat hva man går til. Her blandes kaiju-sjangeren (mest kjent gjennom alles favorittmonster, Godzilla), mecha-sjangeren (representert gjennom serier som Neon Genesis Evangelion og spill som Metal Gear Solid) og katastrofefilmer av typen Independence Day. Her skal store monstre og gigantiske kampmaskiner brake sammen, og helst ødelegge så mye som mulig rundt i prosessen. Det man først og fremst er spent på å se, er hvor godt gjennomført filmen er. Og her står Pacific Rim til gull.

Ikke bare er effektene særdeles godt gjennomførte; man får det hele servert på en skala som overgår spillefilmer av denne typen. Scenen hvor en Jaeger bruker et tankskip som klubbe mot en kaiju er det beste eksemplet på dette. Vanligvis må man til japanske animefilmer eller -serier for å få robotkamper av denne størrelsen, og selv mange av de sliter med å komme på et like episk nivå. Noe av det skyldes at få konkurrenter har et like bra lydspor som Pacific Rim: Filmen er skapt for å sees på kino med heftig lydanlegg. En annen årsak er at actionnivået er passelig fordelt utover filmen, slik at man sitter spent gjennom det meste av filmen.

Pacific Rim
Du vet hva som kommer til å skje nå, så bare len deg tilbake og grafs i deg popcornet.

Del Toro kunne fort ha valgt å bare la historien seile sin egen sjø og bare konsentert seg om en effektfest (slik Michael Bay vanligvis gjør det). Heldigvis tar han seg tid til å bygge opp en historie som fungerer bra. Dybden mangler kanskje, og plotthull finner man alltids om man leter. Samtidig er det en god dynamikk skuespillerne imellom, og det er forfriskende å se såpass ukjente skuespillere gjøre slik en god figur på lerretet. Tatt sjangeren i betraktning og at hele handlingen skvises inn på to timer, underholder historiedelen av Pacific Rim.

Ja, og stemmen til AI-en i Raleighs Jaeger er forresten GlaDOS fra Portal-spillene. Hvor kult er ikke det?

Da regissør Guillermo del Toro forlot filmatiseringen av Hobbiten til fordel for andre prosjekter, var dette det jeg minst hadde forventet. I etterkant ser jeg derimot ingen ulemper med at det gikk som det gikk. Peter Jackson gir oss god underholdning rundt juletider, og del Toro gir oss sommerens tøffeste kinofilm. Det kaller jeg en god ordning.

8 / 10

Pacific Rim

Pacific Rim