Organic Panic

Organic Panic

I dette plattformspillet nekter frukt og grønnsaker å fortsette som tilbehør på tallerkenen. Nå går de til krig mot de andre matgruppene. Viva la sellerisjon!

Det er ironisk og nesten litt komisk. Foreldrene mine prøvde i en årrekke, men det skulle et spill til før jeg begynte å bry meg om frukt og grønnsaker. Et slags gåte/plattformspill som opprinnelig ble presentert som "Worms møter Little Big Planet", da utviklerne fra studioet Last Limb la ut spillet på Kickstarter i 2013.

Navnet til spillet er på sin side Organic Panic, og konseptet er matkrig, altså krig mellom matgruppene. Frukt og grønnsaker har samlet seg for en revolusjon der de kjemper mot ost, kjøtt og andre dagligvarer som har undertrykket dem tidligere. Du overtar kontrollen over fire helter - en kiwi, en kokosnøtt, en gulrot og en morell - før man kjemper jeg gjennom stadig mer krevende nivåer i 2D. Man er nødt til å samle en hær for å slå de andre matvarene, i det om naturlig nok fremstår som en humoristisk fortelling man ikke skal ta høytidelig i det hele tatt. Dette gjenspeiler seg også i den tegneserieaktige presentasjonen, og de små klippene før hovednivåene, som ser ut til å være inspirert av titler som Angry Birds.

Selv om du spiller som matvarer har du egenskaper i spillet som ikke normalt forbindes med et måltid. Eksempelvis kan kokosnøtten kan flytte gjenstander med tankekraft, mens gulroten kan klatre på vegger og blåse ild. Selvsagt. De øvrige figurene har andre egenskaper, og utover i historien får du mulighet til å veksle mellom dem. Dette må til for å kunne takle utforingene man blir stilt overfor, som både består av plattformseksjoner og slåssing. Takket være den lette tonen og de utallige ordspillene blir man dessuten knyttet til de små krabatene og man begynner å heie på dem. I kampen mellom kjøtt og grønnsaker står jeg på grønnsakenes side, hvem skulle ha trodd dét?

Kjernen i gameplayet er enkelt. Du skal nå den skjulte portalen på hvert nivå, og underveis må du nedkjempe fiender. Når jobben er gjort får du så en medalje basert på prestasjonene dine, i valør bronsje, sølv eller gull. Samtidig får du en poengsum å skryte av eller å skamme deg over. Skal du ha gullmedaljen må du kvitte deg med samtlige fiender på brettet, og også raske med deg den lilla krystallen. Det er én slik krystall på hvert brett, men de er ofte vriene å nå frem til. I det hele tatt blir brettene etter hvert nokså tøffe, men heldigvis trenger du ikke klare absolutt alle. Faktisk kan du hoppe over inntil fire nivåer før du eventuelt må gå tilbake å fullføre et brett som ble for krevende den første gangen.

Organic PanicOrganic Panic

I sin enkle utforming blir Organic Panic lett å plukke opp, men det blir samtidig litt ensformig i lengden. Heldigvis har utviklerne gjort noen grep for variasjonens skyld, og noen ganger må man eksempelvis guide to av figurene i mål før brettet ansees som fullført. Diverse feller og varierte fiender gjør også opplevelsen friskere, og vanskelighetsgraden øker selvsagt jevnt og trutt utover i historien.

Når det gjelder kontrollene er disse stramme og fine. Responsen er rask nok, og som regel klarer man å manøvrere seg ut av kinkige situasjoner. Når det er sagt hender det at man blir sittende fast uten noen vei videre, og da er restart-knappen den eneste muligheten.

Nivåene i Organic Panic er fordelt over hele 13 forskjellige miljøer, som alle har sitt eget distinkte, visuelle uttrykk. Når det er sagt er det ikke noen naturlig forbindelse mellom dem, og det kan virke som utviklerne blindt har fulgt Mario-oppskriften med verdener i ulike temaer. Man får ikke noe her som man ikke har sett i drøssevis av andre plattformspill tidligere, og jeg er fristet til å tro at Last Limb ganske enkelt har fulgt en liste med typiske plattformmiljøer som de lagde på forhånd. I kontrast har spillet hele 200 nivåer totalt sett, så det er vanskelig å skulle kritisere arbeidsinnsatsen til designerne for mye.

Organic PanicOrganic Panic

På den visuelle siden er Organic Panic en fargerik og fargesterk affære. Den tegneserieaktige gratikken er ikke den mest imponerende fra et teknisk ståsted, men den er absolutt ikke uten sin sjarm. Lydsporet er derimot svakt, og består kun av et par gjenkjennelige låter i en serie som repeteres om og om igjen. Heldigvis har man ikke så mye tid til å legge merke til det, da skjermen stort sett er full av krigen som herjer mellom protein og fiber.

Hvis du er på utkikk etter et litt fjollete plattformspill som følger en tilsvarende fjollete historie, er Organic Panic i din gate. Det er lang fra perfekt, mangler litt originalitet i stilen og kan bli repeterende etter hvert, men til gjengjeld har spillet god humor og tilbyr mange timer mer moro. Dessuten har det selvsagt støtte for co-op, så hvis du har likesinnede venner er dette midt i blinken. Også har det fokus på godt kosthold. Kanksje. På en måte.

Organic PanicOrganic PanicOrganic PanicOrganic Panic
7 / 10
+