Norsk
artikler
The Frostrune

Norrøn kulturhistorie i spill - The Frostrune

Hvordan brukes den norrøne litterære arven i dagens spill? Følg med på denne serien hvor Kristian går gjennom forskjellige spill og ser hvordan det internasjonale spillmediet bruker vår historie!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
The Frostrune

I håndteringen av detaljert kildemateriale har underholdningsverdenen en tendens til å forenkle. Noen ganger er det for å kondensere midlene slik at det ikke tar for mye plass i fortellingen. Andre ganger for å krysse av alle rutene på stereotyp-bingokortet for bredest mulig markedsappell - en innstilling som har resultert i Braveheart og Disneys Hercules. Hvis man tenker etter; hva er det man assosierer med skotter og grekere? Alkoholproblemer og toga.

Selv ikke den norske kulturhistorien har unnsluppet båsen, men å legge hele skylden på underholdningsindustrien er urettferdig. Den kan faktisk spores tilbake til 1771 og fremover. Diktere som Johan Nordahl Brun, Henrik Anker Bjerregaard og Bjørnstjerne Bjørnson tok flittig bruk av norsk natur, historie og mytologiske allusjoner i nasjonalsangene som etter hvert ble med på å danne bildet av "det norske".

Den stereotypiske viking og samfunnet han sprang ut ifra er enkel å beskrive, ettersom variasjoner på ham stadig dukker opp i populærkulturen; Mennene av Rohan i J.R.R Tolkiens Ringenes Herre, Øyboerne på Skellige-halvøya i Andrzej Sapkowskis Witcher-Saga, De Jernfødte i George R.R Martins A Song of Ice and Fire og så klart Nordene i The Elder Scrolls-serien.

Det er spillmediets bruk av norrøn kulturhistorie og mytologi som skal granskes i denne artikkelserien. Gjennom tre spill skal vi forhåpentlig kunne besvare disse spørsmålene; Hva slags forestillinger har det internasjonale spillmediet om det norske? Hva skjer når disse ideene tas inn i en internasjonal kontekst og hvordan brukes de i spillsjangeren? Hvordan brukes den norrøne litterære arven, og oppfatninger om norrøn kultur i dagens spill?

Vi begynner på hjemmebane med The Frostrune fra det norske utviklerlaget Grimnir Media.

The Frostrune

The Frostrune er et spill i sjangeren «point & click adventure,» som kjennetegnes ved interaksjon med miljøet for å løse gåter. Handlingen foregår i år 965, og du spiller som den tretten år gamle Liv, som var om bord på et skip sammen med sin far før det forliste i et uvær. Hun skylles deretter i land ved en ukjent norsk kystlandsby og målet hennes blir da å finne en forklaring på hvorfor byen ligger død og forlatt.

Landsbyen inneholder klassiske norrøne kjennetegn som langhus, langbåter og urnorsk natur. Puslespillene og gåtene baserer seg veldig på runer og mytologiske skikkelser og referanser. Det norrøne språket er også å høre, da ånder og spøkelser snakker til deg på dette målet. Man hører også bruk av skaldesang som brukes i sangrelaterte gåter.

Natur og miljø som visuelt virkemiddel står særlig i sentrum. Tømmerbygningene er tegnet i særlig detalj, omringet av dype gran- og furuskoger. Ulendte fjorder, fjell og kyst er kledd i sol og tåke. Den visuelle stilen er veldig virkelighetstro og ligner på en blanding av de norske kunstnerne Erik Werenskiold og Theodor Kittelsen.

The FrostruneThe Frostrune

Noe særlig inntrykk av dette mikrosamfunnet er det derimot vanskelig å få, da det ikke innehar eller fokuserer på figurdynamikk. En kan derimot anta at folket i landsbyen var svært overtroiske av seg, ettersom kriger- og gudeskikkelser er gjengitt i arkitekturen. Dette ser man hovedsakelig i landsbyens "tempel," som er knutepunktet til mange av spillets gåter. På taket av bygningen er det drakehoder og på innsiden har bæresøylene utskjæringer av krigere.

The FrostruneThe Frostrune

Ifølge Kevin Cockayne, ansatt ved Jorvik Viking Centre i York, Storbritannia, foreligger det ingen grunn til å tro at religion og overtro ble gjengitt i arkitektur. Overlevende øyevitne- og arkeologiske bevis anslår at arkitekturen(tømmerbygg) brukt av folket i vikingtiden ikke hadde noen mytologisk påvirkning overhodet. Folket var særdeles overtroisk, fra et moderne perspektiv, og deres hverdag var påvirket av mytologi og religion. Det foreligger derimot ingen bevis om at dette noensinne var gjengitt i arkitekturen.

The FrostruneThe Frostrune

Ahmad ibn Fadlan (oppdagelsesreisende kronikør, 877-960) forteller hvordan de østreisende Rus Vikingene lagde sirkler av pinner på bakken og brukte dem som steder for tilbedelse. I sin bok «The Vikings» forteller den danske arkeologen og historikeren, Else Roesdahl om hvordan Adam av Bremen (tysk prest, historiker og kronikør, død ca 1080) beskriver statuer av gudeskildringer ved religiøse steder. Det finnes også pyntegjenstander som smykker, samt runesteiner og selvsagt drakehodene på langbåter, men fremdeles ingenting som antyder at selve arkitekturen var påvirket.

Handlingen i The Frostrune foregår i en periode hvor Norge var i ferd med å kristnes - akkurat etter Håkon den Gode gjorde det første forsøket. Han møtte derimot sterk motstand og måtte gi seg da han kom til Trøndelag. Der vant bøndene over ham i et «blot,» som tilsa at Håkon måtte bøye seg for deres krav om å fortsette dyrkingen av åsatroen. En kan anta at dette forsøket forsterket tilknytningen til den gamle troen.

Dette kan forklare de omfattende ritualene man gjennomgår i selve spillet, men ifølge historieboken «Å Lykkes Med: Eldre Historie» av Kristin Fossum hadde kristendommen allerede fått innpass i kystdistriktene. Dette kan dermed kaste en skygge av tvil over spillets autentisitet.

Denne frie spekulasjonen er kanskje litt av meningen med de mer tause delene av The Frostrune. Når spillet ikke handler om å jage etter ledetråder fra husdyrene i norrøn mytologi, er det statisk, stille og kontemplativt. Gjenstandene man samler inn er ved første øyekast lite påfallende, men deres alminnelighet gir tidvis følelsen av en arkeologisk utgravning.

The FrostruneThe Frostrune

Det er kanskje passende å kalle The Frostrune for en museumstur. Som om man har stukket hodet inn i et nyromantisk maleri av Theodor Kittelsen og begynt å grave. The Frostrune er i så måte en opplevelse som hviler mye på egen evne til å sette pris på dette - et veldig mottakerorientert verk som ikke sier så veldig mye, men gir fantasien fritt spillerom ved å nettopp la være å si noe.

Følg med i neste uke når jeg går gjennom Hellblade: Senuas Sacrifice!

Relaterte tekster

The FrostruneScore

The Frostrune

ANMELDELSE. Skrevet av Suzanne Berget

Suzanne har blitt forvandlet til en tretten år gammel jente som må løse gåter i et norrønt univers. Her er hva hun tenker om opplevelsen.



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.