Nintendogs + Cats

Nintendogs + Cats

Snopsøte pusedyr og rufsete valper i stereoskopisk 3D. Daniel har prøvd seg som dyrepasser på farten...

Rekken av lanseringsspill til 3DS er kanskje ikke uhyre spennende for de mest hardbarkede spillerne, men til gjengjeld bør både lillesøstre og småkusiner brøle av glede. Nintendogs + Cats er det samme spillet som ble sluppet til Nintendo DS for seks år siden (du verden, som tiden flyr!), men med det unntak at valpene kan nytes i forbedret grafikk og stereoskopisk 3D.

Videre leveres spillet med en annen nyhet som tydeligvis er så avgjørende at den har gjort seg fortjent til en plass i tittelen. Der vi tidligere var begrenset til å stryke og pludre med hundevalper, har også kattunger entret scenen. Små, søte kattunger som tumler og ruller rundt på parketten mens de maler og mjauer og generelt oppfører seg som en dyreelskers våte drøm. De blir ikke mindre uimotståelige av 3D-effekten, selv om jeg til nød og neppe vil beskrive teknologien som fremtiden for dyrepasserspill.

Spillets premiss er ikke allverdens å brette opp ermene for. Som Nintendogs på Nintendos forrige håndholdte, dreier dette seg i hovedsak om å passe på og leke med hundevalper av forskjellige slag. For den 9 år gamle allergikeren Sunniva er dette en perfekt erstatning for en ekte valp, minus den ubetingede kjærligheten og røyteperioden. I Nintendogs er hundene evigunge, fanget i en endeløs tilstand som snublende sjarmbomber, og det samme gjelder kattene.

For å ta best mulig vare på kjæledyrene dine, må de mates, lekes, spaseres med og aktiviseres. Blant leketøy er det en hel masse å velge mellom: radiostyrte helikoptre, ballonger, tennisballer, spilledåser og frisbees. Det skal ikke være noen tvil om at enhver hund og katt vil sette pris på slikt (minst like mye som eieren). Har man, som meg, vokst opp med mer virkelige og fysisk begripelige kjæledyr, kan ikke dette anses for å være en sammenlignbar eller troverdig fremstilling, men med muligheten til å kle opp og dressere krabatene blir det likevel en morsom, lettbent variant av virkeligheten.

Både hund og katt kan læres opp til å gjøre forskjellige triks ved hjelp av mikrofonen. Etter å ha mestret et par teknikker kan din heldige utvalgte tas med på hundeshow og dressurkonkurranser. Her får man poeng basert på lydighet og responstid, faktorer som bestemmes av hvor mye du har terpet på materialet. Jeg ble uheldigvis tvunget til å overta en annen spillers lille valp, den uregjerlige rakkeren Salt, og måtte derfor intensivere treningen til fire økter om dagen.

Neida, dette er ikke sant, men det som er sant er at enhver lille valp har sin egen personlighet. Til dels. Med mangel på utdanning innen dyrepedagogikk har jeg ikke klart å telle hvor mange forskjellige oppførselsmønstre som er programmert inn, men det kan ikke være snakk om mange. Det er klart at illusjonen brytes når Pepper oppfører seg på akkurat samme måte som Salt, selv om jeg ikke vil gå så langt som å straffe spillet for mangelen.

Av nye 3DS-eksklusive funksjoner har man ansiktsgjenkjenning, pedometer og såkalt AR - Augmented Reality. Førstnevnte tar naturligvis i bruk 3DS-ens kamera for å identifisere deg som eier. På denne måten vil kanskje Salt reagere annerledes hvis en annen spiller velger å plukke opp konsollen, noe som forklarer oppførselen hans overfor meg. Salt valgte å være mer motvillig og sta med meg enn sin opprinnelige eier, nemlig vår eminente redaktør Kristian Nymoen. Med mitt hundetekke kan jeg derimot forsikre dere om at jeg og Salt har skværet opp og blitt perlevenner per nå.

Pedometeret fungerer som pedometere flest. Ved å klappe sammen konsollen og spasere rundt med 3DS-konsollen i baklommen, blir skrittene dine registrert og du går derfor indirekte tur med hunden. Når du så åpner opp konsollen kan det hende at Fido eller Trofast har plukket opp en gavepakke på veien, som regel i form av nytt leketøy eller utstyr (halsbånd, hatter, briller og så videre).

Augmented Reality-funksjonen er på sin side et mindre viktig verktøy for spillets helhet, men lar deg bruke kameraene på baksiden av konsollen til å trylle frem kattungen eller valpen på en fysisk flate etter eget ønske. Dette gjøres ved å legge frem et medfølgende kort, rette kameraet mot kortet - og vips, din lille firbente prins eller prinsesse er nå en del av den virkelige verden på skjermen. Morsom gimmick, men ikke noe som ikke gjøres bedre i den medfølgende AR-demoen i 3DS-programvaren.

Konklusjon
Nintendogs + Cats er knapt nok et nytt spill. Det gjøres mer levende i stereoskopisk 3D, men de andre nyhetene gjør absolutt ingenting for å rettferdiggjøre en nylansering. Katter som dyr er mer reserverte enn hunder, noe som gjør dem enda mindre ideelle i et spill enn de er i det virkelige liv.

Har man aldri eid en DS, er mellom 7-14 år gammel og drømmer om kjæledyr i søvne, er Nintendogs + Cats spillet for deg. For alle andre er dette et unødvendig tilskudd i rekken av lanseringsspill til 3DS, og mest av alt en utvidet teknologidemonstrasjon.

Nintendogs + CatsNintendogs + CatsNintendogs + CatsNintendogs + Cats
6 / 10
+