Norsk
Gamereactor
nyheter

Nintendo, Extra Credits og Double Fine til Konsoll 2014

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

At Bergen holder på å utvikle seg til et kraftsenter innen spillutvikling er en dårlig skjult hemmelighet. Det var her Spillmakerlauget i sin tid startet, og byen huser studioer som Rain Games, Turbo Tape Games og Henchman and Goon. Samtidig er Spillmakerlaugets Linn Søvig godt i gang med arbeidet for et norsk kompetansesenter for spillutvikling i Bergen. Det er da også naturlig at det er her spillutviklerkonferansen Konsoll 2014 vil være.

Les også: Vår anmeldelse av Teslagrad

Konsoll har blitt en årlig konferanse hvor spillutviklere og spilldesignere fra inn- og utland holder foredrag og workshops. I år vil konferansen være 16. og 17. oktober i Magnus Barfot kino & konferansesenter. I 2013 hadde konferansen over 200 besøkende, og sponsoransvarlig Linn Søvig mente da vi snakket med henne i juni at dette tallet kanskje kan doble seg i år.

Nintendo, Extra Credits og Double Fine til Konsoll 2014
Linn Søvig innleder Konsoll 2013 (Foto: June Ingdal)

Nå er programmet for 2014 endelig spikret, og vi har igjen snakket med Søvig. Skal vi tro henne er det mye spennende som vil skje på årets Konsoll-konferanse.

- Så kommer jo Nintendo, Indie Game Fund og London Venture Partners. Dette er gode ressurser for spillutviklerne å bli kjent med når det gjelder publishing og penger. Vi er også kjempe heldig å ha James Portnow tilbake i Bergen for Konsoll 2014, sier Søvig når vi kontakter henne for kommentar om årets program.

Sistnevnte, James Portnow, er leder for spillstudioet Rainmaker Games, underviser om spilldesign og spillproduksjon hos DigiPen, og har skrevet for blant andre Gamasutra, The Escapist og Edge. Han er gjerne best kjent for sitt arbeid med nettserien Extra Credits, hvor han diskuterer spill, spilldesign, og problemstillinger som oppstår i og rundt spillmediet.

- Dataspill er kulturprodukter som bør bli tatt på alvor
Portnow åpner Konsoll 2014 med foredraget More Than A Pastime: A Promise to Future Generations. Senere på kvelden vil han også snakke om hvordan han laget en hit-webserie om data-og konsollspill på Litteraturhuset i Bergen. Ordstyrer her vil være Grethe Melby, som er lektor i Medier og Kommunikasjon og spaltist i Bergens Tidende. Hun ble først kjent med Portnow igjennom elevene sine.

- En elev av meg med navn Jørgen Aarseth skulle ha en presentasjon om mediepåvirkning, og valgte å gjøre det i samme stil som Extra Credit bruker. Etter å ha lest meg opp på det i etterkant fant jeg ut at dette var kunnskapsformidling på en annen måte. James Portnow og Extra Credits snakker jo om komplekse og ofte akademiske temaer, men med en stil som er interessant og forståelig for mange, sier Melby.

Melby har også bakgrunn fra kunst- og teaterkritikken, og var en periode gjesteredaktør på scenekunst.no. Hun planlegger å ta opp temaer rundt dataspill og deres rolle i offentligheten, og kulturforskjellene mellom Norge og USA når det kommer til mediestøtte. De pedagogiske egenskapene til spill vil selvfølgelig også bli tema.

- Som lærer er jeg jo også veldig interessert i dette med dataspill og pedagogikk. Å bruke dataspill i opplæring, eller dataspillenes evne til å forfekte ideologi. Jeg vil også spørre han om problemstillinger rundt for eksempel at den Amerikanske Hæren rekrutterer dataspillere. Den prisbelønte dokumentaren til Flimmerfilm, Drone, belyste jo dette på en god måte. Han har jo også vært konsulent for både Call of Duty og Farmville, og da er det jo interessant med den kontrasten mellom spill hvor man må beseire andre og spill hvor man må samarbeide og bygge.

Ellers mener hun at aktører som vanligvis ikke bryr seg særlig med dataspillmediet burde se at det er relativt store internasjonale navn som vil forelese under Konsoll 2014.

- Dataspill er kulturprodukter som bør bli tatt på alvor. Og jeg føler spesielt at Extra Credit gjør akkurat det, avslutter Melby.

Nintendo, Extra Credits og Double Fine til Konsoll 2014
Lektor Grethe Melby mener at dataspill er kulturprodukter som bør bli tatt på alvor (Foto: Beate Hope)

Norsk kompetansesenter for spillutvikling
At James Portnow er tilbake i Bergen igjen etter å ha snakket på Konsoll 2012 er heller ingen tilfeldighet. Skal vi tro Linn Søvig har han en rolle i utviklingen av Kompetansesenter for Spillutvikling, som som ble tildelt 450.000 kroner i 2013.

- Han er her faktisk som en prøveordning for Kompetansesenter for Spillutvikling. Han skal hjelpe norske spillutviklere med rådgivning ang. deres spill og hvordan å bli kommersielle sukséer på et globalt nivå. Han skal være her frem til 1. desember og vi ser allerede gode resultater fra samarbeidet, sier Søvig.

Nintendo, Extra Credits og Double Fine til Konsoll 2014
James Portnow på Konsoll 2012 (Bilde: Spillmakerlauget)

I tillegg vil det være foredrag og workshops fra blant andre Lee Petty fra Double Fine Productions, Lady Shotgun-grunnlegger Anna Marsh og Indie Game Girl-grunnlegger Emmy Johansen. Samtidig kommer lederen for forretningsutvikling hos Nintendo Europe, Ed Valiente, til konferansen spesifikt for å snakke med norske spillutviklere.

Les også: Slik var Global Game Jam i Bergen

Etterlyser spillinteressert Trond Mohn
Sist gang vi snakket med sponsoransvarlig Linn Søvig var hun godt i gang med å finne sponsorer til årets arrangement. Skal vi tro henne har dette gått meget bra, da både nasjonale og internasjonale aktører har meldt seg på.

- I år er det første året vi har fått internasjonale sponsorer og det synes vi er stor stas!

På sponsorlisten kan vi finne gigantene Unity og Microsoft, sammen med Høyskolen i Bergen, NCE Media, DirtyBit, Fuzz og Bergen Teknologioverføring. Som sponsoransvarlige flest skulle Søvig likevel gjerne hentet inn mer penger for å være sikret å ikke gå i underskudd på konferansen. Hun etterlyser en spillinteressert Trond Mohn.

- Men jeg mangler fortsatt nok penger til å få alt til å gå rundt! Så jeg skulle gjerne hatt en Frank Mohn for spillutvikling som kan komme med en hjelpende hånd!

Det er altså mye spennende som foregår innen norsk spillutvikling, og vi skal selvfølgelig besøke Konsoll 2014 for å lete etter noen interessante historier til dere.



Loading next content