NBA 2K13

NBA 2K13

Klarer Visual Concepts å motivere seg uten konkurranse på parketten? Redaktøren har dunket inn karakter...

- En mester må være i konstant utvikling for å kunne fortsette å være mesteren, hevder utvikler Visual Concepts. Ifølge dem selv er dette deres mantra i forhold til utviklingen av NBA 2K13.

Kanskje ikke så rart at de trenger og motiveres av inspirerende utsagn, ettersom de i løpet av de siste årene har feid all motstand av banen. EA Sports har sett seg nødt til å kansellere de to siste årenes NBA-forsøk, rett og slett fordi de ikke føler at produktet deres er bra nok til å ta opp kampen mot 2K Sports flaggskipserie.

NBA 2K13 står altså igjen som det eneste alternativet for basketfans denne sesongen, så det opplagte spørsmålet blir om utvikleren setter alle kluter til for å trumfe fjorårets suksessutgivelse, som jeg forøvrig belønnet med 9/10. Og rettferdigjøres et kjøp om du allerede eier fjorårets utgave.

Svaret på spørsmålet er både ja og nei. NBA 2K-serien er et spill med lang levetid, et spill man kan bruke et helt år på å slite ut. Her finnes lange sesonger, omfattende karriereopplegg, flust av spillmodi, onlinespilling og dypt gameplay. Jeg tviler ikke på at fans av NBA, de av oss som har spilt NBA 2K12 sønder og sammen, vil sette pris på oppdaterte lag og de forbedringene som er gjort denne sesongen, selv om det ikke er all verdens forskjell fra fjorårets utgave.

NBA 2K13
Fikk du ikke med deg alt som skjedde under det siste angrepet? Fortvil ikke. Det er en fryd å sveve rundt med fritt kamera i reprisene og suge inn alle detaljene.

Visual Concepts fortsetter å ha øye for detaljer. De bygger videre på alle de hundretusenvis av små detaljer som gjorde serien så populær i utgangspunktet. I slutten av en periode, med bare få sekunder igjen, stormer jeg oppover banen for å fyre av det siste skuddet. Jeg timer angrepet slik at jeg akkurat skal rekke å skyte, men spillet mistolker avgjørelsen. Istedenfor å ta hoppskuddet, fortsetter spilleren mot kurven for en lay-up idet sluttsignalet går.

Det blir full forvirring. Verken dommere eller spillere vet om jeg slapp ballen i tide. Her starter en sekvens der dommerne tar i bruk videodømming, for å avgjøre om poengene skal telle eller ikke, mens kommentatorgruppen iherdig snakker om det som foregår på banen. Etter flere saktefilmrepriser bestemmer dommerne seg. Ballen var fortsatt i hånden idet tiden gikk ut. Poengene kommer ikke til å telle.

NBA 2K13
Vlade Divac?

Denne situasjonen var som snytt ut av en ekte basketkamp, og det er nettopp slike ting som gjør NBA 2K13 så utrolig bra. Det enorme fokuset på detaljer og presentasjon. De er rett og slett i en annen klasse enn FIFA, Madden og NHL når det kommer til å gjenskape en helaftens TV-sending.

Kommentatorene skal ha mye av æren for dette. De holder skravla i gang med direkte dekning, samtidig som de trekker inn statistikk, resultater fra tidligere kamper og personlige og historiske ting. De kommenterer også repriser og høydepunkter som blir servert mellom omgangene på en svært overbevisende måte. Det føles tidvis som ekte TV-underholdning, og det skal man ikke kimse av.

NBA 2K13
Visual Concepts har øye for detaljer. Ansiktene er bare noe av det som er mer detaljert enn i fjor.

Jay-Z bidrar også i kulissene. Han har visstnok fått en eller annen produsentrolle, selv om jeg ikke aner hva det egentlig innebærer. Det sies at inkluderingen av det originale Dream Team og laget som deltok under årets OL i London er hans idé, men rollen hans virker mer som merkevarebygging enn at han har regi i spillet, selv om typen har stor interesse for basket og er delvis eier av Brooklyn Nets.

På parketten er det mest gjenkjennelig selv om det dukker opp en del nye animasjoner her og der. Nytt i år er et mer manuelt skuddsystem der du bruker venstre skulderspak og høyre analoge spak for å velge skuddtype. Forsvaret virker å ha blitt strammet opp et par hakk, og skuddblokkeringene er mer kraftfulle og spektakulære.

NBA 2K13
En god klype med nye dunkeanimasjoner er lagt til.

Personlig synes jeg karrieredeler av sportsspill er veldig interessant for øyeblikket. En slags flørt mellom rollespill og sportsspil. Det er så lett å bli hektet på å bygge en egen spiller, og følge reisen fra rektrutteringskampen frem til fast plass på laget, sluttspillet, All-star Weekend og til slutt NBA-mesterskapet. Alt mens man bygger opp ferdigheter, håndterer sponsoravtaler og pressekonferanser.

I NBA 2K13 er denne modusen enda mer forseggjort, med detaljer som flere sponsoralternativer og flere spørsmål under pressekonferansene. Det er til og med så omfattende at svarene du gir under pressekonferansen - altså, noe som skjer utenfor banen - blir plukket opp av kommentator-gjengen og analysert og kommentert i løpet av kampene. Her snakker vi innlevelse.

De siste årene har jeg gitt denne serien veldig høy karakter, med 9/10 flere år på rad. Jeg synes ikke utviklingen har vært stor nok til å forsvare en så høy karakter i år, selv om Visual Concepts fortsetter å utvikle spillet i riktig retning. Dette er bunnsolid håndtverk, det er et fantastisk sportsspill og det er en autentisk og god presentasjon av basketsporten.

Det er altså ingen krise at konkurransen har uteblitt dette året heller.

8 / 10
+