Naughty Bear

Naughty Bear

Richard har vært rampete igjen. Nei, han har ikke festet alle bindersene Kristian har i skuffen sammen til et langt binders-bånd. Han har heller ikke limt fast Magnus sin favoritt-kaffekopp til pulten. Det han derimot har gjort er å skremme, lemleste og myrde søte teddybjørner så vatten fyker.

Naughty Bear er spillet om en teddy som gjerne vil være sammen med de andre bjørnene. Men de liker han ikke og gjør narr av ham så fort anledningen byr seg. I tillegg har Naughty Bear en veldig støyende, engelsk mannsstemme i hodet sitt som gang på gang oppfordrer Naughty til å gi bamsene en lærepenge de sent kommer til å glemme. I utgangspunktet er det ikke lagt noe mer tanke bak storyen enn dette. Antagelig ville utviklerne at du skulle kose deg med å denge løs på søte kosedyr og ikke bry deg så mye om plottet. Men det er jo ikke storyen som er viktig, det er volden og den svarte humoren!

På den vesle øya "Perfection Island" får du tilgang til å utrydde de plagsomt søte kosedyrene på mange måter. Du kan bruke våpen som du finner liggende rundt omkring på den lille øya til å stikke, skyte, hamre og banke bamsene i hjel - eller du kan være mer kreativ og bruke en rekke med maskiner og innretninger til å ta livet av dem. I tillegg kan du også skremme teddyene så grundig at de rett og slett tar selvmord med det våpenet de måtte ha tilgjengelig. Hele konseptet her er i utgangspunktet egentlig svært artig og veldig enkelt: Skrem og drep de søte bjørnene og få så mange poeng som mulig. Du får flere poeng ved å gjøre masse ramp som å ødelegge ting, sabotere ting og skremme vannet av bamsene før du dreper dem.

Rent grafisk er Naughty Bear langt under hva man kan forvente fra spill i dag. Selv om A2M har vært flinke med fargestiftene, så er resultatet likevel nitrist. De fleste teksturene er helt flate og platte og de er heller ikke spesielt detaljerte. Det er til og med grafikkfeil i spillet - noe de fleste spill nå til dags klarer å unngå. Naughty Bear ser for så vidt kul ut, men så fort vi ser Naughty bevege seg utenfor de fastsatte filmsekvensene ser det klumsete og teit ut. I tillegg er ikke øya man befinner seg veldig stor. Det er tre eller fire forskjellige "steder" som blir dekorert avhengig av hva storyen forteller. Det hele blir veldig gjentakende veldig fort.

Skulle du finne på å snike deg rundt i skogen, eller bevege deg rundt i et hus vil du mest sannsynlig legge merke at det ikke bare er Naughty Bear som er rampete. Kameraet vet aldri helt hva det vil og det er en kamp å kontrollere det til tider. Når du dreper en teddy, så er det meningen at kameraet skal fokusere på hendelsen - men alt for ofte er det vegger, blader, trær og andre gjenstander i veien, så du får ikke sett noen verdens ting. Dersom du en og annen gang klarer å se noe, så er animasjonen såpass upresis at du ser at Naughty Bear ikke treffer bjørnen med den skarpe kniven... noe som gjør scenene litt rare å se på.

Flere ganger har jeg også satt meg fast i omgivelser eller i et hjørne mens en sint bjørn denger løs på meg med en pinne til jeg dør. Skulle ting bli litt hektisk vil også frameraten droppe drastisk - noe man skulle tro at man kunne unngått siden innlastingstidene er alt annet enn korte.

Du trenger ikke ha drept mange bamser før du begynner å gå lei av døds-animasjonene. Men for å prøve å unngå dette har A2M utrustet øya med en rekke innretninger. Disse kan du sabotere og vente til en bamse kommer forbi. Oppdager han skaden vil han prøve å fikse skaden, og da kan du snike deg innpå og bruke gjenstanden til å drepe bamsen. I tillegg til at dette gir deg litt flere dødsanimasjoner (slik at du får ti minutter ekstra spilleglede ut av spillet), så fører det et litt dårlig element inn samtidig. Bamsene er tydeligvis en gjeng med kroniske vaktmestere og klarer ikke å la vær å reparere en ødelagt grill om så livet deres stod på spill: "ÅÅÅÅ!!! Jeg blir forfulgt av en riv ruskende gal bjørn som vil drepe meg med en stor, skarp ØKS! ... Si meg, er den grillen der sabotert? Nei, det kan vi ikke ha noe av!" Bamsen setter i gang med å fikse grillen og det hele ender med at du griller ansiktet til den stakkars, og åpenbart sinnsforvirrede bamsen.

Men det verste med hele spillet må likevel være måten det er bygd opp på. Det finnes kun syv forskjellige oppdrag i spillet, og disse syv oppdragene utspiller seg på de samme fire eller fem stedene som finnes på øya. I tillegg er spillet lagt opp slik at du ikke kan gå videre med mindre du har opptjent deg nok poeng i de tidligere oppdragene. Dessuten blir du også tvunget til å gjennomføre hvert oppdrag så mange som syv ganger til (og enda flere dersom du finner på å dø underveis)! Variasjoner som at du skal gjennomføre oppdraget uten å slå eller bruke våpen på bamsene, eller at du skal drepe bamsene så fort som mulig eller at du skal drepe dem uten å bli oppdaget er det A2M har kommet på - og dersom du ikke har så veldig lyst til å gjøre det samme oppdraget en haug med ganger, så kommer du ikke videre i spillet.

Dette er overhodet ikke hva jeg forventet. Etter all denne reklamen og promoteringen av spillet, så hadde jeg i det minste håpt at man hadde klart å sette sammen et eller annet som var litt morsomt. Men nei, noen må ha vært i et rampete humør og ødelagt hele spillet, for Naughty Bear er på ingen måte et bra eller morsomt spill.

Naughty BearNaughty BearNaughty BearNaughty Bear
03 Gamereactor Norge
3 / 10