Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Motocross Madness

Motocross Madness

Microsoft gjenoppliver grenseløs galskap på motorsykkelen. Kim har tatt frem avataren og testet Motocross Madness.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Intet mindre enn 15 år er gått siden jeg for første gang ble slengt ut av den usynlige spretterten ved verdens ende. En kunne simpelthen aldri bli lei av å bivåne motorsykkel og førers håpløse kamp mot Newtons gravitasjonslov, som uten unntak endte med soleklart tap. Skjønner du ikke hva jeg snakker om? Da har du mest sannsynlig ikke spilt det originale Motocross Madness til PC.

Det begynner å komme en betydelig mengde remakes på Xbox Live Arcade nå. Gamle klassikere får en oppussing og slippes i ny drakt til en ny konsoll. Enkelte utviklere fremhever storslått HD-grafikk, mens andre sverger til å holde det mest mulig autentisk og tro mot originalen. Felles for samtlige er at det er spillbarheten som faktisk betyr noe. Likte du originalen er det stor sjanse for at nyversjonen også holder mål. Utviklerne i Bongfish har gjort sine endringer på verket Rainbow Studios ga ut på slutten av 1990-tallet, men en skal ikke kjøre mange meterne før likhetene begynner å åpenbare seg.

Motocross Madness

Motocross Madness til XBLA har i utgangspunktet en realistisk kjerne i en rimelig virkelighetstro kjørefølelse. Der stopper imidlertid også seriøsiteten og higet etter å etterleve de fysiske lovene. I likhet med en rekke andre arkadespill på Xbox Live har Motocross Madness blitt avatarifisert. Dette medfører dessverre at noe av den seriøse racingen forsvinner, og den lekne stilen klarer ikke helt å utnytte spillets potensiale. I pene og naturtro omgivelser styres de slepne motorsyklene av tegneseriekropper med forvokste, selvmodifiserte hoder. Dette bringer spillet inn i en liten identitetskrise. Det plasserer seg i et obskurt tomrom mellom realisme og fantasi som det ikke er så lett å komme seg ut av.

Dette er en annonse:

Spillets mest spektakulære punkter er de mange hoppene. I likhet med originalen er det et begrenset arsenal av mer eller mindre urealistiske triks. Vel gjennomførte svev belønnes med muligheten for en betydelig fartsøkning, noe som kommer godt med når du skal riste av deg konkurrentene.

Motocross Madness

Totalt får du forlyste deg i ni ulike områder innenfor tre forskjellige landskapstyper, lokalisert i Egypt, Australia og Island. Det måles krefter i vanlige åttemannsløp, triksekonkurranser og i «Rivals». I sistnevnte modus gjelder det kun å få den raskeste rundetiden for å ta steget opp på toppen av seierspallen. Den siste og langt mer bedagelige, men ikke mindre frustrerende konkurranseformen går ut på å samle objekter som er plassert rundt omkring på områdene. Her kreves det både presisjon, et øye for detaljer og en stor porsjon tålmodighet for å få full pott.

Felles for alle områder og utfordringer er at det finnes minimalt med sperrer og du kan stort sett suse avgårde der du måtte ønske, så fremt du er noenlunde i nærheten av den oppmerkede løypa. Skulle du forsøke deg på en overdreven snarvei vil du raskt bli plassert tilbake igjen i sporet, og må ta opp jakten på konkurrentene på nytt.

Dette er en annonse:

Den tidvis store friheten er berusende, men som ved ethvert festlig lag kan man gå på en smell dagen derpå. Hodepinen jeg personlig har slitt mest med, kommer av de uforståelige fallene som oppstår etter kontakt med løse objekter. Å deise inn i en pyramide eller en fjelltopp i toppfart trenger ikke medføre noen fare. Avataren din kan gjerne lande fra 15 meters høyde på flatmark uten så mye som å rykke i lillefingeren, men skulle du komme til å kjøre på en høystakk eller et sykkelstativ kan du risikere å oppleve et tresifret antall meter gjennom luften med påfølgende grus-infiserte skrubbsår over hele kroppen.

Motocross Madness

Gjennom spillets gang låser du opp stadig nye oppgraderinger og klesplagg til avataren din, og det er i bunn og grunn dette som er spillets største drivkraft. Motocross Madness inngår i Microsofts satsning på ‘Avatar Famestar', og det finnes mangfoldige utfordringer å høste poeng fra. Etter at de første timene med stadige nye baner og områder er omme, blir det dessverre lite annet igjen å kjempe for enn å oppgradere ditt virtuelle speilbilde.

Alt i alt gir Motocross Madness fem-seks timer med morsom, urealistisk galskap. En lystig blanding av Mario Kart og SSX. Etter disse innledende timene dør imidlertid interessen gradvis ut. På dette tidspunktet går du tom for utfordringer og begynner å lete andre steder i spillbunken. Uansett kommer en ikke bort fra at Motocross Madness gir en grei valuta for 800 MS-poeng.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Frihet på sykkelen, store områder, realistisk racing, varierte utfordringer, mulighet for å skaffe utstyr til avataren din, valuta for pengene.
-
Kort levetid, urealistiske sammenstøt.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Motocross MadnessScore

Motocross Madness

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Kristiansen

Microsoft gjenoppliver grenseløs galskap på motorsykkelen. Kim har tatt frem avataren og testet Motocross Madness.



Loading next content