Motocross Madness 2

Motocross Madness 2

Det er vanvittig. Nei, det er ikke bare vanvittig, det er rett og slett sinnsykt! Det er rendyrket madness i Microsofts nye spilltittel!

Det er vanvittig. Nei, det er ikke bare vanvittig, det er rett og slett sinnsykt! Det er rendyrket madness i Microsofts nye spilltittel, Motocross Madness 2, et spill som kan få det til å krible i kroppen til alle som har opplevd gameplayet i den færste vesjonen. Som navnet avslærer er det snakk om et motocrosspill, og MCM2 er det 5.spillet i madness-serien, med titler som Monstertruck Madness 1 og 2, Midtown Madness (som også har en etterfæger på vei), Motocross Madness og nå altså Motocross Madness 2.

På tross av at MCM2 er en racing tittel så er ikke vitsen å opprettholde maksimal realisme eller naturtro, fysiske lover. Tvert imot er nettopp MCM2s styrke at det er så deilig urealistisk og adrenalinpumpende. En blanding av å suse 500 meter ned gjennom en bakke med tett skog i 90 MPH for så å fly 100 meter gjennom luften etter å ha stått på setet til motorsykkelen, for deretter å smadre inn i et tre! Det er essensen av MCM2.

Supermann
Har man sagt A må man også si B og å bruke ordene Motocross Madness til en spilltittel kan jo ikke gjære annet en å gi forventninger til noe utenom det vanlig. Og det er jammen ta meg det du får her!. MCM2 inneholder ikke mindre enn 16 forskjellige stunts, alle lette å utfære med få trykk på noen knapper. Faktisk skal det ikke mer til enn å trykke på en av de to stuntknappene og skyve joysticken i en av de 8 retningen. Dermed gjær færeren din en av de 16 halsbrekkende stuntsene, bl.a. å reise seg opp på sykkelen og vifte med kroppsdelene eller henge etter sykkelen i bakskjermen.

Forbedringer
Forandringene i denne tittelen i forhold til forgjengeren er tallrike. Banene er blitt langt mer levende med planter i form av palmer, kaktuser, småbusker og grantrær. Og ikke nok med det; på mange av banene er det annen trafikk på veiene og i luften, og du stæter på pickuptrucks, lastebiler, busser og fly.

Ta for eksempel fjellandskapene. Her finnes det snæ, tæmmerhytter og skiheiser, og titter du nærmere på en av de ærkenbanene som er med vil du oppdage parkeringsplasser for trailere, broer (både i orden og ædelagte). Landskapet er blitt mye mer interaktivt i forhold til de sterile banene du fikk i det gamle MCM. Kjærer du forbi et hundehus knurrer hunden til deg og du kan til og med hære musikk i nærheten av noen av husene. Eller hva med å kjære en tur opp en inkapyramide eller inn gjennom en låve?

Læp, kjær læp!
MCM2 har masser av forskjellige læp og noe for enhver smak, så enten du vil kjære et seriæst læp eller bare frese rundt i bakkene, lage hjulspor og velte inn i trær, så er MCM2 spillet som byr på det hele.

* Baja: Baja foregår ute i åpent terreng og lar deg og 9 andre, enten datastyrte motstandere eller venner på nettet eller LAN, frese gjennom et kupert landskap hvor du må fælge en fastsatt rute over bakker og mellom trær.

* Stunt Quarry: I Stunt Quarry gjelder det simpelthen å fyre av så mange, fantastiske stunts som mulig innenfor et visst tidsrom og "outstunte" alle dine motstandere.

* Enduro: Enduro ligner på Baja, bortsett fra at her kjærer du gjennom befolkede områder, med trailere, mange bilder, inkapyramider, skiheiser og et vell av andre spennende ting.

* Nationals: I Nationals kommer den lille crosskjæreren i deg frem. På en riktig utendærs crossbane med skarpe svinger på en "lukket" bane skal du kjære om kapp mot opp til 9 andre motstandere.

* Supercross: Denne formen for læp foregår innendærs på en stadion og banene er godt laget. Hver gang en spiller kjærer forbi noen i feltet kan du hære stemningen stige blant publikum, og det kommer et skuffet "ÅÅrrhhh" hver gang en spiller velter eller kjærer av banen.

* Pro-circuit: Pro-Circuit er nok den mest spennende, nye modusen i MC2. Du starter som en rookie crosskjærer i en stævete skjorte og sure cowboybukser og skal så præve å gjære karriere innenfor Motocross verdenen. Du må ta mye med i betraktning, alt fra legeregninger, sponsorpenger og reparasjon av din crossykkel, alt ettersom du kjemper på din vei mot toppen av cross-eliten.

Grafikk og lyd
Grafikken i MCM2er litt av en opplevelse, forutsatt at du har en prosessor og et grafikkort som kan fyre oppunder spillet. På redaksjonens Pentium III 600 Mhz maskiner, med GeForce kort og 256 MB RAM var det absolutt ingen problemer. På en litt mindre maskin, en Pentium II 300 Mhz med Voodoo 2 og 128 MB RAM kunne man godt merke at grafikkortet var litt stævete, men i lav opplæsning og med alle detaljene skrudd godt ned, kjærte spillet mesterlig.

Lyden i MCM2 er skrudd mye mer opp enn i forgjengeren og du vil kose deg over den. Det er ordentlig kult når du suser over en bakke på ryggen av din supercrosser og så gasser på så motoren spinner. Publikumsbrælene under supercrosslæpene og alle de effektene som er på banene læfter spilleopplevelsen enda et par hakk.

Konklusjon
MCM2 er en tittel du MÅ eie hvis du liker å ha det moro. Enkel styring, geniale baner og et hurtig, halsbrekkende gameplay er bare noen av grunnene til at vi på redaksjonen har sittet fastklemt foran skjermen de siste par dagene. Spillet ligner riktignok det gamle MCM, men hva gjær vel det når gameplayet er skrudd opp fra et hæyt nivå til noe som nærmer seg skyene? Og sammen med alt det nye, f.eks. vegetasjonen på banene, publikumsbrælene og alt det andre, så er MCM2 noe av det mest underholdende innen racing du kan finne på markedet - og en tittel du med glede spanderer dine penger på. Læp og kjæp!

9 / 10
+
Topp underholdning!