Mortal Kombat

Mortal Kombat-filmen

Vi har gode filmer og vi har dårlige filmer. Så har vi rebooten av Mortal Kombat: en god dårlig film.

Vi kan vel alle være enige om at filmer basert på spill har en meget røff fortid, men i det siste har det faktisk ikke vært så verst. Både Detective Pikachu og Sonic the Hedgehog underholdte meg på det store lerretet, mens Castlevania gjør sakene sine på Netflix. På grunn av dette, samt en kul første trailer, hadde jeg troen på at Mortal Kombat kunne underholde også. Det kan jeg med glede si den gjør. Selv om det ikke alltid er på den måten mange nok vil...

Mortal Kombat

Mortal Kombat balanserer nemlig nesten til enhver tid på kanten mellom en heseblesende kampsportfilm og lavbudsjetts popcornfilm. Det er tydelig at Simon McQuoid og gjengen gledelig nok har fokusert på glimrende kampsekvenser fylt med kul koreografi og blodige utfall, for filmen er virkelig på sitt beste når det relativt tynne utvalget av ikoniske karakterer slåss. Selv om det tar en god stund før de beste Fatality-angrepene kommer på skjermen er det nok å kose seg med. Som forventet er det i hovedsak skuespillerne med øst-asiatisk opphav som står for de beste scenene. Å se Scorpion, Sub-Zero, Liu Kang og Kung Lao denge løs på hverandre med både fart, smidighet og presisjon er virkelig et syn til tider, så da kan jeg leve med at amerikanerne og de andre blir mer brukt som humoristiske innslag med sine gateslagsmålaktige stiler.

Derfor er det litt synd at historien virkelig er som tatt ut av de første spillene med syltynne begrunnelser for hva som sies og gjøres. Ønsket var nok at det å introdusere den nye karakteren Cole ville la seerne identifisere seg med hovedrollen, men i stedet gjør A4-personligheten hans sitt for at scener uten kamper gjør det fristende å bare se på mobilen eller noe. Jeg trodde virkelig at vi hadde gått vekk fra å ha en hovedkarakter som kan være bestemt på å ikke gjøre noe i det ene sekundet for så å plutselig endre mening på grunn av én kommentar slik at plottet går dit skaperne vil i det neste, men her får vi det servert gang på gang slik at de litt over 100 minuttene ikke kun er fylt med kampscener. Når i tillegg flesteparten av skuespillerne tydeligvis bare leser rett fra manus og overdramatiserer handlinger så til de grader vil nesten alt utenom kampene raskt gå i glemmeboken til mange.

Ett av unntakene til dette er Kano, for Josh Lawson sine one-linere lyser virkelig opp noen scener i Deadpool-lignende stil. Kan det til tider bli litt vel mye? Uten tvil, men majoriteten av dem klarer uansett å få meg til å trekke på smilebåndet eller humre. Humoren generelt er egentlig ganske bra så lenge du går inn med de rette forventningene.

Da tenker jeg blant annet på at man bør ha en viss kunnskap om Mortal Kombat-filmene for å få noe som helst annet enn intense kamper ut av denne filmen. Den er nemlig fylt til randen med referanser som fansen vil underholdes av, men som enten vil gå ferskinger hus forbi eller faktisk la seg irritere av til tider. Med mangel på et godt norsk ord ender flere sekvenser opp med å bli "cheesy" på så absurde måter at undertegnede bare måtte le og riste på hodet med jevne mellomrom. Alt fra fremprovoserte referanser til velkjente angrep og begreper fra spillene til scener som prøver å være ekstremt "kule" med unødvendig avanserte bevegelser og posseringer.

Noe jeg tror ikke engang fansen vil like noe særlig er hvor lite tid enkelte karakterer får på skjermen. Uten å røpe hvem som er med og ikke vil jeg si det er veldig skuffende å se hvordan enkelte ikoner maks fremstilles som tjenere eller vanlige soldater. Sleng inn et par statuer og bakgrunnsdetaljer, så er det tydelig at det rett og slett ikke ble tid og penger til å gi mer tid til mer av det imponerende galleriet. Når ikke musikken sitter helt som den skal heller klarer aldri dette å leve opp til spenningen de nyere spillene har fått velfortjent skryt for.

Disse tingene er uansett ikke nok til at jeg angrer på de nesten to timene som ble brukt på å oppleve dette blodige eventyret. Å få servert det som nærmest er en høybudsjetts fan-film med spesialeffekter som er alt fra overraskende gode til simpel Photoshop er nok til at jeg gjerne ser en oppfølger. Kampene er nemlig meget forseggjort, og ved å som regel ikke ta seg selv for høytidelig gir Mortal Kombat oss lov til å bare le av resten. Her får fansen enkelt sagt flere godbiter spredd utover en ellers kjedelig innpakning, så går du inn med det i tankene vil jeg ikke si du vil angre på tiden brukt fra første scene med Scorpion til rulleteksten går over skjermen.

6 / 10

0
Mortal Kombat-filmen