Norsk
Gamereactor
forspill
Mortal Kombat X

Mortal Kombat X

Mortal Kombat er tro mot seg selv, men samtidig virker det som om det er bedre enn noensinne. Vi har prøvespilt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vår portugisiske kollega fikk muligheten til å teste det kommende Mortal Kombat X. Det er snakk om en ny utgave av spillet, omtrent tre uker gammel, men vi vet hva som venter oss. Dette er tross alt det tiende spillet i hovedserien, og Netherrealm har så langt ikke hevdet at de skal finne opp hjulet på nytt. Og for å være helt ærlig er det heller ikke nødvendig.

De fleste spillere har allerede en anelse om hva de vil finne i et nytt Mortal Kombat-spill. Et solid kampsystem, eksentriske figurer, Scorpion og Sub-Zero, brutale angrep og fatalities - naturligvis. Som foventet får vi alt dette i vår nye runde med spillet, men det dukker også opp noe vi ikke hadde forutsett, nemlig et eksotisk innslag.

Mortal Kombat X

Denne versjonen av spillet gir imidlertid ikke all verdens rom for å utforske spillets muligheter. Det er riktig nok en stor demo med mange figurer og fire arenaer, og det er nok til å se at Netherrealm vil sprøyte nytt liv inn i serien - nettopp i form av nye figurer og deres kampstiler.

Dette er en annonse:

Mortal Kombat X introduserer nemlig en imponerende grad av variasjon. Forestill deg et møte mellom Sub-Zero og Scorpion i en mørk skog. Det er klassisk Mortal Kombat, en duell som nærmest er et symbol på serien, og vi har valgt side i denne kampen i en årrekke uten at det føles noe mindre spennende av den grunn. Dette er vårt første oppgjør i demoen, og vi mistenker at mange spillere vil velge den samme kampen når spillet er innstallert.

I neste kamp tester vi Cassie Cage, datter av Sonya Blade og Johnny Cage og ny i serien, mot den kriminelle legenden Kano. Som arena for bataljen velger vi Outworld Marketplace, et område i ørkenen omgitt av telt og kjøpmenn med merkelig utseende. Kampen bærer preg av at begge fighterne bruker teknologi, og resultatet er en kamp som er veldig forskjellig fra den vi spilte først.

Endelig skal vi ta for oss to debutanter i samme kamp, og vi velger Ferra/Torr og D'vorah. Den førstnevnte er én fighter sammensatt av to - Torr er et Hulken-aktig beist og Ferra er en mindre skapning som sitter på ryggen. Hva angår D'vorah er hun en merkelig blanding av insekt og menneske, fryktelig rask og kan kontrollere noe som minner om en bisverm. Denne gangen slåss vi blant ruiner i jungelen med alt av planteliv det måtte inkludere.

Det overraskende med disse tre kampene er hvor forskjellige de og figurene føles fra hverandre. Vi aner en grad av variasjon i Mortal Kombat X vi ikke har sett maken til i seriens tidligere utgaver, og det er absolutt et friskt pust. Resten er rendyrket Mortal Kombat slik vi kjenner det fra 2011-spillet.

Dette er en annonse:
Mortal Kombat XMortal Kombat X

Mortal Kombat X ser fantastisk ut på den nye konsollgenerasjonen. Fightingspill er kanskje ikke de mest teknisk krevende spillene, men den visuelle kvaliteten her er fortsatt imponerende. Massevis av detaljer i både omgivelsene og figurene ser flott ut, og animasjonene ser bedre ut enn noensinne. The Kove-arenaen er et spesielt imponerende skue der man slåss på en liten brygge mens en storm herjer på havet i bakgrunnen.

Mortal Kombat er av natur et brutalt og voldelig spill, men i denne tittelen overgår Netherrealm seg selv. Det er ikke snakk om X-Ray-moves eller fatatlities, men heller at hvert slag og spark treffer motstanderen med en brutalitet som nesten er smertefull å se på.

Spillsystemet virker enkelt nok for at andre enn kjernespillerne skal kunne ha gøy, men de som kjenner serien vil nok elske mulighetene det byr på. Hver figur kan velge mellom tre stiler som utvider deres repertoar av angrep. Generelt sett vil en av stilene fokusere mer på våpen, mens de to andre forbedrer enten forsvar eller angrep. Sub-Zero kan eksempelvis beskytte seg med et lag is hvis man velger defensiv stil, noe som reduserer skade på ham selv.

Mortal Kombat X

Mortal Kombat forsøker ikke å gjenoppfinne seg selv (til tross for noen merkelige forsøk på dette tidligere som vi helst vil glemme). Nå som vi fortsatt er i begynnelsen av en ny konsollgenerasjon vil utviklerne holde fast på seriens kjerne, men de utnytter samtidig erfaringene de har gjort seg de siste årene. Selve kampsystemet ser bedre ut enn noen gang, de forskjellige stilene tilfører et taktisk element vi ikke har fått før og variasjonen i figurer og arenaer vil sannsynligvis gjøre Mortal Kombat X til det mest eksotiske og varierte kapittelet i serien så langt.

HQ

Relaterte tekster

3
Mortal Kombat XScore

Mortal Kombat X

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Mortal Kombat X er full av sjel, men også innvoller, bein, blod og hjernemasse. Netherrealm Studios har nok en gang laget et spill som har det lille ekstra...

0
Mortal Kombat XL kommer til Steam

Mortal Kombat XL kommer til Steam

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Mortal Kombat XL har nå blitt sluppet til PC via Steam, og denne inneholder Mortal Kombat X i tillegg til begge Kombat Packs som har blitt sluppet tidligere. Den første...

2
Lover store Mortal Kombat-nyheter i dag

Lover store Mortal Kombat-nyheter i dag

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Mortal Kombat-sjef og Liu Kangs far, Ed Boon, avslører på Twitter at studioet skal annonsere noe stort i dag, og det er visst Mortal Kombat X som står i begivenhetenes...

1
Ingen DLC til Mortal Kombat på PC

Ingen DLC til Mortal Kombat på PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Det er vel ingen hemmelighet at PC-utgaven av Mortal Kombat X har hatt en del problemer siden lansering, men Netherrealm har stadig prøvd å bedret situasjonen. Derfor kom...



Loading next content