Monster Energy Supercross: The Official Videogame

Milestone er tilbake med et nytt lisensiert motorsportspill. Klarer de å levere like godt som de har gjort tidligere med WRC og MotoGP-serien?

Som i de fleste motorsportspill blir jeg kastet rett ut i et løp for å prøve ut mine ferdigheter. Jeg skal være så ærlig å si at supercross ikke er den sjangeren jeg kjenner best til, men det betyr ikke at jeg ikke har troen på meg selv før jeg setter meg med sykkelen mellom beina på startstreken. Optimismen går dessverre fort over etter et ublidt møte med første sving. Heldigvis føles dette første kræsjet langt bedre enn det har gjort i andre supercross-spill jeg har prøvd de senere årene.

Hvordan jeg kan si at et kræsj føles godt, spør du? Vel, i tidligere spill som for eksempel Milestones MXGP har jeg følt at jeg går overende bare jeg ser litt feil på kontrolleren min og at den blir fornærmet. I mitt første kræsj i Monster Energy Supercross følte jeg at fysikkens lover slo inn, og i denne situasjonen hadde jeg nok garantert kræsjet i virkeligheten også. Dette ga meg trua på at det skulle gå bedre fremover.

Monster Energy Supercross: The Official VideogameMonster Energy Supercross: The Official Videogame

På sett og vis gjorde det også det, men læringskurven er bratt, og det gjelder å ha tålmodighet om jeg ønsker å fullføre løpene slik jeg ser de gjøre det på TV. For selv om man starter med kontroller som inneholder hjelpemidler som vektkontroll, litt tilgivende fysikk og automatgir, trengs det langt mer presisjon for å mestre en supercrossbane enn som så. Det gjør det lettere å ikke falle overende at jeg slipper å kontrollere vekten på meg selv, men jeg må fortsatt planlegge hvor mye gass jeg skal gi foran hvert eneste hopp på banen for å få best mulig flyt gjennom hele løypa. Dette var en tilvenning som tok lang tid, og jeg har vel egentlig ikke fått lært meg teknikken helt hundre prosent enda heller, skal jeg være helt ærlig.

Det gjør det ikke mindre gøy for meg å spille Monster Energy Supercross, snarere tvert i mot. Det er hele tiden utfordrende, og selv om jeg skulle lære meg samtlige baner som er å finne i spillet er det også en helt ny verden å oppleve hvor andre spillere har laget baner som jeg kan prøve meg på. Dette gjøres ved å bruke den integrerte banebyggeren. Et enkelt lite redskap for å bygge egne baner, men som krever litt tilvenning for å kunne brukes effektivt. Banebyggeren er en fin kombinasjon av enkel og detaljert, og her er det riktig mange flotte baner som kan bygges om jeg tar meg tid til dette. Beklageligvis for meg er jeg ikke av den tålmodige typen, men da har jeg heldigvis tusenvis av baner å velge blant de andre som har tatt seg bryderiet med å lage baner. På denne måten slipper jeg å spille samme bane to ganger om jeg ikke skulle ønske det.

Som de fleste andre motorsportspill er det karrieremodusen jeg trekkes mot før diverse annet, og denne fungerer som de fleste andre spill jeg har prøvd. Jeg kjører rundt på forskjellige lokasjoner i USA og samler opp SX credits for å få råd til oppgraderinger både i klesveien og mekanisk. Jeg må starte med en 250CC sykkel før jeg kan låse opp den ultimate 450CC-klassen, men det går rimelig kort tid før jeg får bryne meg på de store gutta slik at dette ikke er noe særlig irritasjonsmoment.

Det som vil være et irritasjonsmoment for de som følger sporten tett, er innholdet av førere og sykler. Spillet blir utgitt kun uker etter at 2018-sesongen har startet, men inneholder kun utøvere fra fjorårets sesong. I likhet med WRC-spillene har jeg aldri helt skjønt hvorfor dette ikke kunne blitt løst på en bedre måte, da jeg alltid ønsker å ha de gjeldende sjåførene og motorbeistene i et spill som har den offisielle lisensen. I supercross har jeg personlig ikke dette savnet ettersom jeg ikke følger sporten tett nok til daglig, men jeg kan forstå at det irriterer fans av sporten.

Foruten karrieremodusen finnes også de gode gamle alternativene som time attack, championship og single events. Dette er alle moduser man finner i de fleste motorsportsspill. Jeg ønsket å prøve flerspillerdelen før jeg skrev denne anmeldelsen, men det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort. Selv en uke etter utgivelse sliter jeg med å finne motstandere å kjøre mot, og det er litt skuffende.

Grafikkmessig ble jeg helt satt ut første gangen jeg så på reprisene fra mitt første løp. På enkelte punkter var jeg usikker på om det var et TV-spill jeg så på, eller om det var opptak av en TV-sending. Det var virkelig virkelighetstro fra enkelte kameravinkler. Etterhvert merket jeg dessverre flere feil i grafikken, og da spesielt i reprisefunksjonen. Flere ganger hopper bildet, og gjør det hele til en lite realistisk opplevelse. Selve grafikken på banene, syklene og personene er fortsatt gode, men flyten i spillet forsvinner litt både under kjøring og ved å se reprisene.

Du skal være særdeles glad i den ene sangen som går igjen og igjen i spillet for å ikke slå den av etter rimelig kort tid. Soundtrack er ikke noe Milestone har lagt mye penger i til dette spillet, og det merkes tidlig. Dette kan heldigvis løses enten med bruk av Spotify eller andre lydenheter i hjemmet, og lyden på selve spillet fra både publikum og motorsykler leverer i god stil.

Kort oppsummert så er Monster Energy Supercross - The Official Videogame et spill å anbefale for alle som er interessert i motorsport. Det leverer godt på underholdningsverdi, grafikk og spillbarhet. Noen få ankepunkt er det å finne, som manglende soundtrack, tutorial som kun er skriftlig og litt kjedelig karrieredel, men i bunn og grunn er dette det mest underholdende supercross-spillet jeg har spilt. Absolutt verdt å prøve ut.

7 / 10
+
Pen grafikk, bra spillbarhet og god underholdningsverdi.