Norsk
Gamereactor
artikler

Mobilspillene er ikke fienden

Er det virkelig slik at Android- og iOS-spillene i ferd med å ødelegge spillbransjen? Ingar mener noe annet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi har hørt det en god stund allerede: Spillbransjen forandrer seg.
Folk spiller ikke på samme måte lenger. De har blitt vant til billige spill, for ikke å snakke om gratisspill finansiert av mikrotransaksjoner. Årsaken? Smarttelefoner og nettbrett.

Bruken av Android- og iOS-enheter i spillsammenheng er stadig økende. Og jo flere som skaffer seg slike produkter, jo større blir spillerskaren. Dette skaper et enormt marked, hvor de største aktørene kan håve inn enorme summer. Drømmen om å skape det neste Angry Birds eller Wordfeud er nok der hos mange.

Og trenden ser ut til å fortsette. Den folkefinansierte konsollen Ouya, som kjører Android, har entret markedet. Ryktene om en Apple TV med integrert spillfunksjonalitet har sirkulert lenge, og nå spekuleres det også i om ikke Google vil komme med en lignende tjeneste.

Mobilspillene er ikke fienden
Ouya har bevist at det finnes et marked for mobilspill også på TV-en i stua.
Dette er en annonse:

I et marked hvor billige mobilspill stadig vokser, melder spørsmålet seg: Er dagene for den tradisjonelle spillbransjen talte? Er folk interesserte i å betale 500 kroner for et spill lenger, når de kan få andre spill så godt som gratis? Er det i det hele tatt plass til spillkonsoller i tusenkronersklassen i en tid hvor folk spiller på multimediaenheter? Spørsmålet er berettiget, men jeg tror man overser et sentralt punkt i debatten.

Tenk etter: Når spiller du helst på mobilen? Hvis jeg skal gjette, er sjansene store for at du svarer noe sånt som på bussen, mens du venter på tannlegekontoret eller mens kjæresten din bruker umenneskelig lang tid på å velge ut et par sko. Kanskje tar du også en liten spilløkt mens du sitter i sofaen og ser på en mindre spennende TV-serie sammen med din kjære. Mobilspill fyller de små tomrommene i hverdagen, slik at vi aldri trenger å kjede oss (hvorvidt det er sunt eller ikke er en annen diskusjon).

Men se for deg følgende: Det er en regntung lørdag og du har ingen planer foran deg. Du kan nå velge mellom å ta en tretimersøkt hvor du spiller på konsoll eller PC, eller du kan ta en tretimersøkt hvor du spiller Clash of Clans på iPad. Hva velger du? Jeg tror ikke jeg bommer på målet når jeg tipper de fleste som leser Gamereactor foretrekker å spille på konsoll eller PC. Og her er vi ved sakens kjerne. Konsoller som Xbox 360 og Playstation 3 er lagd med både lange og korte spilløkter for øye. De fyller et annet behov hos oss som spiller enn hva et nettbrett eller smarttelefon gjør.

Mobilspillene er ikke fienden
The Last of Us eller Angry Birds? Valget er enkelt for deg og meg, men ikke nødvendigvis for alle.
Dette er en annonse:

Det er ikke nødvendigvis slik at Android- og iOS-spill spiser markedsandeler fra de store konsollselskapene. Snarere tror jeg det er riktig å anta at det er snakk om separate marked. Vi er fremdeles ikke der hvor iPad er den foretrukne plattformen for å spille Battlefield eller Skyrim.

En annen faktor er at de som spiller mye på Android- og iOS-enheter, gjerne ikke er det man tradisjonelt tenker på som kjernespillere. Det er barn, bestemødre, og travle forretningsmenn. Folk som ikke ville spilt spill for fem år siden, sitter nå med telefonene sine og taster engasjert. Mange av disse står nå på terskelen til å bli ekte kjernespillere.

Jeg tror at Android og iOS-spill hjelper med å gjøre spill mer allment akseptert. Mobile enheter har gjort spill mer dagligdagse enn før. noe som kan åpne øyenene til nye spillere for hvor magiske spill som The Last of Us og Bioshock Infinite er. Fremfor å fortvile over mobilspillenes fremvekst, bør tradisjonelle spillstudioer heller se på hvilken mulighet som ligger i å rekruttere fremtidige kunder blant de nye spillerne.

Mobilspillene er ikke fienden
Fremtiden i våre hender... Disse jobber med rekruttering av nye spillere - døgnet rundt.


Loading next content