Middle-Earth: Shadow of Mordor Forspill - Gamereactor - Middle-earth: Shadow of Mordor - Gamereactor
Norsk
Gamereactor
forspill
Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-Earth: Shadow of Mordor

Det nyeste actionspillet fra Monolith er tydelig inspirert av sjangerlederne, men det byr likevel på en stor og positiv overraskelse...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Den første scenen Monolith viser fra Middle-Earth: Shadow of Mordor er fantastisk. Helten Talion sitter høyt oppe på en liten fjellhylle og kikker utover Mordor og havet Nurn. Solnedgangen blender ham en kort stund der han sitter og minner om Ezio Auditore da Firenzes muskuløse storebror. Når han hopper ned, gjør han dette på en måte som også ligner på noe Ubisofts snikmorder kunne ha gjort. Det venter derimot ingen høystakk ved landingen, men heller en skitten verden som har blitt herdet av å være okkupert av Gondor før det senere har blitt invadert av Sauron.

Vi tar kontroll over Talion, en ufrivillig helt som har måttet se seg selv og sin familie bli drept av Saurons styrker ved The Black Gate. Sjelen hans vil derimot ikke gi opp kampen, så derfor vender Talion tilbake i form av et spøkelse. Vi kan la ham ha enten fysisk eller spøkelsesaktig form, og begge har sine fordeler og ulemper. I spøkelsesform har Talion mulighet til å spionere på fiendene i noe som minner om Detective Vision fra Batman-spillene. Når vi tar ibruk denne evnen kan vi se tre typer fiender, og alt fra vanlig orker og soldater til Warchiefs er representert.

Det er en smule komplisert å skulle forklare dette spillet. Fiendene blir tilfeldig plassert, og de vokser i antall og styrke i forhold til historien. Ork-fiendene kan analyseres på et separat bilde hvor man kan finne svakhetene deres. Man kan også velge å gå direkte etter lederen, noe som ikke anbefales, eller i stedet infiltrere undersåttene og heller få dem til å vende seg mot lederen. Det er styrkeforholdet dem i mellom som avgjør om dette lykkes, men vi kan jo alltids hjelpe til.

Verdenen i Middle-Earth: Shadow of Mordor begrenser seg til nettopp Mordor, men Monoliths versjon av verdenen ser ut til å være stor. Vi fikk kun lov til å lunte rundt i en liten del av den, men selv denne delen består av flere store områder som alle har sine tårn man bør finne for å kunne brukes til fast travel senere. Flere av disse områdene inneholder også mektige festninger, mindre leire og deler av forhenværende byer. Alt kan klatres på og utforskes, og ettersom så lite er forutbestemt av spillet er det en sjanse for at det venter en fare rundt hvert hjørne.

Kampsystemet er dynamisk og byr på stor frihet. Talion kan angripe fiendene med sverd, men dette fører ofte til store slag med mange orker. Etterhvert som kampene eskalerer, dukker det opp sterke kapteiner og elitesoldater som alle introduseres med små filmklipp. Kampene er uansett både flytende og utfordrende, og de varierte fiendene skal få mye av æren for det.

Middle-earth: Shadow of MordorMiddle-earth: Shadow of Mordor

Det beste med motstanderne er derimot at de genereres tilfeldig av et system som Monolith har døpt Nemesis. Systemet sikrer at alle gjennomspillinger blir forskjellige fra hverandre, og sammen med en åpen verden ser det ut til å by på mange muligheter. Vi forsøkte både sverdsvinging og taupiler i kombinasjoner for mer snikende overraskelsesangrep.

Den samme dynamikken lar oss også temme det lokale dyrelivet. Sittende på en løve er det også mulig å kjempe med pil og bue og sverd, og hvis man liker denne formen for kamp kan man bruke evnepoeng for å gi dem ildangrep som kan sette fyr på flyktende orker. Dyrene er også nesten like smidige som Talion, og mens opplevelsen med helten smaker tidvis som Ezio, så får eventyret en helt annen karakter når man kan oppgaver og plattformhopping kan gjøres fra ryggen til et vilt dyr.

De beste øyeblikkene finnes derimot utvilsomt i kampene mot orkene. De ser ikke bare fantastiske ut, men fungerer også som en fin avveksling. Hver av de mange forskjellige orketypene har sine styrker og svakheter, og man må bruke en blanding av rå styrke og lyst for å nedkjempe dem. Eksempelvis møter vi en alkoholdrikkende ork som ikke innså hvor lettantennelig alkohollageret hans er. Andre bosser viser seg å være spesielt svak for angrep fra oven, noe som igjen sender tankene til Assassin's Creed og Batman-spillene - uten at det skal tolkes som kritikk.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Art director Michael de Plater var veldig klar over likhetene, men han påpeker at opplevelsen i Mordor er helt egen og skiller seg markant fra de nevnte spillene.

Vi dør fort i det actionfylte spillet, i hvert fall som en evnemanglende helt som blir kastet rett inn i en demouten å vite hva som foregår. Det er derimot imponerende å se hvordan verdenen former seg i forhold til spilleren. La meg forklare med et eksempel: Tidlig i demoen blir jeg drept av en ork på level 1 ved navn Flak. Etterpå kunne jeg se i menyen at han ble forfremmet til level 7, og han hadde dermed en større sjanse til senere å få rollen som warchief. Dette fortalte han meg forøvrig også personlig - i en mellomsekvens etter at han hadde tatt meg av dage.

Selv om spillet har imponert oss så langt, så er det fortsatt flere spørsmål som må besvares. Hvor stor er egentlig spillverdenen? Dette ønsket imidlertid ikke Monolith å svare på. Samtidig kan det bli vanskelig å følge historien ettersom den foregår i en relativt ukjent del av Ringenes Herre-universet. Middle-Earth: Shadow of Mordor leverer uansett fengende action i en åpen spillverden, og det bør absolutt stå på listen med spill du skal holde øye med i tiden fremover.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Relaterte tekster



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.