Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns

Vi var så heldige å få prøve over en time av Samus sitt oppussede eventyr, og har virkelig lyst til å spille i flerfoldige timer til.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Oppdragslogg: Selve oppdraget
Samus Aran har blitt beordret til å fullføre et oppdrag. Det som startet i Metroid kan ikke forbli uløst. Nesten tjueseks år har gått siden vi fant ut hva oppdraget gikk ut på i Metroid II: Return of Samus, spillet som viste at dette var et univers som virkelig kunne blomstre til å bli en verdenskjent serie. Nå sitter vi igjen med noen av de beste eventyr- og utforsknings-spillene som finnes der ute.

Historien er den samme, men måten den presenteres på viser virkelig hvor langt teknologien har kommet siden 1991. MercurySteam, det spanske studioet som har fått tillit nok til å skape denne nye utgaven under Yoshio Sakamoto sine årvåkne øyne, har brukt statiske bilder med sterke 3D-effekter til å dra spillerne inn i historen. Introduksjonen er ikke like lang og komlisert lenger. Slik ønsker studioet å gjøre det lettere for nybegynnere å bli kjent med den populære serien.

HQ

Femte minutt: Morph-ballen
Spillet sin identitet er tydelig fra første stund. Samus sitt skip ser virkelig mye bedre ut med den nye spillmotoren, og vi må nesten bare smile når heroinnen kommer ut. Metroid: Samus Returns er et spill med todimensjonale bevegelser og en polygonal base som gir omgivelsene en flott følelse av dybde. Vi fikk uansett ikke mye tid til å nyte dette før det var tid for å gå under bakken.

Dette er en annonse:

Annonseringstraileren vi fikk på E3-messen viste frem kontringsangrep-systemet, en grunnleggende del av spillet. De nye fiendene stormer mot dusørjegeren så snart de merker henne, men et godt timet knappetrykk lar Samus vike unna samtidig som hun gjør mye skade på dem. Det 360-graders siktesystemet er like viktig. Her er det tydelig at det ikke lenger snakk om separerte blokker, men lengre strekninger som krever mer presisjon. Noen skritt lengre foran oss finner vi en "Chozo Ruin" som viser seg å inneholde en orbe med "Morph-ballen"

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns

Niende minutt: Røntgensikte
Vi dreper noen fiender til for å øve oss på kontrollene, skytingen og kontringsangrepene. Hun føles rask og smidig når hun står, men er mye tregere når hun kneler. Dette gjelder særlig i forhold til de fleste andre spill i serien. Når vi kommer frem til kulen som aktiverer røntgensiktet får vi en liten smakebit på hvordan kartet kan endres for å ta full nytte av Samus sine ferdigheter på en enkel måte. Den nye egenskapen vil nok bli en av våre favoritter gjennom eventyret siden den viser hvilke overflater som kan ødelegges for å vise nye veier og hemmeligheter.

Tiende minutt: Trykk-stråle

Dette er en annonse:

Figuroppgraderingene kommer på løpende bånd de første minuttene vi spiller. "Charge Beam"-en er neste ferdighet ut. Foreløpig vil vi ikke bruke den noe særlig i kampene, men mest for å løse puzzles som krever at vi åpner dører med ulike typer utstyr. Deretter går vi oppover litt, ødelegger noe, går inn i en ball, og kommer tilbake fra andre siden. Selv om kartet prøver å gi oss alternativer føles det hele lineært og forutsigbart for øyeblikket. Flere lagringspunkter og den første teleporterstasjonen viser vei, samtidig som røntgensiktet og kartet lar oss fargekoder ulike ting vi vil huske. Dermed blir det ikke noe problem å få fremgang.

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns

Sekstende minutt: Den første Metroid-en
For ti minutter siden så vi en ruin bestående av ti sirkler. Vi kan se at en av dem lyser opp i en kort filmsekvens, noe som betyr at vi trenger Metroid-DNA for å aktivere den. Takket være de nye ferdighetene våre og pipene som kommer fra sensoren på berøringsskjermen klarte vi å finne skapningen på meget kort tid. Som forventet endte det i konflikt, men ikke en nærkamp. I stedet må vi kontre langdistanseangrep samtidig som vi skyter raketter. Raskt og lett.

Det er nå Metroid: Samus Returns virkelig begynner. Ved å plassere nok genom i ruinen aktiverer vi den, og dermed forandrer verdenen seg. I dette tilfellet forsvinner en giftig tåle, og det er dermed mulig å gå lengre ned i komplekset. Vi er nå i Area 1. Alt vi har sett til nå har bare vært en skjult opplæringsdel med enkelt leveldesign.

Dette er en annonse:

Trettisjuende minutt: Bomber
Etter at vi har beveget oss litt nedover begynner steinene å gi etter. Korridorene vi så tidligere er nå rom som bindes sammen av dører, tunneler, og blokker du ødelegge. Dette er første gangen vi sitter fast siden vi ikke ser noen myke steiner under føttene våre. Det har også begynt å forme seg en del stier bak oss, men vi er ikke sikre på når eller hvordan vi skal komme oss tilbake til dem. Løsningen er selvsagt å markere dem på kartet for å komme tilbake senere. Noen av disse virker å være ment for bomber, så det aner oss at den egenskapen er i nærheten.

Det er uansett ikke det første vi finner. Før den tid kommer vi nemlig over fire nye ruiner som krever at vi jakter ned fire Metroid-er. For å gjøre det vanskeligere deler veien nå å dele seg. På den ene siden ser vi en foss nær en teleporter, mens den andre et tårn med flere utganger. Røntgensiktet lar oss se lengre fremme, og kartet er tydelig på hva hvilke hindringer vi møter på.

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns

Førtifjerde minutt: Is-stråle
I de dypeste delene finner vi en variert verden fylt med interessante detaljer. Et enkelt veiskifte har fått oss til å oppdage et helt nytt område med nye fiender og et monster med nye egenskaper. Vi kan nærmest se varmen presse mot døren foran oss, så det er ikke mulig å komme nær den. En annen dør leder oss til et mer frodig område. Det er et mysterium hvordan slike planter kan vokse her. Det finnes ikke et eneste rom hvor vi ikke møter på fiender, og det er aldri sikkert at vi overlever kampene. I en så tidlig fase har vi ikke en sterk drakt, så angrepene deres gjør veldig mye skade. Å møte på tre eller fire av dem på en gang fører ofte til den sikre død. Til tross for dette føles det fortsatt som om det er utforskningen som står i høysetet. Den nye is-strålen vi har fått lar oss åpne en ny vei med å fryse fiendene, og bruke dem som broer.

Førtiniende minutt: Edderkoppballen
Denne strålen vil helt klart bli nyttig, men ikke like nyttig som ferdigheten vi akkurat har fått fingrene i, edderkoppballen. Av det vi erfarte virker det ikke som om det er nevneverdige områder man ikke kan bevege seg med disse. Det virket faktisk som om vi kunne gå fra en ende av kartet til en annen, så vi utforsket litt ekstra før turen gikk til de to rommene hvor to skapninger ventet på oss. Denne utforskningen gjør det klart at kontrollene føles upolerte for øyeblikket. Siden vi bare trenger å trykke på kneleknappen to ganger for å gjøre oss om til en Morph-ball hendte det at vi av og til gjorde dette med et uhell. (red.anm: spanjoler er rare...)

Metroid: Samus Returns

Syttiende minutt: Den andre Metroid-en
Dette er enkelt sagt en elektrisk utgave av den første vi møtte. Slik kan vi ikke lenger kontre angrepene den har. Samtidig har timingen på angrepene forandret seg, så det er fort gjort å ta litt skade i starten. Vi døde to ganger siden vi var litt for breiale, så det er klart at tålmodighet lønner seg i denne kampen.

Syttifjerde minutt: Den tredje Metroid-en
Vi lot denne være i fred på andre siden av kartet siden vi manglet egenskapene vi trengte for å komme oss dit. Det er uansett tydelig at MercurySteam vet hvordan de gjør backtracking engasjerende uten å påvirke fremgangen. Vi er bare litt bekymret for at områdene virker relativt små for øyeblikket.

Åttiende minutt: Enden på reisen
Etter å ha beseiret to Metroid-er er tiden vår med spillet nesten ute. Vi brukte en god del tid på å åpne kartet for å orientere oss om hvor vi hadde vært, og hvilke hemmeligheter vi kunne komme oss til med nye egenskaper. Det førte til at vi ikke hadde utforske halvparten av kartet engang. Basen hadde fortsatt en meget stort og komplisert område vi ikke fikk utforske, og det skal være over tretti Metroid-er i spillet. Metroid: Samus Returns virker derfor som et spill som vil gi mye innhold for pengene. Det skal bli interessant å se om dette stemmer når spillet slippes om fem uker.

HQ
Metroid: Samus Returns

Relaterte tekster

2
Metroid: Samus ReturnsScore

Metroid: Samus Returns

ANMELDELSE. Skrevet av David Caballero

Nå som det har blitt mørkere der ute har tiden kommet for å rulle seg inn til en ball, og utforske the fantastiske Metroid-universet igjen.

0
Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns

FORSPILL. Skrevet av Sergio Figueroa

Vi var så heldige å få prøve over en time av Samus sitt oppussede eventyr, og har virkelig lyst til å spille i flerfoldige timer til.

4
Metroid: Samus Returns annonsert til 3DS

Metroid: Samus Returns annonsert til 3DS

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Tidligere i kveld ble det kjent at Metroid Prime 4 er under utvikling til Nintendo Switch, men det stopper ikke der for dusørjegeren. Nå har nemlig Nintendo 3DS-spillet...



Loading next content