Lego Movie Videogame

Da har det altså kommet et nytt LEGO spill ut av den ekstremt lange rekken og denne gangen er det spesielt. Lego figurer fra tidligere utgitte lego serie pakker samler sammen til en stor film som deretter samles om til et spill. Og det betyr enda en gang med bygging og klossete humor. Denne gangen bare større.

Lego Movie The Videogame er som sagt basert på en film som rullet på lerretet samme tid som dette spillet ble lansert. Du starter med Lego City og hovedfiguren Emmet. Alt starter en helt vanlig dag med arbeid på byggeplassen i Bricksburg. Litt senere på dagen når alle har gått hjem fra jobb ser Emmet en mystisk person med mørk hettegenser. Emmet går etter personen, men da oppdager hun det og løper sin vei. Emmet prøver å løpe etter, men han snubler og faller ned i et hull og havner langt ned i bakken. Det er der alt begyner og det er der Emmet må dra på en lang reise for å bli en "mesterbygger" og redde hele verden av Lego.

Det første jeg begynte å lure på når jeg begynte å spille dette spillet var om man faktisk skulle spille som ekte Lego siden det nesten var åpenbart på grunn av videoene i starten. Jeg fant fort ut at det ikke var sånn det var, men det ville komme til å bli noe lignende. I dette spillet kryr det av små videoer som er filmet med ekte Lego brikker og figurer som viser det som skjer i historien istedenfor at alt er animert. Selfølgelig er det noen animerte videoer også, men det er mest videoer som er filmet med kamera og ekte bilder. Noe jeg synes er imponerende og som fortjener et stort pluss siden det allerede da blir vist at utviklerne har jobbet meget godt med spillet.

Nå som dette er et Lego spill kan man ikke forvente å bli ferdig med spillet bare ved å spille ferdig historien og å gjøre ferdig alle kapitlene helt 100% Neida her er det mye og utforske og fortsatt mye å samle, noe som i alle fall får meg lyst til å spille lenger. Historien vil ta deg ca. 8-15 timer og fullføre, men skal du samle alt og gjøre alt helt ferdig kan du fortsette i mange dager og kanskje måneder. Den mest kreative siden med spillet er når du må hacke opp et datasystem for å komme deg videre gjennom en port eller styre en robotfigur. Hvorfor? jo det er først å fremst fordi det er en helt ny side av Lego og fordi det er morsomt med utfordringer som dette. Etter hvert som du har hacket mer og mer vil det komme flere antivirus for å ta deg og mer virus å laste opp i tillegg til å samle alle Lego myntene som faktisk kan være ganske krevende viss du har en hau med antivirus hengende etter deg.

En ting som kan bli et lite minus er hvordan kontroller, bevegelse og kamera er. For å starte med kamera så kan jeg si at det er auto kamera på dette spillet egentlig greit nok, men det kan være veldig vanskelig å se på åpninger som er små og mørke når det kun er et sted som er riktig å gå. Jeg synes det hadde vært et pluss om man kunne hatt et bevegelig kamera som man selv styrte og kunne zoome med, men dessverre finnes ikke dette og da blir man nødt til å greie seg uten. Egentlig er det bare det som er det store problemet de fleste ting kan du se ganske enkelt så lenge du ikke står i en liten krok siden kameraet viser deg fra fugle perspektiv og vill få det vasnkelig med å se små gjenstander og åpninger som ligger like ved kroker og andre smale steder.

Når det er sagt er det kanskje mer å si på kontrollere og bevegelse. Det er nemlig noen få figurer som er veldig ustabile og hopper veldig mye mens de går og det gjør det veldig vanskelig å bevege seg rundt på områder eller sikte på mål og fiender. Noen snurrer seg til og med rundt noe som kan gjøre det veldig vanskelig spesielt når du skal angripe fiender. Fiendene vil reagere litt, men du må uanslett slå dem mye mer enn de andre normalt gående figurene. Det er også en annen ting jeg reagerer veldig på og det er skifting av handlingsknapp og angrepsknapp for enkelte fiender eller gjenstander er for store til å knuses med enkelt angrep og da skiftes det med knapper veldig mange ganger for eksempel fra B og X til X og B (Xbox) eller K og H til KHK. (PC) Jeg skjønner jo at det er et slags kombo trekk, men synes det alikevell er bedre å trykke på samme knapp flere ganger istedenfor å bytte så mye og det er faktisk noe som brukes, men det er kun til spesielle handlinger som bygging eller riving.

Sammenlagt så fikk dette spillet 8/10 fordi:

-Det er veldig bra grafikk på dette spillet og det er akkurat sånn det skal være i et Lego spill bortsett fra en litt slarkete bakgrunn.
-Lyd og musikk passer helt perfekt. Stemmeskuespillerne snakker med klar stemme, innlevelse og humor pluss fengende sanger som passer til humøret og omgivelsene der handlingen skjer.