One Piece: Pirate Warriors 2

Pirater og marinesoldater i store kamper med flere tusen krigere, ledet av kjemper av menn som kan skape jordskjelv, vulkanutbrudd og sorte hull. Dette er essensen i hva One Piece: Pirate Warriors 2 har å by på.

La det være klart med en gang. Pirate Warriors 2 er for fansen. Dette er ikke et dårlig utgangspunkt for spillet, ettersom hvert samlevolum av den ukentlige mangaen til Eiichiro Oda selger flere millioner kopier bare i Japan. Serien handler kort fortalt om den unge, dumme og eventyrlystne piratkapteinen Monkey D. Luffy. Som resultat av å ha spist en djevelfrukt er han en gummimann, og han samler sammen et mannskap av andre bemerkelsesverdige individer, alle med forskjellige drømmer. Luffy vil finne skatten One Piece for å bli den neste piratkongen. Selv om serien ikke har nytt samme popularitet i resten av verden (Dragon Ball og Naruto har den æren) har den fortsatt en svært solid fanbase. Hvis du ikke er en del av denne, vil du ikke ha noe spesielt stort utbytte av spillet, eller anmeldelsen for så vidt, ettersom den vil inneholde ukjente uttrykk og noen spoilere - som er litt kjipt hvis du en gang begynner på serien. Du er advart.

Pirate Warriors 2 er et såkalt Beat ‘em up-spill. Dette er det første spillet jeg har spilt i sjangeren, så jeg kan ikke sammenligne det med andre, men det har gitt meg et godt førsteinntrykk. Konseptet går up på at du spiller som en sterk karakter og sloss mot horder av relativt svake fiender om gangen, med elitefiender som kommer med jevne mellomrom, og en boss nå og da. Et stort antall av disse bossene vil også bli spillbare jo lenger ute i historiedelen du kommer.

Kampsystemet er ganske standard. Du lager komboer med trekant og firkant, går inn i supermodus (Style Action) med R1, bruker spesialangrep med sirkel. R2 gir et karakterspesifikt angrep - for eksempel bruker Luffy Jet Pistol og Kuzan/Aokiji sparker frosne fiender for å knuse dem.

Til tross for å ikke være spesielt nyskapende, er kampsystemet solid. Comboene sitter som de skal, og til tross for at alle deler de samme knappekombinasjonene finner du mye variasjon i selve angrepene. Spesialangrep bruker et ammunisjonssystem som fylles når du tar eller gjør skade, og alle karakterene har tre hver. Disse er spesielle for hver karakter, og har som felles at de er svært kraftige, på forskjellige måter. For eksempel vil Crocodiles Desert Girasole lage et kvikksandhull som gjør rimelig skade mot alle fiender i et område rundt ham (ypperlig til å rakst bli kvitt en stor gruppe fiender) mens Zoros Purgatory Oni Giri bare påvirker fiender i et lite område foran ham, men til gjengjeld gjør ekstrem skade - perfekt for bosskamper. Style Action har to typer - Attacker, som hovedsakelig gir en boost i angrep og forsvar, samt gjør at angrep fra en fiende som ikke selv er i Style Action spretter av deg (EKSTREMT irriterende når du har en gjeng SA elite-fiender rundt deg som forhindrer deg i å comboe), og Technical, som blant annet får verden til å gå i Slow Motion rundt deg. Noen karakterer får også en spesiell effekt som passer til akkurat den - blant annet så bruker Luffy Haoshoku Haki når SA aktiveres, og alle Logia-brukerne forvandles til sit respektive element, som gjør dem helt immune mot alt annet enn spesialangrep og fiender som selv er i SA-modus.

Tilknyttet Style Action finner vi Crew Strike. Du kan gi deg selv en partner hver gang du skal i gang med et brett, og etter at du har gjort nok skade i Style Action kan du kalle på denne partneren for assistanse. Hvis partneren din er en støttekarakter vil den gjøre ett angrep før den forsvinner igjen, men har du valgt en spillbar karakter vil du kunne styre partneren en kort periode, og så bruke et spesialangrep for å ende det med et smell.

Et strategisk element er også på plass i spillet, i form av baser og fort. Førstnevnte spyr ut fiendesoldater, men kan nøytraliseres hvis de kapres, ved å beseire vaktskvadronen. Fort er større områder, som også gir deg soldater hvis du holder dem, og kapres ved å først beseire en haug med mindre fiender og så en elite.

Det er lite å utsette på musikken i serien. Den er dessverre ikke hentet fra animeen, men lydbildet er solid, med mye fengende bakgrunnsmusikk. Etter hvert vil det også være mulig å endre denne slik du selv ønsker, noe som er en fin bonus.

Et av de største ankepunktene mine med Pirate Warriors 2 er grafikken. Vanligvis mener jeg grafikk er noe av det minst viktige i et spill, men her fremstår den som litt rar. Først og fremst så blir skygger på karaktermodellene av og til erstattet av svarte diagonale streker, og dette ser bare rart ut. I tillegg finner du ikke en eneste dråpe blod i spillet. Spillet har 12-års grense, ikke 3, og det er tross alt One Piece vi snakker om her. Blod fra skader har flere ganger vært viktige for plottet, og i de større kampene blir folk kuttet ned konstant. Dette er spesielt frustrerende når en av karakterene dør i en cutscene - vi ser ham bli angrepet igjen og igjen, til og med spiddet, mens kroppen ser helt uskadet ut, og det er ingen annen indikasjon på at han ikke er i perfekt form annet enn tung pusting når han plutselig slukner. Dette utvides også til gameplayet, hvor det ikke er noe annet en helsemåleren som tilsier at du nettopp har stått i midten av boblende lava.

På en annen side gjør spillet mye for å gjøre fansen fornøyd. Det finnes godt over fem hundre samlemynter, hvor de fleste viser karakterer fra universet. Mange av dem finner du ellers ikke i spillet, selv om mange av de små, men viktige, mangler. For ikke å snakke om alle du kan spille som. Pirate Warriors 2 har hele 27 spillbare karakterer; alt fra de åpenbare, som Luffy & Co og Ace, og ned til de mer overraskende som Marco og Perona (ja, Usopp er immun mot Negative Hollows).
Pirate Warriors 2 finner sted etter den 2-årige time skipen, og gir oss en original historie, som handler Frenzy Dials som gjør folk onde (jadda, jadda, ikke den mest originale starten) og utvikler seg til det spillet kaller en Dream Story, hvor fansens drømmer kan gå i oppfyllelse. Dette skjer ved at mange karakterer fra universet samles i en delfortelling hvor de interagerer med og sloss mot hverandre. For at alt dette skal være mulig, har det blitt gjort noen endringer i den originale historien, som har skapt et par plothull. Disse kan tilgis, spillet prøvde aldri å være canon uansett. Viktigst er nok at Ace aldri fant Teach, noe som gjorde at hele Summit War sagaen aldri skjedde - noe som gjør et par karakterer som ellers ikke ville vært det til deltakere i den originale historien. Noe Pirate Warriors 2 skal ha skrøyt for er hvor tro mot originalen utviklerne har gjort selve karakterene, både å spille og ikke minst personlighetsmessig i den nye historien.

Det jeg merker at jeg savner mest er en versus-modus. Alt er lagt opp til at dette burde være fullt mulig (kanskje med uttak av diverse spillerkontrollerte slow motion-effekter), men det er av en eller annen grunn fraværende. Dette er litt trist, ettersom vi kan banke opp datakontrollerte spillbare karakterer så mye man vil, men ikke får prøve oss mot venner som hver sin favorittpirat eller -marine. Spillet kompanserer litt for dette med en co-op modus, som fungerer som den skal i både split-screen og online.

Alt i alt er Pirate Warriors 2 et godt kjøp - for fansen. Det er fortsatt et godt og solid spill, men ikke noen god inngangsportal til Odas univers. Da er det best å starte på kapittel/episode 1 av mangen/animeen og lese/se deg gjennom over 700/600 20-siders/minutters kapitler/episoder. Hvis dette ikke frister, er jeg sikker på at du kan finne teknisk bedre spill i samme sjanger. For de av oss som elsker universet, derimot, er Pirate Warriors 2 et godt innkjøp som kan bringe mye glede, hvis du er villig til å overse et par merkeligheter.

Pluss:
På mange måter tro mot serien og karakterene, mye gull å hente for fansen, mange spillbare karakterer med unike stiler.

Minus: