Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Rayman Origins

Rayman har vært en kjent og kjær figur for meg i oppveksten. Mitt første møte med denne leddløse skøyeren var nok i 1996 når vi var på ferie hos venner av familien som hadde spillet på Playstation. Senere fikk jeg spillet på PC, og jeg har brukt utallige timer på de fantasifulle banene som Rayman serien er kjent for.

Rayman ble raskt en suksess, og spesielt ble atmosfæren, grafikken og musikken lovpriset som blant de beste innenfor plattformer sjangeren. Meninger var ofte blandet om vanskelighetsgraden men personlig hjelper dette på helhets inntrykket på spillet, og står som ett eksempel på når plattformer spill var svært utfordrende men også utrolig morsomme å spille.

Etter knallsuksessen av det første spillet stod flere spill på trappene, Dette medførte at Rayman hoppet over til 3D, og siden har han aldri returnert til 2D røttene sine

I 2011 ble spillet Rayman Origins sluppet og dette var det første 2D Rayman spillet på over 15 år, Lever det opp til standarden satt av sine forgjengere?

Rayman Origins er en 2D platformer i samme stil som det først spillet i serien. Historien tar baksete til de gode plattforming elementene som spillet består av, men for ordens skyld kan jeg gå gjennom den raskt.

"Rayman og bestevennene hans Globox, Bubble Dreamer og Teensy'ene kuler'n på sin favoritt henge plass, The Snoring Tree. Snorkingen deres irriterer en gammel zombie bestemor som slår tilbake med å sende sine onde undersåtter til å ta over verdenen. De tar over så å si hele verdenen og fanger alle Electoon'sene de kommer over. Nå er det opp til Rayman og vennene hans å rydde opp"

Historien gir ikke mye mening, men fungerer som en god kickstart på det som raskt utartet seg til å bli ett fantastisk eksempel på en god 2D action plattformer.

Du har fire figurer å velge mellom, Rayman, Globox, og Teensey'ene mens du kan låse opp ekstra kostymer til figurene, men de har kun en kosmetisk effekt. Det finnes også en flerspiller del hvor du og tre andre kan jobbe sammen som hele gjengen.

Alle de fire figurene man kan spille er så å si helt like å spille, så her savnet jeg litt variasjon. Men jeg tror at dette var ett bevist valg fra utvikleren sin side ettersom det ville vært ubalansert i flerspiller delen om for eksempel noen kunne hoppe høyere eller løpe raskere enn andre.

Gjennom hver bane skal du sloss med fiender og redde de fangede Electoons'ene. Ettersom spillet ut arter seg vil Rayman og gjengen få nye evner som å springe på vegger, evnen til å gli gjennom luften, svømme og til slutt å kunne forminske seg for å komme frem til nye områder. Det finnes også baner der man rir på en kjempe mygg som kan skyte eller suge til seg fiender for så å skyte dem på andre fiender.

Etterhvert som du frigjør flere Electoons vil nye baner åpne seg. Electoon'ene kan frigjøres ved å finne dem på baner hvor de er låst i bur, fullføre baner på en gitt tid og hvis man samler en gitt sum med Lums på hver bane.

Man trenger ikke å samle alle Electoons'ene for å fullføre spillet, men for de av oss som har en samlemani er det mer enn nok innhold her til å sikre godt over 20 timer med spilletid. Man kan for eksempel samle alle 10 tennene til zombie bestemoren. Dette gjør man på spesielle baner hvor man må holde følge med en løpsk skattekiste. Eller så kan man kan gå for rekordtiden på alle banene, noe som er ganske så utfordrende i seg selv.

Å manøvrere spillfigurene gjennom banene er en fryd, takket være at kontrolleren er så pass nøyaktig som den er. Dette er ett spil som krever presisjon, og da er det helt essensielt at kontrolleren sitter som den skal. Spillet kan være ganske så vanskelig til tider, men aldri urettferdig, Viss du ikke klarer ett hopp eller en bossfight på første forsøket, blir du aldri kastet lengre bak enn ca 20 - 30 sekunder fra der du var når døde.

Dette er noe jeg føler Rayman Origins har lært fra Super Meat Boy, i at spill kan være utfordrende uten å være straffende. Som i de fleste andre ting gjør øvelse mester, og det er akkurat det Rayman Origins gjør så utrolig bra.

Det estetiske designet til spillet er helt nydelig. Alt fra bakgrunner, figurer og objekter i spillet er håndtegnet og har kommet til live via Ubisoft sin egen UbiArt spillmotor. Musikken er også nydelig og den harmonerer alltid med det som skjer på skjermen, det er helt umulig å ikke bli sjarmert av stilen Ubisoft har gått for med dette spillet.

Rayman Origins er ett glimrende spill som passer til barn i alle aldere, også voksne barn. Det treffer en perfekt balanse mellom underholdende og utfordrende, og det visuelle i spillet er helt forbløffende og bare må oppleves.

Samlet karakter: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10