Crysis 2

Crysis 2, oppfølgeren til Cryteks grafikkmonster, har endelig ankommet markedet. Etter en haug med adrenalinpumpende actionsekvenser og et hav av taktiske muligheter er jeg klar til å sette karakter...

Det originale Crysis var, og er fortsatt, et godt eksempel for alle utviklere når det gjelder både grafikk, gameplay og nyskapning. At spillet var et grafikkmonster hadde vi visst lenge, men Crysis var så mye mer enn det. Du spilte som Nomad, en del av en topp hemmelig skvadron med supersoldater, alle utstyrt med hver sin nanodrakt. Disse ga dem evnen til å gjøre seg sterk, rask, usynlig eller unaturlig motstandsdyktig mot våpen. Det lå altså et hav av muligheter foran deg, og store, åpne områder forsterket denne følelsen av frihet.

Dette konseptet er tatt videre i Crysis 2, som perfeksjonerer suksessoppskriften. Der man i det første spillet måtte holde inne musehjulet for å nå de ulike funksjonene ved nanodrakten, var vi Crysis 2 lovet ett enklere system, som skulle gjøre det enklere skreddersy sin taktikk ved fronten. Utvikler Crytek har holdt løftet sitt, og hver funksjon har nå fått sin egen knapp, i tillegg til at løpe- og hoppefunksjonen har blitt sydd sammen for økt mobilitet og enklere navigasjon innad i spillet. Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk til hvordan dette ville påvirke kontrollen i starten, men det viste seg å fungere overraskende bra, og om mulig enda bedre enn i originalen.

Det som sikkert av mange ses på som en ulempe ved det andre tilskuddet i serien er nok at utvikler Crytek har valgt å slippe spillet til konsoll i tillegg til PC. Dette ville føre til mindre åpne områder og et altfor lineært spill, trodde de. Og ja, brettene er mindre enn i originalen, men dette har Crytek skjult overraskende godt. Et perfekt brettdesign åpner for enda flere taktiske muligheter, om man så ønsker å snike seg forbi fiendens blokade gjennom et avløpsrør eller å flanke dem fra siden. Disse mulighetene kan ses gjennom den innebygde kikkerten, som åpnes ved et enkelt trykk på B-tasten. Her kan du også markere fiender, finne veien til oppdragsmålet eller rett og slett granske området for ammunisjon. Mulighetene er uendelige, og kompenserer mer enn nok for de mindre åpne områdene i forhold til eneren.

Men det er ikke bare gameplayet som er blitt forbedret fra originalen. Også historien har fått en real overhaling, og er mye mer fengende og episk enn i det første spillet. Du spiller ikke lenger som Nomad, men har inntatt rollen som en amerikansk marinesoldat ved navn Alcatraz. Du mottar tidlig i spillet din spesielle nanodrakt fra Prophet, lederen av supersoldat-skvadronen fra det første spillet, og snart er actionrouletten i gang. En enorm armé med onde romvesener truer menneskearten, og du er den eneste som kan redde dem fra total utryddelse. Som om ikke det skulle være nok har også en stor hær med soldater dukket opp, fast bestemte på å inndra Alcatraz` nanodrakt. Disse soldatene, som går under navnet Cell, og romvesenene utgjør fiendene for så og si hele spillet, dog det finnes stor variasjon i både vanskelighetsgrad, utseende og størrelse på fiendene. Crysis 2 har også en forbannet smart AI, som tilfører ekstra tyngde og realisme til spillet.

I tillegg til en god historie er Crysis 2 et av de flotteste spillene på markedet også visuelt sett. Crytek har blitt stemplet som spillmarkedets store grafikkguruer, og det er tydelig at de ønsker å videreføre denne tittelen. Løftene om en urban jungel er holdt, og variasjonen i slagmarker og områder i seg selv er stor, i tillegg til at spillet inneholder noen av de vakreste animasjonene og stemmeskuespillet jeg har sett i et spill. Med flotte teksturer, effekter og grafikk generelt er Crysis fortsatt markedets vakreste spillserie, og det finnes få unntak når det gjelder dette. I tillegg har spillet et lydspor som er likeså episk som historien i seg selv, og med en mengde av disse er det visuelle bildet et vakkert skue for både øyne og ører. Dette forstyrres dog ofte av kjedelig og meningsløs dialog, som spillet helst skulle vært foruten. De mindre områdene i spillet kan også til tider bli litt for lineære, men dette har ikke mye å si for opplevelsen generelt.

Som et viktig tillegg når det gjelder holdbarhet har Crysis 2 også en innebygd onlinedel. Dette var et av de svakeste punktene ved det første spillet, og jeg er glad for å kunne annonsere at Crytek har lært av sine feil og nå kan servere en heftig spillopplevelse på nett. Det finnes mange forskjellige moduser å velge mellom, både gamle kjenninger og nye tillegg, og alle er fremragende utført og virkelig underholdende. Rankingsystemet er forbedret, og etter hvert som man låser opp nye våpen kan også de taktiske mulighetene fra historiedelen tas i bruk. Dette kan for eksempel gjøre det lettere å snike seg opp bak fiender, la deg være usynlig for lengre perioder eller se hvor hovedkampen foregår. Alt sammen gjør Crysis 2`s spillopplevelse unik, og at man ikke vil gi opp nettdelen med det første.

Alt i alt er Crysis 2 en mer enn verdig oppfølger til Crysis, og serverer fortsatt actionfylt og spennende gameplay med enda flere nye tillegg. Grafikken er også av ypperste kvalitet, med animasjoner og stemmeskuespill av første klasse. Dette til tross kan spillopplevelsen av og til kanskje bli en smule for lineær, og dialogen i bakgrunnen kan til tider bli uhyre kjedelig og forstyrrende. Likevel er jeg glad for å kunne kalle Crysis 2 et godt og nyskapende spill, med flere taktiske muligheter, en god historie og en spennende og unik nettdel.

Grafikk: 10
Gameplay: 9
Lyd: 9