Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Dragon Age II

En av de dårligere oppfølgerene.

La oss være ærlige. Dragon Age var et spill mange likte, men få elsket. For de fleste var det som Bioware tok Mass Effect, fjernet alt som hadde med teknologi og verdensrom, og skapte en fantasiverden som skulle danne grobunn for en lang og rikelig franchise. Resultatet ble Dragon Age Origins, ett spill som fikk mye oppmerksomhet fordi det kom fra et selskap som mange ser på som det beste selskapet innad i spillindustrien. Nå har også Dragon Age 2 kommet. Eller rettere sagt så kom det for nesten et år siden, men først nå har jeg fått mulighet til å sette meg ned og ta innpå et nytt eventyr i Theodas. Eller rettere sagt, byen Kirkwall. Nei, jeg mener ikke hovedstaden på Orkenøyene, men en bystat i nord for Ferelden bygget for lenge siden for de mange slavene som engang ble transportert gjenom byen.

Nå er det derimot Hawke familien som er på vei til Kirkwall. De har nettopp forlatt den lille landsbyen Lohering etter at ork..hurlokene har igjen bestemt seg for å invadere verden. Den som har spilt Origins skjønner at Lohering ikke akkurat trekker det beste kortet under denne invasjonen og familien Hawke bestemmer seg for å søke lykken i byen hvor morssiden av familien engang bodde.

Det som er spesielt med Dragon Age 2 er at det er nøyaktig det samme spillet som forgjengeren når det gjelder gameplay, mens historikken og layout av verden er totalt forandret. Historien fortelles av dvergen Varric, som er blitt arrestert av inkvisjonen til den største religionen i landet, og fortelles i segmenter med tilbakeblikk på de viktigste hendelsene de 9 årene Hawke bodde i Kirkwall. Enkelt sagt så kan spillet deles i tre kapiteler som hver avsluttes i store episke konfrontasjoner som driver historien videre.
Hele spillet er bygget nå opp etter Mass Effect sin oppdragslayout hvor du faktisk aldri forlater byen Kirkwalls omegn. Man kan si at dette var et bevisst estetisk valg fra Bioware, men mest trolig var det et kynisk forsøk på å gjøre så lite som mulig. De forskjellige gruvene er dønn like. Jeg kødder ikke, i løpet av spillet gikk jeg gjenom samme gruve minst fem ganger, det eneste forskjell var hva slags skurker som ventet meg på slutten. Når det gjelder grafikk og design så virker det som om de har rett og slett ikke giddet å gjøre noen endringer fra Origins. Kanskje tatt med noen småjusteringer fra Mass Effect. Dette holder ikke når man skal være et kapittel til den serien som muligens er PS3 rollespillenes flaggskip.

Du kan velge mellom alle kombinasjoner når det gjelder kjønn og klasse. (Det vil si seks muligheter.) uten at det er noen vesentlig forskjeller mellom hva du velger, utenom om hvem av dine to søsken som overlever de første fem minuttene av spillet.
Og her er spillets første store problem. Det er ingen overordnet historie her. Hvem er skurken? Hva er trusselen som Hawke må bekjempe? Når begynner egentlig spillet? Istedenfor å ha et eventyr har du tre DLC lastet ned i et spill.

Så hva er egentlig forbredet? Jo, kampsystemet er blitt bedre når det gjelder effekten av triks og kunnskap du kan låse opp. I origins spilte det nesten ikke noen rolle hva slags karakter du hadde, uansett så trykte du bare på X knappen for å hakke løs på motstanderene. Nå har de skjønt at å inkludere noen trylleformularer kan gjøre spillet mye enklere og mye mer variert. I tillegg har de gjort rustning og våpenmenyen mye enklere. Men det er bare når det gjelder Hawke. Det virker nemlig som om 80% av all tilgjengelig utstyr er kun mulighet for Hawke å bære.

Når det gjelder kampene så er de også svært irriterende. Du kan gå i dagslys rundt Kirkwall og oppleve at en gruppe på fem personer angriper deg. Vent, sa jeg fem personer, neida. Så fort du har nedkjempet dem og tror at det er over kommer det hoppende ned ti nye mennesker som er ute å kjempe til døden. Og dette er på hovedplassen i rikmannstrøket.
Når det kommer til dine venner så er de like smarte som steinene de går på. Anders, som er min trollmann i gruppen ser ikke konseptet med klasser og angriper den fem meter høye dragen 30 centimeters hold. Ikke før jeg går inn i menyen og nesten truer han med pistol blir han værende bakover og kaster flammeballer. Og hva skjer med at de plutselig dør. Selv om jeg har kanskje 60% av spillets helsedrikker i invetaret så drikker de kun når jeg bruker 15 minutter på å lage strategier i menyen.

Så er spillet noe bra? Joda, selv om det mangler en helhetlig historie og mislykkes med de fleste dramaturgiske forsøkene så er bakhistoriene ganske morsomme. I likhet med forgjengeren må du selv lese deg inn i de mange tekstene rundt i verden for å forstå helheten i historien. De valgene du tar i dette spillet har ikke så stor betydning som det hadde i forgjengeren. Du kan riktignok miste dine allierte tar du feile valg, men ellers er det like strømlinjeformet som hardangermastene. Dragon Age 2 virker nesten som det er der kun for å legge opp til det tredje spillet i serien.

Samlet karakter: 5.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10