logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Red Dead Redemption

Når det kommer til western i spill, der du skal spille som en ekte cowboy og ri med hesten din over prærien har det ikke vært så veldig mange spill. Det eneste spillet jeg har spilt som hadde noe med western å gjøre som jeg prøvde for en tid tilbake var Ubisoft og Techland sitt Call of Juarez: Bound in Blood. Bound in Blood var et bra spill, men ikke det jeg hadde tenkt meg. Jeg fikk aldri en western følelse av det.

Så kom Rockstar med sitt eget spill som skulle vise hva den ville western egentlig var. Men gikk drømmen min om et skikkelig western spill i oppfyllelse, eller var Red Dead Redemption kun et stort flopp? Det får du svar på i denne anmeldelsen!

John Marston

I Red Dead Redemption spiller du som den arrete cowboyen John Marston. Marston blir tvunget til å bekjempe sine gamle allierte som dro fra ham med vilje. Politiet har tatt sønnen Jack og kona Abigail til fange for å tvinge Marston til å fange hans tidligere gjeng medlemmer.

Historien er veldig spennende og griper deg fast helt til du har fullført den. Spilleren vil få mye informasjon når det kommer til bakgrunnen til hvorfor alt som har skjedd har skjedd i tillegg til at du vil føle hvordan det faktisk var å leve i western. Noe jeg likte veldig godt.

Marston er i tillegg en flott fyr og gentlemen mange ganger. Ettersom han har ei kone så takker han alltid nei til prostituerte og kysser i bunn og grunn aldri noen damer i løpet av historien. Noe som viser at Marston ikke kun har hevn i tankene sine.

Det tok meg rundt 20 timer å bli ferdig med historien uten å gjøre noen sideoppdrag, men jeg gjorde mange aktiviteter og jeg nøt spillets atmosfære og vakre landskap veldig mye. Noe jeg er fornøyd med ettersom det ikke er alle enspillerdeler i spill nå til dags som en gang greier å holde i 10 timer.

Dessverre er ikke alt fryd og gammen. Når historien var ferdig hadde jeg ingenting å gjøre. De forskjellige aktivitetene som du kan lese om senere, drepe dyr for å lage kjøtt, pels og slikt ble veldig ensformig etter hvert så siden jeg ble ferdig med historien i Mai i fjor en gang har Red Dead støvet ned noe som trekker ned på karakteren betydelig mye.

Mye å gjøre

Det er svært mye å gjøre i Red Dead Redemption, noe som setter holdbarhets karakteren høyt opp.

Da mener jeg både historieoppdrag, sideoppdrag, temme villdyr og alle de forskjellige aktivitetene man kan finne gjennom enspillerdelen.

Mens du trasker rundt på hesten din som du kanskje har temmet ute i villmarken kan se veldig mye ute på prærien. Kanskje du vil hjelpe en mann som blir angrepet av blodtørstige ulver? Hjelpe ei gammel dame med å finne en stjålen hest? Eller kanskje du bare vil dra til noe kaldere strøk enn den varme prærien for å drepe noen bjørner og selge kjøtt eller kanskje litt pels videre til en butikk? Valget er ditt og du må passe på at du gjør det riktige valget slik at ikke en hel landsby er etter deg.

Når det kommer til sideoppdrag er de gode og varierte. Du kan få sideoppdrag fra sheriffen i byen, noen sivile som trenger din hjelp eller så vil det stå en del plakater rundt omkring i byene som gir deg oppdrag som kanskje er å fange en tyv eller en morder. Men husk at det er du som bestemmer om du vil gjøre oppdragene, ingen andre. Om du derimot gjør kun sideoppdrag i flere timer i strekk kan det bli veldig ensformig ettersom at annenhver fjerde oppdrag er lik av de jeg fikk med meg. Så jeg anbefaler å variere på det du kan gjøre i spillet.

Spilleren kan også gjøre dagligdagse oppgaver som mennesker i den virkelige western faktisk gjorde som å lede hestene på rett vei, samle inn mat og hjelpe familien med forskjellige ting. Noe jeg likte veldig godt ettersom det gav meg en stor bit av western livet. Men det ble veldig ensformig altfor fort.

Det er en god del aktiviteter som du kan finne i byene, mest i salonger og puber. Du vil finne aktiviteter som Blackjack, kino, fem fingers filet (Five finger fillet), Liar`s Dice, Poker og en del flere. Mange av disse er aktiviteter for gamblere og ettersom at jeg ikke skjønner meg på alle spillene skriver jeg ikke noe om dem. Om du har en gambler inne i deg er de veldig flotte.

Du trodde vel dette var alt? Men det er det ikke. Det er en del andre forskjellige ting som du også kan prøve deg på om du har det litt kjedelig i Red Dead. Det finnes for eksempel fire forskjellige utfordringer som du kan gjøre som er å for eksempel drepe en del spesielle dyr eller å plukke noen spesielle planter. Man kan også duellere med datastyrte karakterer, fange rømlinger med lassoen, såkalte "hideouts" der spilleren bekjemper grupper med banditter som har gjemt seg for loven, stjele et tog, hand til hand kamp med datastyrte karakterer og mange flere.

Red Dead Redemption har rett og slett veldig mye innhold som gjør at man ikke blir å gå lei med en gang.

En god følelse

Red Dead er nok det eneste western spillet som har gitt meg en god følelse av hvordan western faktisk var. Å ri ute på prærien, gjøre oppgaver som man i virkeligheten faktisk gjorde i western var helt fantastisk og det takker jeg Rockstar for å ha laget og satt sammen i spillet.

Selve verdenen i Red Dead Redemption er veldig stor, egentlig akkurat passe. Det gikk for meg rundt 45 min å krysse kartet, noe jeg synes var en akseptabel tid. Men det som hengte meg igjen var at det ble en del dødtid, altså at jeg bare gikk og gikk uten at noe skjedde, som ble altfor kjedelig. Det skjer jo veldig mye i western i Red Dead, men mange ganger har det vært dødt.

En annen ting er at det er en del bugs i Red Dead, noen ødela litt for spillopplevelsen min, andre var rett og slett veldig morsomme å se på. Det var egentlig veldig mange bugs, slik at jeg skulle ha ønsket at utviklerne hos Rockstar tok litt mer tid på å finpusse spillet i stedet for å oppdatere spillet hele tiden. Men å oppdatere opplevelsen min er bedre enn å ikke gjøre det.

Red Dead er som jeg har hørt av mange er Grand Theft Auto sitt svar på den ville western. Det er riktig, men det er lagt mer energi i Red Dead enn i Grand Theft Auto føler jeg. Historien i Red Dead er kortere enn den som er i Grand Theft Auto 4, men når det kommer til sideoppdrag, variasjon og aktiviteter er det mye mer av det. I Red Dead vil man både ha vært i snødekte landskap, ridd med hesten på den varme prærien og sett Mexico.

Grafikk og lyd

Når det kommer til Grafikken i Red Dead er den utrolig bra og det er massevis av detaljer rundt omkring. Iallfall i omgivelsene. Hestene, villdyrene og karakterene har veldig mange flotte detaljer og animasjonene er veldig bra. Så på den grafiske fronten er det ingenting å klage på.

Når det kommer til lyden er den nok veldig mye sterkere enn grafikken. Å høre hestene ri, regnet falle ned på prærien og skuddvekslingene er helt fantastiske. Stemmeskuespillet er i tillegg utrolig bra og livlig og det høres ut som at man ser på en skikkelig god western film.

Flerspillerdelen

Flerspillerdelen i Red Dead innholder et par moduser og et par brett.

Den modusen jeg likte best var nok Gold Rush som handler om at du og ditt lag er nødt til å hende et pose med gull som er blitt plassert på et tilfeldig åpent sted på brettet man spiller på. Man må i tillegg forsvare gullet mot det fiendtlige laget fra å ta gullet.

Det finnes en del andre spillmoduser som jeg i en eller annen grunn ikke har testet så mye, men alle modusene har hentet inspirasjon fra de klassiske Free for All og Team Deathmatch.

Den mest innovative spilltypen er nok Free Roam som lar deg og enten venner eller noen tilfeldige personer spille i lag i verdenen som er i enspillerdelen. Her kan man hjelpe hverandre med å ta livet av datastyrte banditter, gjøre vanlige oppdrag, finne gull og skatter eller andre ting.

Jeg ble egentlig veldig skuffet over flerspillerdelen. Det var veldig morsomt de første timene, men så ble det veldig ensformig og serverne, iallfall Free Roam serverne, var ikke de beste. Muligheten var små, det var veldig få folk på dem (3-4 spillere), innlastingen var lang og det aller meste var skuffende. Rankingsystemet var nok det eneste som var bra oppbygget.

Konklusjon

Red Dead Redemption er et fantastisk, men så absolutt ikke perfekt western opplevelse. Red Dead har en god og passelig lang historie, humoristiske og gode karakterer og det er veldig mye å gjøre. Men pga at flerspillerdelen skuffet meg veldig mye, at det er en del død tid og bugs og til slutt at det ble veldig ensformig etter historien var ferdig gjør at Red Dead ikke ble det mesterverket mange har det til at det er. Men om du har lyst på et godt åpen verden western spill er Red Dead Redemption et veldig godt valg.

Karakteristikk:

+ Stort, flott grafikk, spennende historie, fantastisk stemmeskuespill, gir spilleren en ekte western følelse, lang historie, mange aktiviteter...

- ...som blir fort kjedelige, ingenting å gjøre etter man er blitt ferdig med historien, en del bugs og dødtid, middelmådig flerspillerdel.