Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

F1 2010

Skrevet av: Tyranus   2010-10-30

Etter noen år med utviklerpinnen var det på tide at Studio Liverpool ga den offisielle formel 1-lisensen over til noen andre, og til mange fans' lykke var det det britiske utviklerstudioet Codemasters som fikk jobben. Med både de to Colin McRae: DiRT spillene, og det nye RaceDriver: GRID under beltet, er det uten tvil dette studioet som passer perfekt til jobben med å lage det første multiplatform formel-1 spillet på syvende-generasjons konsoller.

I en lang stund har jeg vært en stor entusiast av formel 1. Jeg forelsket meg i sporten da jeg for første gang fikk spille F1 2002 våren 2003, og helt siden den gang har jeg viet hundrevis av timer av livet mitt til både de virkelige løpshelgene, og ikke minst spillene. Lisensen har også vært i mange utvikleres hender iløpet av årene, og både EA og Studio Liverpool sine spill var gode, og selv om de hadde sine feil her og der, så var spillene alltid gode nok for de mange millionene som fulgte sporten. Men etter Championship Edition som kom ut i 2007 har det vært meget stille i formel 1-spill fronten, det kom dermed som en stor og positiv overraskelse i 2008, da nyheten kom om at Codemasters hadde kjøpt opp lisensen. Personlig elsker jeg begge underverkene deres RaceDriver: GRID og Colin McRae: DiRT spillene, så det var ingen tvil i at jeg ble overlykkelig. og ikke minst spent på å se hva den britiske utvikleren kunne gjøre med min egen favorittsport.

Jeg entrer presserommet, jeg får spørsmål om navn, nasjonalitet, hvilket team jeg skal kjøre for, antall sesonger jeg skal kjøre, og hva slags forventninger jeg har til min første sesong. Dette er karrieredelen, hoveddelen i F1 2010. Dette er hvor du virkelig får vist dine ferdigheter som en racerfører, enten om du er ett null uten erfaring, eller om du er en profesjonell fører som er verdig nok til kampen om mesterskapet. Her har Codemasters virkelig prøvd å få til følelsen av at det er du som er føreren av din egen bil, og de prøver å gjenskape så mye som mulig av både glamouren rundt, og presset utenfor løpene som moderne formel 1 førere må takle i den virkelige verden.

Jeg må si de lyktes på de fleste plan. Paddock-menyen (som fungerer på lik linje som DiRT 2 sin campingvogn, bare raskere og mindre rotete), team-garasjen i løpshelgene, og pressekonferanser og intervjuer hjelper med å bringe frem den riktige formel 1-atmosfæren jeg lenge har lengtet etter. Intervjuene spiller også en stor rolle i spillet, både på banen, og blant teamet ditt. For du får ofte spørsmål om hvilken fører du ser på som en rival, og hva slags syn du har på ditt eget team og team-kamerat. Dette gjør det hele til et slags rollespill, for svarene dine vil alltid ha noe å si på både forholdet ditt med teamet, og hvordan de andre førerne på banen ser på deg som en motstander. For hvis du gir det rette inntrykket kan de tøffeste rivalene bli mer aggressive mot deg på banen, og i verste fall kan også andre lag miste interessen for deg, så du kan ende opp uten kontrakt for neste sesong. Men uheldigvis blir spørsmålene du får fra pressen etterhvert litt for repeterende, og det blir etterhvert kjedelig å måtte svare på de samme spørsmålene om og om igjen gjennom syv hele sesonger.

Den største grunnen til at Codemasters sine spill er så gode som de er, skyldes selve kjøringen, og F1 2010 er intet unntak. Aldri før har jeg opplevd et formel 1-spill med bedre kjørefysikk, for hvis du skrur av de fleste hjelpemidlene som anti-spin, ABS-bremser og automatgir, så har du en stor utfordring foran deg hvis du har som mål å takle alle svingene perfekt. De ekstremt presise kontrollene bidrar også til å gjøre alle banene til en ny opplevelse, for du må alltid ha en god takt i kjøringen din hvis du vil unngå en feil som kan koste deg løpet og viktige poeng i mesterskapet. Hvis man har sett noen kjøre en formel 1-bil feilfritt rundt en bane, så vet man også at det er langt ifra hvordan man kontrollerer bilen på GRID og DiRT. Høy hastighet inn i svingene og brekksladder fungerer rett og slett ikke, og tro meg, jeg har prøvd utallige ganger, og det endte som regel med en 180 graders piruett eller 250 km/t rett inn i dekkbarrieren med kun to hjul igjen på bilen. Her kreves det nøye planlegning for hver eneste sving, og med 23 andre biler på banen er det alltid presisjon, tålmodighet og smarte taktikker som er nøkkelen til et godt resultat, akkurat som formel 1 skal være. Men hvis du er så uheldig å kjøre ut, så kan du alltids spole tilbake tiden med Flashback funksjonen, som vi også har sett før i GRID, DiRT 2, og Forza Motorsport 3.

Løpshelgene er egentlig det du forventer, det består av tre treningsøkter (eller bare 1 hvis du ønsker det), kvalifisering, og sist men ikke minst løp. Treningsøktene kan også spille en viktig rolle for resten av helgen, disse er nemlig en perfekt mulighet til å bli kjent med banen, prøve forskjellige oppsett og innstillinger på bilen, og teste ut nye oppgraderinger teamet har utviklet. Kvalifiseringen er der man virkelig må kjøre fort, desto bedre rundetid du setter, desto høyere opp på start-griden og bedre utgangspunkt for løpet får du. Men hvis du har noen svake kvalifiseringer som er under teamets forventninger, så kan det i verste fall ødelegge dine sjanser for mesterskapstittelen der og da, så det gjelder å gjøre det bra gjennom hele sesongen. Løpene derimot er det alt handler om. Da jeg kjørte mitt første løp på F1 2010 ble jeg fort overasket over hvor intenst det egentlig er. De få sekundene før de fem røde startslampene slokner er alltid like spennende, og den første svingen kan fortsatt avgjøre forskjellen mellom katastrofe og triumf.

Tidligere formel 1-spill har også hatt problemer med den kunstige intelligensen, den har alltid vært svak, og motstanderne har nesten alltid kjørt i den samme linjen hele tiden, og hvis du har prøvd å kjøre forbi dem, så vil de stort sett la deg kjøre forbi uten å gjøre stort motstand. Men det er ikke tilfellet her, ikke i det hele tatt. Her oppfører de seg faktisk som om de var andre førere på banen, for hvis du gjør et forbikjøringsforsøk, så vil de mest sannsynlig blokkere for deg eller kjøre litt unna hvis de føler det blir for trangt, og de vil høyest sannsynlig gjøre noen frekke forbikjøringstriks på deg også. Hvis de andre bilene kjører ut av banen eller inn i hverandre, så skyldes det som regel ikke at de var for dumme og at den ene bilen var raskere enn den andre, men at de faktisk gjør feil de også, som at de bremser for sent inn i en sving, eller at bilen bak dem kom litt for fort enn planlagt. Men uheldigvis blir de like dumme som før hvis du kjører på en av de laveste vanskelighetsgradene, så du vil ha racing på sitt beste, så hver sikker å sett den opp til Hard eller Extreme, selvsagt med så lite hjelpemidler som mulig. Kombiner dette med en skademotor som gir spektakulære krasjer, kjørefysikken jeg beskrev tidligere, og en ekstrem fartsfølelse, så har du akkurat den riktige formel 1-følelsen du leter etter.

Spillet kjører på den kjente EGO motoren, som i de siste årene har blitt kjent etter å ha blitt brukt i tidligere Codemasters spill, men skuffende nok lever ikke grafikken opp til det fantastiske DiRT 2 nivået jeg hadde håper på. Grafikken ser til tider blek og kjedelig ut, med både lite farger og ikke så mye detaljer i bakgrunnene på noen av banene. Mens andre ganger ser spillet helt nydelig ut med både stor detaljrikdom og fullstappet med farger. Jeg kan på en måte skjønne dette, for dette er også tilfellet på noen av banene i virkeligheten også. Det dynamiske værsystemet derimot er noe F1 2010 gjør bedre enn noe annet spill, det både ser og føles realistisk ut, for det forandrer bilens grep og kjøreegenskaper drastisk. Tidligere formel 1-spill har også hatt sin egen tolkning av regn, for der har løpet et bestemt vær på forhånd, mens her derimot kan man kjøre i solskinn på starten av løpet, men mens løpet pågår kan det etterhvert utvikle seg til et helvetes møkkavær mot sluttfasen. Så det er alltid lurt å se på værmeldingene på skjermen før løpet så man vet hva man har å gå etter.

Lyden i spillet er det egentlig ikke så mye å si om. Utenom den greie musikken i paddocken og garasjen og stemmene under intervjuene, så er det egentlig ikke så mye annet å høre. Under løpene hører man bare motorlyden til bilen, stemmen til ingeniøren din over radioen og andre små lyder som sammenstøt og hjulspinn. Det er egentlig greit med så begrensede lyder under løpene, for hvis det hadde vært musikk så hadde det mest sannsynlig ødelagt konsentrasjonen, og motorlydene er alltid greit å høre på hvis man kjører med manuelt gir, så turtallet ikke blir for høyt og du risikerer å overopphete motorer. Ingeniøren gir heller aldri unødvendig mye informasjon.

Spillet har også en flerspillerdel, skuffende nok kun over nett og LAN, og ingen splittet skjerm. Det er egentlig det du forventer av et bilspill, hver spiller får hver sin bil, og de kjører mot hverandre i X antall runder. Man kan velge om man vil hoppe rett inn i et enkelt løp, full løpshelg, fult løp med maks runder også videre. Selve online funksjonen fungerer bra i seg selv, men spillerne er en helt annen sak. For nesten alle løpene jeg kjørte online så var det maksimalt rotete, for spillerne kjørte inn i hverandre, kuttet svinger som bare det og totalvraket bilen i først sving. Man skulle tro de kjøre Demolition Derby og ikke formel 1 de kjørte, for det var helt latterlig å prøve å kjøre. Men som jeg sa fungerer selve online biten som den skal, det er bare spillerne som er altfor aggressive etter min smak.

Konklusjon:

Nok en gang imponerer Codemasters denne generasjonen ved å gi oss det klart beste formel 1 spillet noensinne. Spillet overgår nesten alle de potentsielle konkurrentene, og det vil uten tvil falle i smak hos nesten alle gamere verden over med et øye for sporten. Med både detaljert grafikk, troverdighet mot sporten og en kjørefysikk på grensen til perfekt, er F1 2010 er nok et utmerket spill fra den britiske utvikleren, og det blir spennende å se hva de kan gjøre med den offisielle lisensen i årene fremover.

Pluss:

Kjørefysikk og kontroll på kanten til perfekt, god og innholdsrik kerriere del, dynamisk vær, fargerik og detaljrik grafikk, alt man ønsker fra et formel 1-spill

Minus:

Til tider litt blek grafikk, intervjuene kan etterhvert bli litt repeterende

Beste øyeblikk:

Når du har lært deg å mestre bilen og alle banene, og takler hver eneste sving som bare det

Verste øyeblikk:

Når du er i sluttfasen av et langt løp og er i ledelsen, mister konsentrasjonen i to sekunder og havner inn i dekkbarrieren og ødelegger bilen så du ikke kan fortsette... og er tom for Flashbacks

Grafikk: 8/10 - Selv om den ser blek ut her og der, så ser spillet helt nydelig og detaljrikt ut, værteffektene er også bedre enn noe annet racingspill hittil

Gameplay: 9/10 - Bedre kontroll, kjørefysikk, formel 1-atmosfære og racing generelt skal man lete en god stund etter

Lyd: 8/10 - Motoren høres realistisk ut, og det er noe godt utvalg av musikk du får høre en gang i blant

Holdbarhet: 8/10 - Er man en formel 1-entusiast kan man uten tvil spille dette en god stund fremover, ihverfall inntil F1 2011

Spillet er testet på PlayStation 3

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10