Red Dead Redemption

A Sam Peckinpah tale

Begynnelsen av 1900-tallet. Et århundre som endret verden mer en resten av historien til sammen. Utviklingen måles i nano sekunder og sakte men sikkert sprer det moderne samfunnet seg over hele Amerika. Den siste perioden av det gamle ville vesten tar sitt siste åndedrag mens solen går ned i vest.

Inn kommer John Marston, en mann formet av det lovløse samfunn som må ta konsekvensene av endringene. Han og familien er blitt fanget av John Ross, en hensynsløs psykopat som har fått frie hender til å bringe loven inn i vesten. Han har fått et ultimatum. Bring tilbake hans gamle venner eller se familien dø. Det ville vesten skal oppleve sin siste legende.

Slik begynner Rockstar sin nye stortittel Red Dead Redemption. Et GTA inspirert spill som har grovt lånt inspirasjon fra klassiske stortitler innad i Western sjangeren. Alle fra Sergio Leone til Sam Peckinpah får gjenomgå i denne historien som strekker godt ut over 10 timer.

En åpen tom verden:

Spillet foregår i den fiktive delstaten New Austin og i en nordlig provins av Mexico og inneholder alle geografiske klisjeer som finnes i det ville vesten. Du har den lille bedritne byen som alle kriminelle henger i og hvor sheriffen er den eneste loven i mils omkrets. Du har ranchen hvor en hardt arbeidende ærlig familie må kjempe mot tyver og naturen og du har selvfølgelig den late mexicanske pueblo hvor innbyggerne driver dank eller kriger mot myndighetene. Ikke noe skikkelig overraskende her altså. Denne verden er riktignok enorm, derfor er det ufattelig trist at det aldri skjer noe her. Du kan vandre i timer uten å se annet en ørken og en eller annen hare som krysser veien. Det er trist at Rockstar ikke har brukt lengre tid på sette inn noen gode løsninger som ville ha gjort denne verden mer levende.

Noen gode eksempler sideoppdrag finnes det riktignok. Det å gjøre oppdrag for tilfeldige mennesker fungerer fint. Her er det som oftest mysterier som må bli oppklart, og du må gjennom fire-fem oppdrag for å få hele historien på de forskjellige mysteriene. Likevel føler du hele tiden at noe mangler og du blir ikke maksimalt tilfredstilt.

Ensformig oppdrag:

På samme måte som den mer kjente GTA serien er spillet bygget opp på at man må dra til en bestemt person på kartet for å starte et oppdrag, gjøre noen av dem og deretter låse opp en ny person. Dessverre er oppdragene her så ensformige at man har vanskeligheter å skille mellom dem. I de fleste handler det om å skyte mexicanere/indianere/tyver og deretter gå til et bestemt punkt for enten avslutte oppdraget eller gjøre det samme om igjen. Selv med forskjellige våpen og kreative måter å drepe folk på blir dette langdrygt.

Noen unntak finnes det naturlig nok, og fans av Sam Peckinpah sitt blodsepos ?The Wild Bunch? fra 1969 vil nok kjenne igjen mange scener fra filmen. Historien også er ganske så åpenbart kopiert også fra filmen. I de oppdragene som innebærer et tungt maskingevær prøver Rockstar å gi spilleren et inntrykk av et blodbad, men dessverre så hacker flyten opp ved at man ikke klarer å ha mange fiender samlet. Det som skjer er at man skyter fem, stopper opp og venter på at fem til skal komme i skuddvidde, skyter dem ned og gjentar. Det er på feil måte et slikt våpen skal brukes.

Ingen resultat av spillet:

Jeg har ofte sett på Saints Row 2 som et bedre spill enn GTA IV. Grunnen til det er at førstnevnte i større grad belønner deg for å gjennomføre oppdrag og faktisk henger med til slutten. Dette er et problem som Rockstar i veldig liten grad har gjort noe med i sine titler. Selv om det er innført en ære og kjendismåler, og de gir i en viss grad fordeler i spillet, savner jeg det som virkelig gir deg en belønning for din innsats. Jeg savner et fort som oppgraderer seg og gir deg større muligheter etter hvert som du går fremover i historien. Jeg savner et tydelig bevis på at din innsats har bært frukter.

Greit kampsystem:

I et westernspill så er skuddveksling et must, og Rockstar har brukt det solide dukk og skyt systemet fra GTA IV, dette fungerer noenlunde greit her og. Riktignok hender det at Marston ofte tar dekning på et totalt feil sted. Noe som ofte gjør at du dør, men i hovedsak hindrer det ikke underholdningen og flyten i spillet.

Så er det et godt spill:

Jeg har vært streng mot spillet i denne anmeldelsen. Det skal jeg ikke legge skjul på. Men et spill som et utviklet av et så vellykket selskap, stiller man selvfølgelig større krav til. RDR er ikke et dårlig spill, langt i fra, men Rockstar har fokusert på de feil aspektene i et spill. Grafikken er nydelig og man får virkelig følelsen av å oppleve de siste dager en stor periode i den amerikanske historie. Likevel er det så store mangler på den generelle delen at helhetsinntrykket faller ned.

Det er ingen tvil om at skaperne er inspirert av av den typiske spagettiwestern. Selv om banditter aldri gikk ut i gaten for å trekke våpen, er duellen mellom skurken og helten blitt den ultimate tegningen av perioden. Sergio Leone sine nihilistiske portrett av perioden gjennomsyrer også måten spillet er preget av. Helten Marston er nok basert på den gamle legenden Clint Eastwood, og flere av figurene er portrett etter andre kjente skuespillere fra perioden.

Uansett av spillets mangler vil du nok spille det gjennom kanskje både en og to ganger. Historien, uansett hvor plagiert, er svært bra skrevet og den havner aldri blant det tullete. Tar vi bort de mennene som Marston slakter i tusentalls, så kan vi faktisk tro at det er en historie som skapes av de menneskelige følelsene. Det er ikke det mesterverket som jeg hadde håpet at det var, men det er likevel en fornøyelig opplevelse.

Medlemsanmeldelser28
Samlet karakter: 8.9/10
1