Killzone 2

Skrevet av: IamFerb   2010-09-01

«Killzone» skulle bli Playstations svar på «Halo», men skuffet dessverre, og ble av mange sett på som en flopp. Nå er oppfølgeren vært her en stund, og også denne utgaven av «Killzone»-serien bar med seg et håp om å gi Playstation-spillere den gleden Xbox-spillere har hatt over lengre tid med «Halo»- og «Gears of Wars»-serien.

Fire galaktiske år har gått siden de muterte menneskene, helghastene, angrep ISAs planet, Vekta. Da som nå er du en av ISAs soldater, nå gjennom Thomas "Sev" Shevscenko, men denne gangen er situasjonen en noe annen. Nå er det nemlig ISA som angriper helhastenes planet, med mål om å drepe deres onde keiser Visari. - Og litt for å ta hevn.

Historien skriver seg derfor ikke inn blant de beste, heller tvert i mot, og sjelden har jeg vært så skuffet over en utvikler som jeg var da jeg hadde fullført kampanjen. Man kan jo selv i løpet av 10 sekunder tenke seg en bedre historie, og med det gode utgangspunktet forgjengeren ga, kunne Guerilla i «Killzone 2» levert et helt forrykende, actionfylt plot! De kunne levert en så episk, spennende og tøff historie, på høyde med det beste vi ser fra film og spill i denne sjangeren, men feiler så til de grader. Neida, historien er ikke for ille i seg selv, men spillet hadde bare et fantastisk utgangspunkt til å levere noe stort, noe meget stort...

Der historien skuffer, går grafikken heldigvis den motsatte veien. For sannheten er at «Killzone 2» ser aldeles flott ut! Lekre teksturer, gode animasjoner, herlig visuell våpenfølelse og omgivelsene generelt gir deg akkurat den stemningen nederlenderne i Guerilla ønsket å gi deg! Du befinner deg tross alt på en fattig, skitten og fiendtlig planet, styrt av en diktator. «Uncharted 2» er langt mer imponerende grafisk sett, men det hadde ikke vært «Killzone» å levere svært fargerike og lyse omgivelser; «Killzone» skal være litt svart, grått og trist. Slik er det bare, men kanskje litt mer farger ikke hadde skadet?

«Killzone 2» har en litt tregere kontroll enn hva som er vanlig for dagens market. Ikke bare sensitiviteten, men også det å hoppe, sikte og løpe føles litt tregere og mer realistisk enn hva som er vanlig. Og jeg må nok si det er en grunn til at de fleste kontroller ikke følger dette systemet, for det er akkurat som om det blir litt tungt og slitsomt å manøvrere seg gjennom de trange og triste omgivelsene. For all del, kontrollen kan stilles inn slik at den blir mer lik den du ønsker, men den føles aldri så god som den gjør i de beste og mest brukevennlige spillene der ute.

Så kontrollen er viktig, men hva hadde spill som «Killzone 2» vært uten de både elskede og hatede våpnene? Vell, sikkert nytenkende, noe «Killzone 2» kanskje kunne trengt i en viss grad, men sikkert ikke særlig underholdende i lengden. Slik er det dog selvfølgelig ikke, og du får tak i en rekke forskjellige våpen i løpet av den nokså korte kampanjen. Det de aller fleste av disse våpnene har til felles, er at de føles meget gode å bruke, og både det auditive og visuelle stemmer meget godt overens. Problemet er bare at de fort blir litt for normale og kjedelige, og med unntak av et par "badboys", så gir ikke spillet den våpengleden det burde gitt deg. Nok en gang må jeg si meg skuffet over Guerilla, og nok en gang av samme grunn som med i historien; fantastisk utgangspunkt, men dørgende normalt og kjedelig!

Når du ikke trykker febrilsk på skyteknappen i håp om å slakte et par helgaster, leter etter diverse hemmeligheter eller kanskje du er på utkikk etter bedre våpen eller ammunisjon, vil du trolig møte på forskjellige typer karakterer, det være seg fiender eller venner. Her er det grafikken virkelig viser sine sterke sider, og stemmeskuespillet holder legendarisk høyt nivå, spesielt til enkelte av hovedkarakterene (hint, hint: Visari)! Problemet er bare troverdigheten du får til de forskjellige, meget staute karene, i tillegg til at bakgrunnsinformasjonen er heller lav.

Med tanke på at jeg tross alt har gitt den ganske gode karakteren 7, og at jeg så langt har vært rimelig negativ, så har du kanskje ventet på et MEN, og ventetiden er herved historie! For dette "men'et" kommer nemlig med en gang flerspillerdelen kommer til syne; for her viser «Killzone 2» like store muskler som noen av de mest muskuløse personene fra kampanjen. Godt varierte og spenstige klasser, med noen svært stilige funksjoner, gjør at de noe kjedelige våpnene blir mer eller mindre glemt. I tillegg er banene godt designet, og alle har sitt helt eget særpreg. Som alltid er det noen du vil elske, og andre du vil like mindre godt, men stort sett er designet godt! Selv de rullerende modusene er inspirerende og godt utført, og gjør at hver runde får en god variasjon! Dessverre sliter også flerspillerdelen med mye av det samme som kampanjedelen.

«Killzone 3» er på anmarsj, og ligger godt an til å toppe «Killzone 2». Mye av det som trekker ned inntrykket i dette spillet, skal være fikset til oppfølgeren, i tillegg til mange nye muligheter, som 3D og Move. «Killzone 2» gjør som forgjengeren, nei ikke «Killzone: Liberation», men det aller første, altså at det gir ett godt utgangspunkt for en forrykende oppfølger, og jeg har et stort håp om at Guerilla virkelig har tatt sjanser med 3'ern, og kommer til å levere det mange forventet i «Killzone 2». Også får vi se da, om «Killzone» snart kan fullføre det målet det så lenge har hatt av pressen og spillere, og kanskje seg selv og.

Gameplay: - Lite intuitivt i starten, men vennes til -
- 7

Grafikk: - Imponerende! Setter stemningen -