Killzone 2

Killzone 2

De fleste har hørt om Killzone-serien. På mange måter er denne serien en helt vanlig førsteperson skytespillserie, satt til fremtiden. Men det som gjør at dette spillet er såpass kjent som det er, er at Killzone-serien for alvor skulle være Playstations svar på Halo og Gears of War. Da killzone først kom ut i 2004, var forventingene til dette spillet skyhøye for svært mange Playstation 2-eiere. Dessverre skuffet spillet massene, og mange var derfor skeptiske til om den virkelige oppfølgeren (Killzone: Liberation ble utgitt til PSP mellom disse spillene) skulle imponere. Under kan du lese hva jeg syntes.

Halvkjedelig historie

Historien i spillet befinner seg fire år etter hendelesene i Killzone 1. Da var det de muterte menneskene, kalt helghastene, som angrep ISAs planet, vekta. Da som nå er du en av ISAs soldater (ISA er en mer typisk menneskerase), denne gangen som Thomas "Sev" Shevchenko, men denne gangen er situasjonen en noe annen. Nå er det nemlig ISA som angriper Helhastenes planet, med mål om å drepe deres onde keiser Visari. - Og litt for å ta hevn.

Historien fortjener ikke noen pris for verken originalitet eller utførelse, men den skal ha pluss for at du hele tiden vet hva du kjemper for, og den klarer til tider å engasjere deg nok til at du vil vite hva som skjer rundt neste sving. Dog rakk aldri spillet å gi meg det hatet over helgastene og Visari som spillet burde gitt, noe som kunne økt den i seg selv halvkjedelige historien noen hakk. Jeg satt hele tiden med den følelsen at spillet har et fantastisk utgangspunkt, og kunne levert en forrykende historie, ala det vi ser i de beste "Space Marines-filmene", men hvor utvikler Guerilla tydelig ikke har hatt store nok ambisjoner, noe som er meget synd.

Skulle tro yndlingssangen til Guerilla er "Paint it Black"

For sannheten er at historien ikke virker så viktig i Killzone 2, og derfor har jeg valgt å ikke bruke for mye plass på den i denne anmeldelsen heller. Da historien fremstår som halvengasjerende, kan man jo i det minste håpe på strålende grafikk og gameplay. Og la det ikke hvile noen tvil; grafikken i Killzone 2 ligger langt foran svært mange spill som kom ut på samme tid, og holder mål også i dag. Teksturene er meget skarpe og realistiske, og måten selve miljøene er formet på fortjener skryt. Allikevel sitter jeg med en bismak når jeg skryter av grafikken i den grad jeg gjør, for det helhetlige synet mitt på grafikken i Killzone 2 er litt blandet. Jo, jeg står for det jeg skrev rett over, men allikevel føles miljøene kjedelige og uinspirerende. Det går stort sett i svart, grått, brunt, litt rødt, og enda mer svart. Dette er nok et virkemiddel for å gi spilleren en følelse av at livet på Helghan ikke er like lystig og fint, noe de greier, men det hjelper ikke på at miljøene av den grunn fremstår som uinspirerende og kjedelige. Det hjelper ikke stort at banedesignet er meget "korridor-orientert" heller. Alt i alt sitter jeg som sagt med en litt blanda følelse når jeg tenker på grafikken og miljøene i spillet.

Realitet til tross...

Når det gjelder gameplayet i spillet sitter jeg også men en litt blanda følelse. Det tar en stund inn i spillet før du virkelig vender deg til den litt mer trege, men realistiske kontrollen, men når du først er inne i det føles spill som Call of Duty 6: Modern Warfare 2 som lynraske testosteronbomber. Heldigvis har de fleste skytespill i dag muligheter for å justere kontrollen til den du vil. Oppdragene i Singelplayeren er også nokså varierte, med alt fra episke skuddvekslinger til avanserte bosskamper.

Utenom kontrollen og oppdragene, er våpen svært viktig i et skytespill. Våpnene i Killzone 2 føles gode og tunge slik de skal, men dog kjedelige. Med unntak av et par virkelige stilige våpen er det ikke en hemmelighet at våpnene føles veldig "normale", og her kunne også nederlenderne i Guerilla vært mer fantasifulle. Heldigvis reddes dette av at de våpnene som faktisk er der føles meget gode og realistiske, men her skulle jeg gjerne har sagt: - Ja takk, begge deler.

Killzone 2 har også fått ekstremt mye skryt for lyden i spillet, og det støtter jeg fult ut. Men det har seg sånn at lyd er så mangt, og selv om dette førstepersons-skytespillet har til tider legendarisk godt stemmeskuespill og lydeffekter, opplevde opp til flere ganger at lyden oppførte seg temmelig rart, noe som trekker ned de ellers glimrende lydeffektene og stemmeskuespillet!

Også flerspillerdelen da

Noen av dere som leser vil kanskje lure på hvorfor jeg har skrevet så mye uten å i det hele tatt nevne flerspillermulighetene i spillet, som mange ser på som det viktigste i Killzone 2. For all del, flerspillerdelen er kanskje det du vil bruke mest tid på i spillet, men sannheten er at mesteparten av det jeg har nevnt over, gjelder også i flerspillerdelen. Allikevel holder denne delen av spillet høyere mål enn kampanjen, og det er tydelig at Guerilla har brukt mye ressurser på nettopp denne delen av spillet. Klassene er varierte og spennende, banene er faktisk godt utformet, dog kjedelige og de rullerende modusene er også engasjerende. Selv de noe kjedelige våpnene overskygges av at klassene er såpass kreative og varierte, med både egenskaper og forksjellige typer roboter enkelte klasser har tilgang til.

Konklusjon

Alt i alt er Killzone 2 er godt spill, og flerspillerdelen redder den på mange måter kjedelige kampanjen. Sannheten er at selv om mye i Killzone 2 fremstår som kjedelig, er det tross alt morsomt å spille, både kampanjen og flerspilleren. Du som leser tenker kanskje at denne anmeldelsen har hatt en litt negativ tone, i alle fall hvis du ser i forhold til karakteren. For på mange måter skuffet Killzone 2 meg da jeg hadde spilt ferdig kampanjen og et stykke inn i flerspilleren, først og fremst av en grunn; jeg skjønte at dette ikke kommer til å bli den store Halo- og Gears of War-dreperen. Men etter å ha summet meg litt innser jeg at det ikke er noe lett oppgave, men vi må ikke glemme at Killzone 2 fremdeles er et godt spill!

Grafikk og miljø: 8 ( - )
Lyd: 8 (sterk)
Gameplay: 7 ( - )