Red Dead Redemption

Rockstar har gjort det igjen! Etter mye leting, sukking og banning har jeg endelig fått tak i den nye herligheten Red dead redemption. Det lenge etterlengtede spillet fra Rockstar kom ut 21. mai og har vært utsolgt i de aller fleste spillbutikker landet rundt. Jeg fikk tak i det først på tirsdag, og har spilt det nesten non stop siden da.

Før jeg starter vil jeg bare si at dette er det beste jeg har lagt øynene mine på innen spillverden noen sinne. Grafikken er nydelig. Å ri gjennom de øde ørknene på grensen mellom USA og mexico med solnedgangen foran seg er en fryd for øyet. Hverken MW2, BC2 eller GTA 4 kan måle seg med denne ufattelige opplevelsen.

Mange sier at RDR bare er GTA 4 i ville vesten. Vel... Kamp-systemet er veldig likt GTA's. Reload med B eller sirkel, sikt med LT eller L2 og skyt med RT eller R2. De har dessverre erstattet å skifte våpen med piltastene med et våpenhjul, noe som gjør at det tar mye lengre tid å skifte våpen, men dette er jo selvfølgelig bare luksusproblemer. Grafikken er selvfølgelig også forbedret og det er mange flere våpen. SP'en er en god del kortere, men multiplayeren, som jeg kommer innom senere er også bedre i RDR enn i GTA.

Spillets handling er at du er John Marston, en tidligere forbryter som har bestemt seg for å ta livet med ro og slå seg ned med familien sin. Men nå myndigheter holder på å finne ut hvor han er, tvinges han til å utslette alt som kan bevise at han har vært kriminell, nemlig ved å drepe hans tidligere venn og gjengmedlem Mr. Williamson. Jeg vil ikke røpe noe av handlingen fordi dette må oppleves helt selv.

Multiplayeren er også bra. Her kan du unlocke nye personligheter, bl.a en feit meksikaner og en liten sinnatagg av en soldat. Du unlocker også nye våpen og ridedyr fra esler til buffalo-okser. Du kan ranke opp til rank 50 og deretter entre noe som kalles legendary mode, liknende prestiges i MW2. Disse finnes det 5 av. Du unlocker en ny legendary character hver gang du går inn i en ny legendary mode.

Min konklusjon er at dette spillet er det beste spillet jeg noen gang har spilt. Jeg trekker litt for en del bugger og slikt, men dette er bare bagateller. Overall et ufattelig bra spill jeg kommer til å ha mange gode stunder med.

Grafikk: 10
Lyd: 9
Gameplay: 10