World of Warcraft

Denne anmeldelsen dekker det World of Warcraft jeg spilte, altså hovedspillet + The Burning Crusade + Wrath of the Lich King

World of Warcraft er et spill det er umulig å skrive en komplett anmeldelse av. Hovedsakelig fordi det er et MMORPG(Onlinerollespill) som stadig er i forandring, men også mye fordi det er så enormt stort at det er veldig vanskelig å få med seg alt hvis du har andre ting å gjøre på enn å game det 24/7. Det har heldigvis jeg, så en skikkelig WoW-gamer hadde sikkert kunnet skrive en mye mer utfyllende og dekkende anmeldelse, men jeg skal gjøre mitt beste.

Som de fleste vet er World of Warcraft et veldig omstridt spill. Det har fått mye kritikk i media, hovedsakelig fordi det er et av de mest avhengighetsdannende spillene ute på markedet. Dette har ført til at en del WoW-gamere har fullstendig gitt opp et sosialt liv, og bruker all tiden sin på å spille det. Min menig om denne saken er at det er deres eget problem, og at slikt ikke skjer med oppegående mennesker. Jeg synes personlig at dette ikke skal avskrekke dere, fordi World of Warcraft er et utrolig kult spill.

Dette er et rollespill, som vil si at du lager én figur og bruker den gjennom hele spillet, fra level 1-80. Det er såklart ingen regel uten unntak, og classen Death Knight starter opp i lvl 55. Men dette er ingen stor snarvei, du får ikke en i så høy level gratis. For å kunne lage en Death Knight må du først få en av de "vanlige" klassene opp i lvl 55 først. Det eneste du egentlig får gratis er levlene 55-58, som inngår i Death Knightenes spesille treningsområde.

Når du skal lage figuren din velger du først hvilken side du vil kjempe for, Horde eller Alliance. I følge Warcraft-universets historie var det orginalt slik at Alliance var de snille og Horde var de slemme. Dette stemmer derimot ikke med den pågående historien i dag. Hver side slåss enkelt og greit for å overleve, og for å beseire sin fiende. Forbrytelser blir begått av begge sider, samtidig som de begge kan være like vennlige og godsinnede.

Tålmodighet er noe som lønner seg i World of Warcraft. Det finnes for eksempel mange belønninger til de som kommer opp i level, som for eksempel ridedyr. Det er utrolig deilig å få komme seg fortere av gårde etter hundrevis av kilometer med trasking. WoW strekker seg over tre verdener, Azeroth, Outland og Northrend. Northrend er engentlig en del av Azeroth, men dette området er beregnet på de i de høyeste levlene, og føles mer som en separat verden. I Outland og Northrend er det utrolig deilig å kunne bruke flyvende ridedyr. Da har du alt fra fugler til drager å ri på.

Etter at du har valgt deg en side skal du velge deg en rase(Race). Alliance kan velge mellom Human(Menneske), Dwarf(Dverg), Night Elf(Nattalv), Gnome(Gnom) og Draenei(Store, blå-lilla greier med hale og hover istedenfor føtter), mens Horde kan velge mellom Orc(Ork), Troll(Troll), Undead(Vandød/Zombie), Tauren(Minotaur) og Blood Elf(Blodalv). Hver rase har sin egen historie og sin egen levemåte. Er du mer interressert i å høre om disse finnes det mer enn nok av nettsider der ute, bare ta et kjapt søk på Google.

Når rasevalget er ferdig, velger du et kjønn på figuren din, figurens utseende og klassen dens. Klassen er sannsynligvis det viktigste valget av alle. Du har 6 forskjellige klasser å velge mellom: Warrior(Kriger), Paladin(Hellig ridder), Death Knight(Dødsridder, omtrent det motsatte av Paladin), Hunter(Jeger), Shaman(Shaman), Druid(Druide), Rogue(Snikmorder/Tyv), Priest(Prest), Mage(Trollmann) og Warlock(Demonpåkaller). Hvilken klasse du velger har stor påvirkning, for eksempel hvilken rolle du skal ha mens du spiller med andre. Vil du ta imot bank og holde på fienders oppmerksomhet(Tank), vil du påføre fiender skade(DPS), eller vil du holde gruppen i live(Healer). Noen klasser passer bedre til de forskjellige rollene enn andre, og innenfor klassene kan du også spesialisere deg i tre forskjellige ting. Det er også viktig å huske på at alle rasene ikke kan bruke alle klassene.

World of Warcraft er ikke et spill for de med lite tålmodighet. Det tar lang tid å gå opp i høy level, og spillet kan være tregt i starten, noen ganger direkte kjedelig, siden det til tider er ganske repeterende. Hvis spillet blir slik er mitt tips enten å holde ut, bytte område eller å ta et par måneders pause fra spillet.

WoW har en veldig bra og sinnsyk spennende historie. Den er så omfattende at jeg ikke gidder å forklare her, så deter bare å gå inn på en eller annen nettside eller å spille spillet selv.

World of Warcraft er morsomt å spille alene, men de øyeblikkene det virkelig skinner er når du spiller sammen med andre. Det er massevis av ting å gjøre sammen med andre spillere, både gruppeoppdrag(1-5 spillere), dungeons(5 spillere) Raids (10-40, 10 og 25 i de nyere) og Battlegrounds. Formålet med Group Quests sier seg selv, i Dungeos og Raids går man langs en rute og dreper fiender og bosser på veien, og i Battlegrouds spiller Horde mot Alliance i flere sjangre, som Capture the Flag, Control Points og Destroy Objective. Med andre ord, det er mye flerspillermoro i WoW, og med 11 millioner spillere pleier det ikke å være så altfor vanskelig å finne folk å spille med.

Som sagt, WoW er utrolig vanskelig å dekke i en eneste anmeldelse. Jeg har nå gjort mitt beste, og håper det er godt nok. Da har jeg ikke mer å si, bortsett fra delkarakterer, pluss og minus.

Grafikk:.......9/10
Lyd:...........10/10