Fallout 3

Skrevet av: Thelom   2009-11-29

Jeg setter inn Fallout 3 discen, og xboxen min kjører igang med full støvsuger-lyd. Jeg er spent som en rotte på å komme i gang med spillet, og Har store forventninger etter å ha spillt oblivion i 3 år.

Vaulter er atombunkere, og er en sentral del av Fallout 3. Spillet begynner med at du vokser opp i Vault 101. Fra å bli født, krabbe rundt i en innhegning til å bli vekket opp, og flykte fra vaulten. Når du blir født får du velge hvordan du skal se ut. Og senere får du også bestemme din personlighet osv... Dette er uansett bare begynnelsen av spillet.

Etter hvert kommer du ut av den gamle tredøren i fjellet som fører inn til vault 101. Foran deg har du en stor verden du kan utforske. Jeg gikk rundt, og utforska, men det var ikke så lett å overleve en oppdagelsesferd i dette landskapet. Så jeg dro innom megaton (En by laget av gammelt skrot/ruiner) , for å gjøre Power of the atom questen. Jeg lagrer en save der jeg sprenger megaton i lufta, og en der jeg desarmerer bomben. Etter å ha spillt lenge begynner du å gå lei av musikken, da kan du skru på radio mens du springer rundt i det øde landskapet.

Landskapet er et tragisk syn. Det er så og si bare ørken, og innimellom noen ødelagte og brente hus. Det er forskjellige fiender i de forskjellige områdene. I The hall er det for det meste "Super-mutanter", som ligner på de skalla fiendene i Gears of war. I ødemarken kan du møte på svære bier, og zombier med to hoder. I hus, byer og settlements kan du møte på "Raiders" som er banditter i punke aktige klær.

Grafikken i spillet kan variere, på noen plasser er den et mesterverk, og på noen plasser er den nærmere elendig, et godt eksempel er når du er inne i bygninger, vinduene er bare en stålplate, og de slipper ikke inn noe lys. Synes de kunne tatt seg bryet med å animere slik at du kunne se ut. "The hall" ser fantastisk ut, og er et mesterverk! Washington monumentet er mye ødelagt, og sola skinner gjennom taket i kongressen.

Lyden i Fallout 3 er bra, både skyte lydene, stemmeskuespillet og diverse andre lyder er perfekte. Musikken er lite variert, men gir deg den riktige stemningen i forhold til landskapet, og storyen. Radioen kan også være dårlig i variasjon, men den kan også gi deg en liten touch av Bioshock stemning ;-)

Gameplayet er veldig bra, Det er en egen knapp for å aktivere "V.A.T.S". Et system som lar deg velge hvilken kropsdel på finden du vil skyte på. For dere som liker masse blod er dette perfekt, for kroppsdelene flyr veggimellom, og eksploderer i en blod-eksplosjon! Det er viktig å ha med seg nok stimpacks når du skal ut å krige, hvis ikke må du save så ofte du kan. Stimpacks gir deg mere liv (HP). Du kan også skaffe deg en hund som heter Dogmeat. Den kan løpe for å finne Ammo, Mat, Medikamenter og våpen til deg, og er en god venn å ha med seg i ødemarken.

Fallout 3 er et stort rollespill med mange muliheter. Det kan være veldig vanskelig å spille første gang, men blir bare morsommere, og morsommere å spille for hver gang. Og det er et sikkert kjøp!

Grafikk 7/10 Lyd 9/10 Gameplay 9/10 Holdbarhet 9/10

+Bra story, bra gameplay, bra guffen stemning, stort rollespill

-Lite variasjon i landskapet.

Bra quests:
Oasis.
Power of the atom.

Beste øyeblikk:
Når du står klar med en Fat man, i V.A.T.S modus, og fyrer av en saftig Mini-Nuke rett i trynet på fienden , Og en liten Atom-bombe eksplosjon går av! Du kan glimte de blodige kroppsdelene flyge ut av soppeksplosjonen!

Medlemsanmeldelser35
Samlet karakter: 9/10
1