Uncharted 2: Among Thieves

Skrevet av: BrUS   2009-10-18

Det finnes mange spill som prøver å lage sin egen versjon av et annet spill som fikk kjempebra kritikk og salg - Saint's Row som prøver å herme etter GTA-serien er et eksempel. Uheldigvis greier ofte ikke "hermespillet" å oppnå like mye som det spillet som kom med det originale materialet. 'Uncharted 2: Among Thieves' stjeler på mange måter ideer fra andre spill. Det har blitt omtalt som "uorginalt" av mange kritikere - en dose 'Gears of War"-skyting her, en dose av 'Metal Gear Solid's sniking der. Naughty Dog's nyeste spill tar på mange måter ideer fra andre spill og mikser dem sammen i en bolle med mange egne ingredienser. Hva kommer ut av ovnen? En haug med klissete, uspiselig deig eller dusinvis med herlige skoleboller?

Gameplay:

Spillet er en TPS (Third Person Shooter) og plattformer. Skyte-delen av spillet er nesten som Gears of War: Man sikter ved å se over skulderen til hoverpersonen mens man kan bevege seg rundt forbi innen et område og ta dekning bak objekter og strukturer. Deretter forflytter man seg til neste område. Det fungerer akkurat slik som det skal være i 'Uncharted 2'. Selv om det er veldig likt sin forgjenger, har oppfølgeren sørget for bedre gameplay enn det første. Kontrollen føles virkelig bra både når det gjelder å ha kontroll over Nathan Drake (hovedpersonen) og knappeoppsettet. Det som er nytt i 'Uncharted 2' i forhold til det første spillet i serien, er snikingen. Det funker helt greit og det føles bellønende å faktisk 'planlegge' snikangrep mot fiendene - det går for det meste ut på å komme seg bak en soldat slik at man trykke på en knapp, noe som får Drake til å knekke naken på fyren fortere enn man kan si knekkebrød.

Knekkebrød funker bra med brunost, selv om jeg ikke spiser det så mye selv.

Plattformer-delen er noe som er ganske unikt for denne serien. Enten man hopper fra tak til tak eller klatrer opp et svært tårn, får man følelsen av at dette er Uncharted. Uten plattformer-sjangeren hadde ikke spillserien vært den samme, og i forhold til 'Drake's Fortune' har oppfølgeren sørget for mer frihet og mer flyt i klatringen. Man kan klatre på flere plasser enn før og hva man kan ta tak i og klatre på har forandret seg veldig fra 'Drake's Fortune'. Man vet for det meste alltid hvor man skal hoppe eller klatre. De fleste gangene man dør når man klatrer og slikt, er når man blir utolmodig og hopper utfor et stup isteden for å treffe klatreveggen rett ved siden av.

Historie:

Noe av det herligste med Uncharted-serien og historiene, er personene i den. Alle karakterene har sin egen personlighet og er veldig troverdige når det gjelder oppførsel og utseende. Filmsekvensene (cutscenes) i spillet viser veldig godt hvordan hver og èn person er - noen er eventyrlystne og morsomme, andre er svikefulle og seriøse. Utenom dette har 'Uncharted 2' i likhet med sin forgjenger kommet med enda en Indiana Jones-historie - den mangler bare en rullende stein. Det går ut på å finne 'stedet' eller 'skatten' som er verdifullt på en eller annen måte, men som sagt er det altså rollene i spillet som gjør historien skikkelig interessant, og det at personene havner i farlige og unike situasjoner. Man får seg også mang en god latter gjennom hele spillet, fra begynnelse til slutt. Ènspillerdelen er ganske lang, men selv dette gjør ikke historie-utviklingen treig på noen måte.

Mutliplayer-delen er forresten stappfull med pwnage og godsaker - prøv den!

Grafikk:

Det som kritikerne kanskje priste mest ved 'Among Thieves', var grafikken. Hvis man sammenligner 'Uncharted 2' med 'Crysis' (det mest grafikk-vakre spillet til nå) så kan man si at 'Crysis' har fått en ny utfordrer. 'Uncharted 2' er så spekket med detaljer og atmosfæriske effekter, at man ikke ser forskjell mellom filmsekvensene og ingame-grafikken i spillet. Apropos filmsekvenser så kan jeg si at det er det beste arbeidet jeg har sett: Leppesynkronisering, belysning og realistiske bevegelser hos karakterene gjør dem magiske. Dette skyldes mo-cap (motion capture-utstyr) og det at ekte skuespillere utfører lyd- og skuespill på en virkelig scene - alt på èn gang. Man får se hvordan det blir gjort i ekstramaterialet. Alt dette gjør Uncharted 2 til en utrolig cinematisk/filmaktig opplevelse.

Nordmannen Pål Kristian Engstad er 'Lead Graphic Designer' i Naughty Dog og ærer nasjonen med hva han har gjort i 'Among Thieves'! Sjekk ham ut på facebook forresten!

Lyd:

Musikken i 'Among Thieves' er mesterlig utført med ekte instrumenter, av klassisk sort, som fyller spillet med den rette eventyr- og action-stemningen. Ved ett punkt i spillet ble det spilt noe jeg vil kalle en "grusom" akkord av et piano - akkorden var skummel. Det passet perfekt siden man befant seg i et slags skrekkpreget område, og slik utnytter komponisten områdene i 'Uncharted 2' supert ved å legge til de rette instrumentene og lydene hele tiden i spillet.

Når det så gjelder stemmene til rollene i spillet, så forstår man at de som står bak dem ikke er amatører. Hver stemme er unik og kjennetegner hver karakter, både ved å legge til en egen aksent og dybde i stemmen deres. Dette hjelper til med å gjøre historien i spillet mer livlig, og man faller pladask for det.

... faller pladask som de ungene i 'Scarred' på MTV.

Som du sikkert har hørt mange ganger før er 'Uncharted 2: Among Thieves' et må-ha for hver en PS3-eier. Dette kan jeg umulig si noe imot. Spillet har tatt så mange ideer fra andre spill, men fornyet dem på en utrolig måte. Etter hvert som det begynner å ta slutt på originale ideer innen spillindustrien og man står igjen med det gamle, burde utviklere lære av Naughty Dog og hva de har gjort. De har brukt nyere teknologi til å optimalisere eldre opplevelser til noe nytt og friskt. Etter å ha spilt de to spillene i serien deres har jeg nå selv lyst til å bli med i Naughty Dog og lære av dem. De har det gøy med hva de gjør og imens lager de et heidundrende bra produkt. Og er det ikke det spill handler om? Å ha det gøy?

Gameplay: 9
Historie: 9
Grafikk: 10