Operation Flashpoint: Dragon Rising

Operation Flashpoint er utviklet av de kjente Codemasters som er også kjent for sine fantastiske bilspill Colin McRae og Race Driver Grid.

Før i tiden arbeidet Codemasters og Bohemia Interactive sammen (som nå er skilt") med den kritikerroste serien Operation Flashpoint som er kjent for sin realistiske intensitet. Da Bohemia Interactive tidligere i år slapp ut sitt eget realistiske skytespill kalt Armed Assault 2 (ArmA 2) som sies til å være den spirituelle "oppfølgeren" til Operation Flashpoint: Cold War Crisis kommer nå Codemasters selv med Operation Flashpoint: Dragon Rising. Men er spillet like realistisk og bra som det burde være? Det får dere svar i denne realistiske anmeldelsen!

Skira

Historien i Operation Flashpoint: Dragon Rising (sier kun spillet eller Dragon Rising her etter!) utstiller seg på en fiktiv øy kalt Skira nord for Japan i en nør fremtid, rettere sagt 2011. På Skira har det blitt oppdaget en stor mengde utappet olje og gass. Og disse 2 ressursene er selvfølgelig en svært viktig ressurs både for Russland og Kina som betyr store konflikter mellom landene Russland og Kina selvfølgelig. Og nå som Russland er på lag med Storbritannia og USA så blir det sent et par styrker til Skira og det er der du og dine lagkamerater kommer inn!

Stort landskap

Øya Skira er som sagt ganske stor. Skire er rundt 222 kvadratkilometer (Km2) og det vil ta deg 9 timer til fots, 4 timer med jeep (bil) og 20 min med helikopter fra å bevege deg fra hver side på Skira.

Men selv om Skira er ei veldig stor øy så er den ganske så øde. Det aller meste du kommer over på Skira er enten strand, gress, et par tomme og ødelagte hus og stein. Og om du først vil bestemme deg for å "ransake" hele øya etter fiender så må du nok gå et par kvadratkilometer før du treffer på et par fiender.

Selv synes jeg at Codemasters både kunne ha plassert mange titalls flere fiender på øya og variere den. Og da mener jeg ikke å legge snø og sand fra Mars da (hehe?) men de kunne ha variere både på designet på øya og der fiendene holder til.

Veldig realistisk

Det som Codemasters selvfølgelig har tenkt på mest i Dragon Rising er å få spillet så realistisk som overhodet mulig, og det har de greid veldig bra! Om man spiller på Normal som er den letteste vanskelighetsgraden så vil du etter 2-5 skudd. Men det kommer selvfølgelig også an på hvor fort du vil dø i Dragon Rising. Om du og/eller dine lagkamerater blir skutt på kneet, i armen eller i brystet så tåler man selvfølgelig et par skudd til. Men om man blir skutt i hodet eller nær hjertet så dør man på 1-2 skuff uansett vanskelighetsgrad.

Når man skyter på fiendene dør de litt sakte enn om man blir skutt selv som er ganske så dumt. Man kan skyte opp til 6 skudd i brystet på fienden og selv de dør ikke da. Noen fiender vil legge seg ned når de blir skutt og skyte da også som også er ganske så dumt, nesten som Last Stand perken i Call of Duty 4.

Våpnene både høres og ser veldig realistisk ut når man skyter eller blir skutt. Du vil både se og kjenne kjenne følelsen av rekylen og skuddene du avfyrer på enten en pistol, basoka eller et annet våpen. Det er dessverre ikke så mange våpen i Dragon Rising men de varier i alle fall. Det er både vanlige pistoler, maskingevær, automatgevær og store basokaer i Dragon Rising som man kan hygge seg med når man møter en fiende.

Fiender og Prøv og Feil

Fiendene i Dragon Rising er både varierte og nokså gode. Du vil møte fiender både alene og i grupper med 2-4 stykk. Fiendene vil både være utstyrt med basokaer og vanlige automatgevær og maskingevær. Men dessverre så er ikke alt bra med fiendene. Codemasters har uheldigvis ikke jobbet så bra med fiendens kunstige intelligens. Man kan knele rundt 8 meter fra fienden og skyte på de uten at de merker noen ting (unntatt at de dør selvsagt). Men heldigvis skjer dette ikke altfor ofte.

En annen sak med Dragon Rising er at gameplayet er litt for "prøvd og feil" gameplay. Det vil si at det er ikke alltid man vellykket å fullføre et oppdrag. Slik som i action, plattform spillet Mirror`s Edge så er det ikke bare hoppe over en skyskraper og treffe akkurat på den andre skyskraperen nei! For i Dragon Rising, om man ike gjør det rette så blir man rett og slett skutt! Man burde ALDRI og da mener jeg virkelig ALDRI å gå rett mot fienden og skyte og leke Rambo nei. En av de beste tingene man kan gjøre for å nesten ikke bli skutt selv er enten å gå rundt fiendene og ta et bakholdsangrep på de (om du er veldig nær de uten at de merker noe anbefaler jeg at du bruker kniven!) eller så infiltrer du dem .

Ordrer og Online

Du kan også gi order til dine lagkamerater i Dragon Rising. Om man spiller på PC så gir man ordre med bokstaven Q. Når du gir ordrer så kan du selvfølgelig bestemme om lagkameratene dine skal følge rett etter deg, gi en målplassering, de skal stå klar til å skyte, de skal gå rett inn i kamp eller andre ordrer. Og husk til slutt at ordrene du gir teller både din og dine lagkameraters liv!

Og nå til online - delen i spillet! I Online - delen er det ikke så veldig mange moduser enn de andre mouser slik som Infiltration, Annhilation, vanlig Team Deathmatch og 4 players online co-op der du og 3 andre kan spille kampanjen sammen. Du vil både motta statistikk over feks hvor mange man har drept eller hvor mange kamper man har vunnet som også er i enspilleren. Det er også en vanlig ranking system som i andre online-spill men uten belønninger.

Grafikk og Lyd

Grafikken i Dragon Rising er ikke super duper eller dårlig men grei. Du vil både se detaljerte våpen men ikke utrolig detaljerte våpen, gress, fiender og omgivelser. Både skyggene og og det dynamiske vannet er ganske så godt laget. Trærne i Dragon Rising svinger godt etter hvordan skyggene er.

Lyden er rett og slett sagt utrolig realistisk å høre på. Du hører godt når du skyter og når du blir skutt på eller skuddene til fiendene flyger rett forbi deg. Man vil dessverre ikke høre vannet briste hardt når det er uvær eller vinden suse mellom ørene dine. Og unntatt det er det ikke mer å skrive om grafikken og lyden i Dragon Rising.

Konklusjon

Operation Flashpoint: Dragon Rising er et middelmådig men allikevel en god krigssimulator. Spillet vil underholde deg i ganske så mange timer men ikke hundrevis av timer. Og om du liker co-op vil du like spillet ekstremt godt, men det er veldig dumt at Codemasters kun har laget co-op online og ingen split-screen.

Karakteristikk:

+ Grei grafikk, god lyd, veldig realistisk, stort landskap å boltre seg i, gode og fine våpen.

- Dårlig online, det store landskapet er veldig øde, blir til tider veldig ensformig, haltende kunstig intelligens.