Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Halo 3: ODST

Bungie annonserte rundt sommertider i fjor at det skulle komme en tilleggspakke til Halo 3, kalt Halo 3: Recon.
Recon har så senere byttet navn til ODST, og gått fra å være tilleggspakke på en campaign som skulle vare i 3-4 timer, til å bli et fullspris spill med en 7-8 timers campaign og survival mode, utrustet med Halo 3s multiplayer og 3 nye kart til denne. Men klarer det å leve opp til forventningene?

Du starter med at du får se en cut-scene som introduserer ganske mye av spillet.
Dine squad-medlemmer, hvor du selv styrer rollen som "The Rookie", litt om personlighetene deres og om hva oppdraget deres er. Som en ODST gruppe så er det deres jobb å droppe ned i et covenant skip som ligger over byen New Mombasa, og eliminere mannskapet, og mest sannsynlig senke hele skipet på trygg avstand unna byen. Dette utspiller seg altså i tidslinjen mellom Halo 2 og Halo 3. Men det går ikke helt etter planen. I det du har satt det inn i drop poden din og flyr nedover i en rasende fall med retning mot skiper så hopper det inn i hyperfart, noe som kortslutter systemene i drop poden din og sender alle sammen ut av kurs, samtidig som du selv blir slått bevistløs.
Seks timer senere våkner du i drop poden din som har krasjet inn i en bygning.
Det er natt og det er helt stille. Ditt oppdrag: Overlev, og finn ut hva som har skjedd med resten av gruppen din, og his de fortsatt er i live, hvor de er.

Slik starter altså spillet. For å finne resten av gruppen din blir du nødt til å søke gjennom byen etter ledetråder. Mens du gjør dette er du i en free-roam modus og du kan gå hvor du vil i byen og utforske. Du får helt i begynnelsen tilgang til et kart som gjør dette enklere, og som markerer av slike ledetråder.
Når du ikke leter etter ledetrådene kan du blant annet lete etter audio logs som forteller sin egen lille historie om en ung kvinne som var i byen under covenant skipets angrep. Dessverre er det ikke stort annet å gjøre i byen enn dette. Finne ledetråder og Audio logs. Det er selvsagt en god stemning i det. Det er natt, noen ganger regner det, og musikken er helt perfekt sammensatt for dette i form av en type jazz. Det er kanskje vakkert, men det blir som sagt kjedelig. Men, de spennende delene er når du finner ledetrådene som skal lede deg til laget ditt.
For disse setter deg inn i Flashbacks om hva som har skjedd med en eller flere av gruppe medlemmene dine. Disse er litt mere lineære oppdrag som vi kjenner fra tidligere Halo spill, med et lite preg av frihet til å takle de forksjellige situasjonene annerledes ved at du kan for eksempel gå inn i en bygning og angripe dine intetanende ofre derifra, eller du kan rushe på og ta en sjanse.
Eller du kan mikse det opp litt?

Forksjellig fra de tidligere Halo spillene, så er du ikke lengre Master Chief. The big, mean, green killing machine, men en ODST soldat. Dette innebærer at du må velge litt andre teknikker når du skal angripe en fiende. Du slår ikke like kraftig, du hopper ikke like høyt, og når din stamina, som fungerer på samme måte som skjoldene i tidligere Halo spill, så mister Health, som du igjen må få tak i medisiner for å få gjenopprettet. Dette gjør at du ikke holder deg like sterk i lengden og må søke dekning for å ha nok helse igjen hvis du skulle komme i en litt kinkig situasjon. Bungie har også valgt å gi deg noen nye leketøy som ikke engang spartaner har tilgang til. Dette er det helt nye VISR mode, som fungerer som et type nattsyn som også utlinjer fiender, venner og ting som er relatert til oppdraget ditt, som for eksempel ledetrådene. Detter en veldig kjekk liten ting å ha når du utforsker New Mombasa om natten som "The Rookie".
I tillegg har Bungie lagt inn noen nye våpener. Blant disse kan du finne en lyddempet pistol med zoom, som fungerer nesten som pistolen fra
Halo: Combat Evolved, bare litt svakere.

Grafikkmessig er ikke Halo 3: ODST så veldig imponerende, siden det bygger helt på Halo 3 sin grafikkmotor, og det er stort sett Halo 3 i ny fokledning.
Kjøretøyene er like, våpnene er like, fysikken er lik. Men er ikke det noe vi bare liker?

I tillegg til å kunne utforske New Mombasa og finne igjen lagkammeratene dine, så har du også den helt nye Firefight modusen, som minner veldig om Horde modusen fra Gears of War 2, men fungerer, etter min mening, ikke helt like bra. Firefight inneholder selvsagt det emhver Halo fan digger ved spillet: Masse våpen, kjøretøy, bølge på bølge med fiender og co-op. Men haken må være att de har lagt inn skallene fra Halo 3 campaignen. Disse gjør fiendene dine til udødelige krigsmaskiner, og gjør våpen som pistolen og SMGen helt ubrukelige. Jeg synes det skulle vært mulig å velge selv om man skulle spille for å få mest mulig score og få achievements (Med skaller på) eller om man bare skulle ta det med ro og kose seg. For Firefight er utrolig gøy, og du kan sitte i flere timer mens du koser deg på de mange banene som kommer med i spillet. Det aller beste er når du spiller det sammen med tre venner (Noe du også kan gjøre i campaignen), og dere kan slakte covenant sammen mens dere planlegger deres neste trekk. Men det bli allikevel fort kjedelig etter å ha spilt det en stund.

I tillegg til det som allerede er nevnt får du med en Halo 3 Muliplayer disk, som inneholder Halo 3 Multiplayeren, med Matchmaking, Custom Games, Forge og Theater. Og selvfølgelig alle de 24 kartene som er blitt sluppet til spillet i form av DLC'er og de som originalt var med. Denne disken fungerer også med de som spiller Halo 3 på Halo 3 disken sin. Du får også med en invitasjon til Halo: Reach betaen som åpner i 2010 med Halo 3: ODST disken.

Så etter mange timers spilletid synes jeg campaignen blir litt kjedelig i free roam formen, mens oppdragene er spennende og action fylte slik som vi kjenner dem fra tidligere Halo spill. Musikken er noe av de absolutt hærligste jeg har hørt i et spill, og det er kjempegøy å både campaign og Firefight med venner, noe som anbefales på det sterkeste å gjøre sammen med noen på Live ller split-screen siden dette gjør det enda bedre en det allerede er. Sammen med Halo 3 Multiplayer disken er dette et must for alle Halo-fans, og kanskje en veldig fin ting å kjøpe for de som ønsket seg Halo 3, men som aldri fikk kjøpt eller skaffet seg det.
Jeg ser frem til mange flere timers moro i Firefight!


+ Underholdene spill med masse variasjon med kjøretøyer, våpner og Firefight.
Muligheter for split screen både online og offline, og du får med Halo 3 Multiplayeren. Musikken og lyden i seg selv er helt fantastisk!

- Å utforske New Mombasa blir fort kjedelig.
Ikke noe særlig forbedret grafikk fra Halo 3.
Firefight er ikke så veldig gøy i lengden

Grafikk: 8/10
Gameplay: 10/10
Lyd: 10/10
Holdbarhet: 7/10


Achivements:

Hva er dette? sjekk bloggen min for svar: http://www.gamereactor.no/blog/AcH+Clawed/21297/#comments

Achivementsene i dette spillet er egentlig veldig greie å få tak i. De fleste av dem går hovedsakelig ut på å spille gjennom campaignen på Medium, Heroic og Legendary, finne alle audio logs (Collectibles) og spille en god del Firefight for å få en god sum med poeng.

Men du har også VidMaster achivementsene som igjen er ganske så tidskrevende, men ikke så veldig vanskelige for en små-erfaren spiller med noen venner å spille med, og de aller fleste spillere burde klare 700/1000 uten å bruke no' spesielt med tid på dette spillet. De story baserte achivementsene røper heller ingenting annet enn hva oppdraget du skal ta heter, noe som er ganske greit.

Firefight achivementsene er tidskrevende, men krever derimot ikke så mye skill hvis du har noen timer til din disposisjon og kan spille på Easy for å ta dem. Audio logs er heller ikke vanskelig å finne uten en guide, de er også bare tidskrevende. Men de aller fleste achivementsene er morsomme å gå etter og du kan gjøre det sammen med vennene dine enten over life eller hvis du har noen hjemme hos deg du kan spille med.

Vanskelighetsgrad: 4/10
Spoilere, Morsomhet og Oppfinnsomhet: 6/10

Medlemsanmeldelser13
Samlet karakter: 8.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10