TMNT: Turtles in Time Re-Shelled

Advarsel, teksten inneholder spoilere!

Xbox Live Arcade fortsetter å utvide spillrepertoaret sitt. Sistemann ut er Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time, Re-shelled. Ny fancy grafikk, og en overgang fra 2D til 3D. Men er remaken noe bedre? Jeg vil dermed sammenligne alle brettene, lyden(først og fremst musikken på vært brett), bossen osv. for å finne ut om du bør kaste bort enda noen kroner på akkurat TMNT: Tit RS.

Big Apple 3AM: Allerede ved de første seksjonene føler man store forskjeller mellom gammelt og nytt. Det nye er mye raskere, men også mindre presist. Dette øker vanskelighetsgraden, men er ikke spesielt ødeleggende for spillopplevelsen. Musikken er forsåvidt altfor anonym og generisk. Ellers er banen nesten identisk med forgjengeren, og det gir et godt inntrykk. Bossen oppfører seg også svært likt, og selvom kontrollen ikke er like presis som i 94; er dette noe jeg vil ha mer av. Tommel opp

Alley cat blues: Igjen føles ikke musikken nevneverdig, og banedesignet er også svært likt originalen. Dette brettet gir forsåvidt mer å stusse på: De noe utfordrende robotene ifra originalen er byttet ut med beltegående boksere. Ingen laser eller lasso, bare boksehandsker. Samtidig er kloakk-soldatene(de som hopper opp av bakken og kaster et kumlokk på deg) borte. Selv om bossen er den samme oppfører han seg ganske annerledes, og viser de upresise kontrollene på sitt verste. Dette brettet har meg på en vippepinne.

Sewer Surfin: I originalen er dette et svært underholdene "bonusbrett". Ved å plukke opp ?-pizzaer og drepe pizzamonster(minner litt om aliens, fra alien filmene) fikk man bonuspoeng til "highscoren". Her kan jeg ikke si annet enn at Ubisoft rotet det til skikkelig. Musikken er kjedelig, fotsoldatene dør ikke på et slag(noe som gjør brettet urimelig vanskelig til tider) og det høye tempoet som var en kjekk nyvinning tidligere er nå et problem. Det er nesten umulig å unngå alle spikerballene, portene som lukkes og åpnes mens du slåss mot fotsoldater og pizzamonster. Når de i tillegg fjerner bossen og gir en såpass utroverdig slutt på brettet får den tommel ned.

Technodrome: ...Du fjernet et av brettene i remaken? Brettet hvor Shredder sender dem tilbake i tid, og med noen av de kuleste fiendene og bossene? Fy Ubisoft! Slem spillutvikler!

Prehistoric Turtlesaurus: Så vi har blitt sendt tilbake i tid for å slå oss frem. Dette brette er definitivt et av remakens bedre. Eneste jeg fant å klage på var at bombene fra dinosaurene (WTF?)ikke er lette nok å se før de slippes. I tilegg til at noen tok seg den friheten å få dinosaurene til å sprute ild. Nå ja, ikke helt lik originalen, men shitt au. Jeg er mer interessert i å se hvordan de løser denne banens boss i 3D. Originalen (en forhistorisk ninja-skilpadde, derav navnet på brettet) kan kun slås på ryggen, noe jeg ser for meg er en utfordring i 3D. Men hva i alle dager?! Originalbossen er byttet ut med en gjørmeklatt, som forsvarer seg ved å gjøre seg flat. Tommel ned.

Skull and Crossbones: Dette brettet var overraskende troverdig mot originalen. Litt vel mange løse planker, antagleig for å gjøre opp for at de mangler det fiendtlige kanonskipet. Men igjen faller brettet på bossen: Hva i svarte gjøre Tokka og Razar her? I originalen slåås vi mot dem i Technodrome, ikke her! Tommel ned.

Bury My Shell at Wounded Knee: Originalens definitvt kuleste brett! Og utrolig nok har remaken mye av den samme gode følelsen. Musikken er litt mer forglemmelig, og saloonen er byttet ut med to sirkusvogner(ikke helt passende i ville vesten). Dette er allikevel det foreløpige høydepunktet i spillet. Tommel opp! (For å bevise hvor kul musikken var sjekk: http://www.youtube.com/watch?v=BxNOs01W-64&feature=related )

Neon nightrider: Originalens andre bonusbrett faller litt i samme katgori som Sewer Surfing. Den høye farten er ikke like ødelegende, men remakens uvilje til å bytte til orignal kameravinkel ville nok ha vært et pluss hos de fleste nostalgikere. Bossen lider litt under den høye hastigheten og kan føles litt urimelig noen ganger. Ellers er brettet igjen et på vippepinnen.

Starbase, where no turtle has gone before: Enda et av originalens stjernebrett. Brettet føles veldig bra i remaken, selv om musikken fremdeles ikke når høyt på skalaen. Fellene, fiendene og bossen føles veldig like originalen. Et nytt høydepunkt for TMNT: Tit RS. Tommel opp.

Technodrome - Final shell shock: Sistebossen i et spill er viktig. Og sistebossen i TMT 4 originalen var heftig. Ved å bruke "grønn guffe" blir Shredder om til supershreder og får nærmest magiske krefter! I Reshelled har han dem ifra før, uten forklaring for meg ialle fall. kampen er dessuten svært ulik originalen. Det fokuseres mer på nevekamp enn flammer, is-stråler og krymping. jeg forventet noe annet, og ble skuffet. Det er forsåvidt ikke merkelig at forandringen har skjedd, ettersom gameplayet er raskere enn før.

Rent grafisk ser selvsagt RE langt freshere ut, og lyden holder en viss kvalitet. Desverre er musikken, som sto sterkt i originalen, genersik og lite fengende. Noen av løsningene, slik som det å fjerne technodrome, gir liten mening og sladrer om latskap. Har du originalen, så holder det med den. Men både nostalgikere og nye spillere vil finne underholdning i TMNT: Tit RS.

Samlet karakter: 7/10
1
2