Infamous

Det er blitt brukt mange timer på å utforske Cole sine heftige elektriskekrefter, bekjempe horder av fiender og følge med på en utmerket historie og jeg kan trygt si at Infamous er fantastisk spill til Playstation 3!

Du spiller som Cole McGrath, en vanlig mann som jobber som sykkelbud. En dag blir han bedt om å levere en pakke, det Cole ikke vet er at i denne pakken skjuler det seg en bombe som forårsaker at deler av Empire City blir ødelagt mens resten av byen fylles av kaos. Det som også skjer er at Cole utvikler evnen til å kontrollere elektrisitet og plutselig er han byens eneste håp.

Infamous er et av de beste spillene som er kommet til Playstation 3 så langt. Det kombinerer nydelig grafikk, heftige kamper med elektriske angrep og en meget bra historie til et fantastisk spill. Jeg vil tilogmed si at dette er det beste superheltspillet noen gang laget og det er uten tvil det beste spillet lansert til Sony sin plattform så langt i år.

Når du starter spillet så er det noen ting man fort merker. Det første som møter øyet er en nydelig grafikk, det er veldig sjeldent at en sandbox spill imponerer meg reint grafisk, men Infamous leverer veldig høy tekniskklasse. Det tar ikke lang tid før kontroll systemet er på plass og man er klar for å utforske Empire City, byen er delt inn i 3 øyer og man får muligheten til å dra videre jo lengre man kommer ut i spillet. Man får også nye evner og muligheten til å oppgradere evnene sine jo lengre man kommer ut i spillet og jo mer «experience points» man samler. Heldigvis er det motiverende å spille seg videre, siden Infamous slukker deg med sin historie og spytter deg ikke ut før den er ferdigfortalt.

Du er som sagt Cole McGrath en vanlig person som plutselig får superkrefter. Det passer veldig godt siden Empire City er steng av for omverden og byen er styrt av kriminelle gjenger, det er også en sykdom som sprer seg gjennom byen og derfor har ingen innbyggere lovt til å forlate byen. Cole som er fanget midt i dette blir blandet inn med FBI og må plutselig prøve å finne en hemmelig agent som heter John, passe på den små irriterende vennen sin Zeke og prøve å fikse forholdet til kjæresten sin Trish, uheldigvis for Cole så er han også beskyldt for å ha forårsaket eksplosjonen som nesten ødela hele byen også. Historien utvikler seg på en bra måte, historien har dybde, den er lett å følge med og leverer en herlig avslutning, men det som gjør det hele komplett er det faktum at du har muligheten til å endre historien. Du vil flere ganger få muligheten til å gjøre valg i spillet, det er alt i fra små valg som påvirker noen få mennesker til valg som kan koste flere tusen livet sitt. Om du velger å være ond eller snill vil også påvirke hvordan evnene dine utvikler seg, og dine elektriske evner er virkelig bra å ha i Infamous, før kamper er det nok av!

Infamous sitt kampsystem er bygd opp av dine elektriske evner. Du har et klassisk skyteangrep, som rett og slett bare er å skyte strøm på fienden din, du kan hive en elektriskgranat eller du kan skape kaos med å bruke elektriskkraft til å slenge biler og fiender forsvarsløs i luften. Det er utentvil mange krefter å bruke og det beste er at dine karmavalg påvirker dem, om du er snill så vil dine evner ha en tendens til å gjøre mer fokusert skade en de onde angrepene. Du vil være bedre skapt for å ta ut fiendene dine og ikke uskyldige mennesker. De onde angrepene gjør mer skade og gir deg også følelsen av å være ond. Du har mulighet til å oppgradere angrepene dine og det gjør du med å bruke xp ( experience points), du får xp med å gjøre oppdrag og bekjempe fiender. Det er et enkelt system, men det gir deg muligheten til å oppgradere de evnene du vil og det lar deg utvikle din egne stil. Du må også være kommet et vist stykke på karmametret før du kan kjøpe alle oppgraderingene, Infamous tvinger deg til å enten bli veldig snill eller veldig ond for å få de beste oppgraderingene, men det beste av alt er at du vil klare spillet 2 ganger bare for å prøve å ha gode og onde evner.

Spillet handler ikke bare om kamp, en stor del av spillet er også utforsking og Infamous klarer seg meget godt på det feltet også. Mer eller mindre alt som der ser ut som du kan klatre på kan klatres

+ med spillet: Veldig bra grafikk, kul historie, varierte oppdrag, kule elektriskeevner

- med spillet: Mye glitcher og popups, kunne vært litt mer variasjon i design av byen