Call of Duty 4: Modern Warfare

Med Call of Duty 4: Modern Warfare tok Infinity Ward steget fra World War II, som de tre andre spillene handlet om, til moderne tid, og kritikere og fans digget det. For litt siden bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av det, for å se om det er like bra som alle sier det er. Og etter å ha skutt terrorister i massevis er jeg klar med min dom.

Tittel: Call of Duty 4: Modern Warfare
Format: PS3 (testet), Xbox 360, PC, Nintendo DS
Utvikler: Infinity Ward
Utgiver: Activision
Alder: 16+

Call of Duty serien har alltid betydd Andre Verdenskrig for mange. Serien har blitt godt mottatt og mange liker den. Da Infinity Ward annonserte CoD 4, ble det med en gang klart: Det var noe nytt i serien på gang. Mange ble spente, og raskt var Call of Duty 4 et av årets mest etterlengtede spill i 2007. I november brakte det løs, og mange falt for den gode grafikken og de intense skytesekvensene. Nær toppkarakter hos de fleste, spillet er kanskje regnet som det beste i serien, og spillets populære Online-del spilles av mange den dag i dag.

Det var med et stort glis om munnen da jeg holdt fingrene rundt en kopi av CoD 4. Jeg var sikker på at dette kom til å bli et knallbra spill, og løp inn på rommet mitt og satte meg godt til rette. Så begynte jeg å spille. Alt startet perfekt. Grafikken var knall da jeg gjorde et oppdrag ute på de syv hav. Kontrollene satt som støpt, da jeg for første gang plaffet ned en illsint araber følte jeg på meg at CoD 4 kom til å få toppkarakter av meg.

Vel vel. Plottet er klassisk soldat-mot-terrorist opplegg. Du styrer "Soap" MacTavish, medlem av SAS. Paul Jackson styres også noen ganger, medlem av USMC. Begge grupper har et mål, og finne og drepe terroristen Al-Asad, en skikkelig bad-guy, som har tatt kontroll over Midtøsten ved å faktisk henrette presidenten i Midtøsten LIVE på TV. DET er iskaldt, eller hva? Så, Al-Asad er stemplet wanted, og han må dø.
Plottet er en smule dårlig, med ikke mange kule ting underveis. Plottet holder ikke lenge, nemlig seks timer eller kanskje syv. Dette er allmenn kunnskap: Det er for lite, faktisk. Det er egentlig minus for meg, spillets lengde burde vært mye lengre. Men plottet er overall ok.

I Call of Duty 4 spiller du oppdrag sammen med medsoldater, som hjelper deg på veien, og det er bra; når du er alene er du raskt død. Også er det lurt å ta cover, spesielt hvis du har lite liv, som kan merkes. Når skjermen blir rødere, og hjertebank fra personen din forekommer, er det et tegn på at du snart er i himmelen.
I kamp er det som regel veldig intenst. Skrik, rop, skudd og eksplosjoner fyller skjermen, og følelsen når du så vidt klarte å gjemme deg, hvile litt, for så å gi fiendene faen, er herlig. Men det hele ble for meg littegrann kjedelig etter en stund. Kampsekvenser ble rett og slett litt for gode etter hvert. Men når først skytesekvensene er på topp, så er det få spill som måler seg.

Våpenutvalget er relativt bra, med en solid oppgradering fra gamledagsvåpen. Her har vi beinharde maskingevær, beinharde pistoler og beinharde hagler. Da det har grei variasjon, sliter jeg med å finne en ordentlig favoritt. De fleste ganger bytter jeg våpen hele tida, fordi jeg raskt ble lei av det våpenet jeg bruker. Men for all del, mange våpen er gode. Under Online kan du oppgradere våpen, og det er jo kult. Men ikke tro at våpen og ammunisjon er alt du har til disposisjon. Forskjellige typer bomber er med, men de er grusomt vanskelig å treffe riktig med. Du har også Night Vision Googles, som er tøffe å bruke i mørket, og du kan kalle inn Air Strike, som gjør at fly kommer å hjelper deg ved å skyte ned på fienden.

På de forskjellige brettene kan det noen ganger være veldig vanskelig å faktisk finne ut hvor du skal gå og hva du skal gjøre. Har opplevd mange ganger at jeg har surret rundt på banen å skutt terrorister flere ganger. I kampens hete er det vanskelig å skjønne litt av oppdraget du får. I tillegg er det uhyre irriterende å komme i nærheten av en sprengende bil og en granat som du ikke så, til tross for granatvarsleren. Irriterende.

Men selve kontrollene sitter som et skudd. Å løpe rundt, fylle skjermen med bly, ta cover, lade, hive en granat, for så å skyte litt mer funker lekende lett. Alle knappene er bra valgt av utvikleren, og det føles deilig der jeg sitter med kontrolleren i hånden. Uten tvil spillets sterkeste kort.

Grafikken er nydelig. Animasjoner, ansiktsutrykk, våpen og eksplosjoner ser meget bra ut, og jeg liker det. Stemninger er rå, krigen føles ekte. Grafikken er altså imponerende utført, og jeg har ved flere anledninger stoppet for å nyte det krigsherjede landskapet. Du spiller deg gjennom trange gater, klesbutikker og mer til. Grafikken er altså veldig god. Lyden er på det jevne. Sinte arabere, dialog og våpen som avfyres høres bra ut, men musikken er heller dårlig, med sin litt rockete og noen ganger litt roligere stil. Bra dialog og lyder, men veldig dårlig musikk gjør lyden helt på det jevne.

Spillere over hele verden forguder spillets Online system. Og med en gang sier jeg det: Den er skrytt opp i skyene. Den føles kjedelig og lik alle andre spill sitt Online. Med en liten variasjon i noe som heter Perks, har CoD 4 noe annerledes, men bortsett fra det er alt skuffende og dårlig. Litt tøft å oppgradere våpen, men du går fort lei av det. Du kan gå opp i rank, men jeg hadde ikke noe overs for det. Perks er heller ikke særlig kult, bare gir deg mulighet til å lade raskere osv. Banene i Online er hentet fra spillets brett i Campaign. Konklusjonen min med Online er at jeg aldri kommer til å bruke mye tid på det.

Alt i alt er Call of Duty 4: Modern Warfare et greit spill, med mange gode ting underveis, men også mange dårlige. Det føles ensformig og kjedelig til tider, og de intense skytesekvensene blir kjedelig etter hvert. Ok historie, dårlig lengde og dårlig Online, med mange dårlige sekvenser, suverene kontroller og teknisk overlegent, med middels lyd og musikk. Dette gjør spillet til litt over gjennomsnittet. Verdt 300 kroner, men ikke mer. Tror uansett at Call of Duty: World at War er et bedre alternativ. Skuffende spill, men fremdeles ok.

Grafikk: 9
Gameplay: 7
Lyd: 7