logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Grand Theft Auto IV

Endelig har jeg fått lov til å kjøpe Grand Theft Auto, det spillet alle ser på som voldelig og jævelig. Det er det, men det er også årets beste spill 2008. Jeg liker å kalle Gta4 for et eventyr av et spilll.
      Grand Theft Auto: IV er et av de mest etterlengtede spillene hittil, og de fleste hadde høye og store forventninger til spillet. Selv hadde jeg forventninger om at det skulle bli bedre en San Andreas, og det ble det - det ble mye, mye bedre.

Du styrer en øst-europeer med navnet Niko Bellik, det er din rike, optimistiske og vellykka fetter Roman som ber deg flytte til USA og du gjør det. Hovedpersonen eller Niko Bellik hadde nemlig dritet seg ut i landet han kom fra, og måtte rømme derifra. Når du har kommet til USA og vært der en stund, får du etterhvert en mobiltelefon som blir brukt veldig flittig. Det er hele tiden noe som ringer deg, sender melding eller prøver i det hele tatt å kontakte deg så du merker fort at mobilen er en viktig del av spillet. Niko Bellik er en tøff europeer, som ligner veldig på en russer, men snakker engelsk som en tysker. Jeg er utrolig fornøyd med Niko Bellik, han er den perfekte personen til det perfekte spillet. Du merker også etterhvert at Niko er sur, sur og en sjelden gang glad. Ikke vet jeg hva det kommer av at han ikke er glad, men jeg tror det har noe med den dårlige fortiden hans å gjøre. Nok om hovedpersonen.

Auto-siktesystemet i spillet er noe av det beste siktesystemet jeg har prøvd. Ta våpnet ditt imot personen og trykk på L2, da får du opp en runding rundt personen du sikter på. Den rundingen er fylt med røde og/eller hvite små biter som sier hvor mye liv personen har. Hvis personen har skuddsikker-vest kommer det et lite lag med hvite biter utenfor de røde bitene som er livet. Hvorfor dette er bra? Fordi du slipper å hele tiden måtte sikte, det er bare å holde inne L2 knappen og flytte så vidt på våpenet når du skal skyte på neste person. Det er også kjekt å vite hvor mye liv personen har, eller har igjenn. Dekning har også kommet til, trykk på R1 og med engang du trykker gjemmer du deg bak noe og kan fyke opp, bort, eller under mens du fortsatt holder dekningen. Det går selvfølgelig også an å skyte mens du holder dekning, så med god dekning og et flott siktesystem har du alt for å få et flott skytespill i tilleg til alt annet GTA4 har.

Liberty City har nå blitt byen i Grand Theft Auto 4, det er en by som ligner veldig mye på New York, i tilleg til at byen har variasjon. I den ene delen av byen er det industri, der ser du store piper og bygg, med arbeidsfolk som går rundt med refleksvest og drikker kaffe, mens i den andre delen er det fult av politi og fengselsvakter samtidig som de som går i fengsel går i en oransje dress og jobber for politiet. Det er også en fattig by-del og en rik en. Jeg har vel rundt 5 "safehouses" tilsammen, det er 5 by-deler og jeg tror jeg har et "safehouse" i hver del. "Safehouse" er det samme som hus, eller det betyr trygt hus og der kan du være å gjøre hverdagslige ting som å sove, bytte klær og slappe av. Safehouse er også kjekt å ha endel av hvis man skal save, når vi snakker om save så er det også veldig bra i spillet..Etter hvert oppdrag saver det av seg selv, men det som er dumt er at hvis du dør eller driter deg ut i slutten av oppdraget, eller for den slags skyld midt i, kan du glemme å starte der du døde/dreit deg ut..Da må du starte helt på nytt, og gjett om jeg har gjort det mange ganger!

Hele historien i GTA4 er som en drøm. Du møter nye, spennende og morsomme mennesker hele tiden og de har hver sin måte å lage oppdrag til deg. Jeg tror jeg har møtt omkring 17-18 forskjellige mennesker å ta oppdrag hos, og alle er veldig forskjellige. De viktigste og mest spennende personene av disse er Roman, som jeg fortalte om litt tidligere, og det er Brucie, en gal mann som prøver å være like kul som hovedpersonen uten å klare det. Det er selvfølgelig flere, men disse to var de to jeg syntes var ekstra morsomt å gjøre oppdrag hos. Etterhvert som du gjør oppdrag for hver person, blir du venn med den personen. Når du er venn med en person kan du gå ut å spise, gå på bowling, spille biljard, kjøre båt, ta en helicopter tur, gå på bar, gå på show sånn som strippe, humor eller trylleshow. Venne delen av spillet er jo enorm stor, og kjempe moro. Enda venner er en liten del av spillet, har Rockstar virkelig gjort vennene til en morsom del av spillet. Vanligvis er vennene dine de som bare gir deg oppdrag...
      Også hvis du har dame, som du kan finne på nett eller via. venner så kan du gå ut og date, da kan du gjøre alt du kunne ha gjort med en venn. Jeg anbefaler å spise eller dra på humor-show, dropp biljard, bowling, stippe-show og bar!

Også til en viktig ting med GTA for meg, nemlig bilene. Det er utrolig uvant å kjøre bil i starten og jeg fikk et dårlig førsteinntrykk fordi det var så vanskelig, men det er mye, mye mer realistisk å kjøre bil på GTA4 enn GTA3 - noe som er positivt, selvfølgelig. Nå som jeg kan bil-knappene på GTA4 er det en fryd hver gang jeg skal kjøre bil, og de ser helt strålende fantastisk ut. Det er alt fra høye til lave biler, og de har virkelig satt sammen noe skikkelig fine biltyper i dette spillet. Jeg er også veldig fornøyd med at man kan kjøre Roman's Taxi som er et tilbud ifra fetteren din Roman. Ring han og som regel kommer det en fyr som jobber for han å plukker deg opp og kjører deg dit du vil! Radioen i bilen er også veldig bra, du kan høre dine kriminaliteter live på radioen, har du rana en butikk - skru på radioen og hør!

Mobilen og internett er noen veldig viktige kommunikasjons midler i spillet. Du får en telefon i starten, og en litt seinere. Med denne kan du ringe til hvem du vil, og nesten hva du vil. Du kan ringe om du vil ta et race, en jobb og tjene penger, og dra på forskjellige ting med venner og damer. Internett er også viktig, der kan du finne din kjærlighet samt. at du har en mail som du får jobb oppgaver på! Husk og sjekk innom mailen din en gang i blandt, i tilefelle det er noe viktig din mor skal fortelle deg, eller kanskje en venn i nød?

Du har også stor, stor frihet til å velge på spillet. Gjennom mange oppdrag kan du velge om du vil drepe han eller han, eller om du vil ta hevn eller bli venn med han igjenn. Forteller mer om sistnevnte lengre ned. Det er utrolig morsomt å ta sine egene valg, og ikke minst få konsekvensene av de, for selvfølgelig får du konsekvenser hvis du dreper han eller han. I et oppdrag kan du velge mellom to stykker, der får du tilbud om to forskjellige ting som egentlig er bra begge to. Det er veldig bra at man har litt innflytelse på spillet også, og at man har frihet til å velge.

Avsluttningen i spillet er awesome bra, jeg blir helt forelska i avsluttningen - rett og slett. Jeg skal ikke si hva som skjer, men du føler virkelig at spillet er vell fullført når du har fullført avslutningen! Jeg kommer aldri til å bli lei, når jeg har fullført det går jeg over til online og runner det på nytt på single-player delen igjenn. Tusen takk for en kjempe spill-opplevelse, Rockstar! Sier bare jeg..

Grafikk: 10/10: Helt fantastisk grafikk, ingen ting å klage på der i det hele tatt.
      Lyd: 10/10: Utrolig morsomme replikker, og kjøre-tøy lydene er fantastiske.
      Gameplay: 9/10 Alt for mange knappekomboer å huske på, men ellers ingenting å sette fingeren på.