Killzone 2

Skrevet av: iharal3   2009-03-05

I Killzone 2 styrer du ISA soldaten Thomas Shevschenko. To år etter angrepet på planeten Vekta skal ISA nå angripe Helghastplaneten Helghan, for å fange Keiser Visari, og svekke Helghastkrigerne. Historien er helt ok til et FPS å være, selv om den aldri engasjerer mer enn sånn passe. Den fortelles gjennom noen til tider kule mellomsekvenser.

I enspillerdelen blir jeg først overrasket over hvor skarp og flott grafikken er. Men grafikken er lite varierende. I Gears Of War er grafikken meget varierende, noen oppdrag blå, noen brune og noen grønne, men i Killzone 2 blir mann lei av den gråbrune grafikken som følger deg gjennom hele spillet. Det er skarpt og flott, men det er ensformig og kjedelig. Selve kampene i spillet er også ensformige, sjeldent variasjon og mye av det samme. Heldigvis er det mange bosser gjennom spillet, som tar bort litt av den ensformige følelsen. Det er også mange vanskelighetsgrader å velge mellom, og de høyeste er morsomme for de som liker en stor utfordring.

Skytefølelsen er flott og våpnene føles tunge og herlige, men jeg har til gode å se noen nye klassikere. For eksempel kommer jeg om ti år til å huske Half-Life 2, Halo 3, Gears of War 2. Ikke bare på grunn av at spillene er gode, men på grunn av at spillene har våpen som hos mange har fått "legendestatus." Hvem glemmer vel å drepe noen med Gravity Gun? Smelte noen med Spartan Laser? Sage noen i to med Lancer? Våpnene i Killzone 2 er kule og føles bra, men de er veldig lettglemte. Kanskje unntatt sniperen som er morsom på grunn av at Sixaxis-systemet, som gjør at om du ikke holder kontrolleren stødig, "danser" sniperen rundt på skjermen din.

Når det kommer til den kunstige intelligensen er den stort sett veldig god. Fiendene's AI er det beste jeg har sett i år, men lagkameratene dine er ikke like gode. De kan la være å ta dekning i full kryssild, la være å skyte og dette har irritert meg mang en gang.

I enspillerdelen har Killzone 2 et flott dekkesystem som er som snytt ut av nesa til Gears of War. Merkelig nok har dette blitt utelatt i flerspillerdelen, noe som gjør at det blir veldig "Call Of Duty" aktig. Ikke mye taktikk, veldig mye aim.

Multiplayerdelen er ganske grei. Kul bruk av "classes" gjør at mann alltid får lyst til å spille videre for å låse opp nye classes. Men banene er lite varierte og spennende, og alt går for fort(Lite taktikk) Når jeg spilte online var det mest for å unlocke nye våpen, og ikke for å ha det artig.

Noe som virkelig er utrolig er mangelen på Split-Screen og samarbeidsmodus. Dette senker gjenspillingsverdien betraktelig, siden du ikke kan spille campaign hverken med venner eller over online. Jeg har hørt at det kanskje skal komme en patch hvor de legger inn Samarbeidsmodus både offline og online. Hvis dette skjer, hever jeg karakteren opp et hakk.

Konklusjonen er at Killzone 2 er "bare et nytt FPS." Det gjør ingenting nytt(bortsett fra Sixaxis-sniperen) og er et spill som er gjemt og glemt om noen år.

Grafikk 8/10
Gameplay 6/10