Grand Theft Auto IV

Skrevet av: iharal3   2009-02-26

Grand Theft Auto IV, jeg husker den dagen da dette ble sluppet i Trondheim. Hver eneste butikk i byen var utsolgt og folk sto timevis i kø utenfor spillbutikker. Det ble faktisk en stor "happening" i Trondheim.

I Grand Theft Auto IV spiller du Niko Bellic, en Østeuropeer som har flyttet til Liberty City i USA for å komme seg unna det krigsherjede landet sitt.

Du starter som en slags "henchman" for fetteren din Roman Bellic og du må gjøre all verdens rare tjenester for ham, f.eks kjøre vennene hans i taxiturer og hjelpe ham med forskjellige småting. Etter noen oppdrag som mest fungerer som tutorials kommer du virkelig inn i varmen. Pumphagler opp i ansiktet på russiske mafiabosser, bankran med en gjeng irske tøffinger og leiemord for en mystisk mann bare kalt "The Fixer."

Skytingen i GTA4 funker med et svært velfungerende autosiktesystem.

Jeg synes spillet ble ekstremt mye bedre når jeg tok spillet mer med ro og bare gikk rundt i byen og skjøt litt rundt meg. Ingenting er så morsomt som å starte en massakre på en Burgerrestaurant.

Oppdragene kunne godt ha vært noe mer varierte, men de er alltid så fantastisk spennende at i hvertfall glemte jeg alt om det. Historien er virkelig flott, og karakterene du blir kjent med er herlige typer som kan få deg til å le på en veldig trist dag. Noen av favorittene mine er Little Jacob, en Jamaicaner som er en slags Bob Marley-ripoff, Packie, en sinna Ire som kan virke litt småpsykotisk.

Den største nyheten er kanskje mobilfunksjonen. Her kan du ta kontakt med venner, ringe politiet hvis du er ille ute, eller ringe en ambulanse hvis du har en tre-fire hagleskudd i brystet. Dette kan være noe irriterende siden du får utrolig mange telefoner fra venner som har lyst til å bowle, spille biljard, drikke eller spise burger. Dette er smått irriterende siden om du avslår tilbudene deres vil "vennskapsmåleren" til hver av dem gå nedover, så det kan bli litt av et slit å måtte spille bowling med irriterende fettere når du egentlig har lyst til å komme deg opp på taket av en skyskraper og skyte på uvitende fjols i parken nedenfor med sniper.

Liberty City er vakrere enn noensinne og spillet er faktisk til tider litt episk når man står på toppen av Empire State Building og man ser regnet slå nedover Liberty City. Og hvis du har lyst kan du jo ta fram en Rocket Launcher og skyte litt ned på stakkarene under deg. Ragdolleffekten gjør at bilkræsj og fall aldri har sett bedre ut i et spill. Grafikken er veldig ren og fin og er en fin blanding av tegneseriegrafikk og ekte grafikk.

Multiplayerdelen var overraskende bra. Du finner selvsagt alle de klassiske Team Deathmatch, Deathmatch og Race men også utrolig mye mer. I Hangmans NOOSE skal du hjelpe den russiske mafiabossen Petrovic bort fra en hær med N.O.O.S.E-soldatene(En slags type spesialpoliti)

Kort sagt er GTA et uungåelig spill for dem som liker god action. Spillet er gjennomført bra og historien, karakterene, verdenen og handlingene du gjør er med på å forme livet til Niko Bellic. Byen føles utrolig levende med Taxi'er som tuter og kjører i tungttrafikkerte lyskryss, samtalene til folk på gaten som kan dreie seg om alt fra jobb, dates og TV. Radioen som forteller deg om gårsdagens bankran som du sto bak. Grand Theft Auto IV er et av 2009's beste spill. Det eneste negative jeg kan finne er at oppdragene kan til tider være noe repetive, men det er ikke veldig viktig for helhetsinntrykket. Løp og kjøp!

Grafikk 9/10
Gameplay 9/10
Lyd 10/10